A női hangok vonzóbbak

2004.11.10. 08:31
Kilenc rádió négy hónapon keresztül százötven fő részvételével 83 rádiós hirdetést vizsgált meg. Ezek alapján a reklámok akkor a leghatásosabbak, ha nem túl hosszúak és a márkanév többször is elhangzik bennük.
A napi fogyasztási cikkek piaca, vagyis az FMCG-szektor már-már legendásan alulreprezentált a rádiós hirdetők körében, marketingeseik, úgy tűnik, pont e tekintetben nem követik a nyugat-európai és az amerikai példákat. Sándor Mónika, a Sláger Rádió kutatási vezetője szerint azonban a hallgatók átlag feletti mértékben tudják visszaidézni az FMCG-termékek hirdetéseit.

Rövid a jó

Egy felmérésből kiderült az is, hogy a rádió önálló kampányeszközként is megállja a helyét. A kutatás eredményei alapján a reklámspot hossza nem befolyásolja lényegesen a hatékonyságot - tette hozzá Horváth Réka, a Danubius Rádió marketingigazgatója.

Azok, akik egy-egy rádiós spotban mindent el akarnak mondani, jobban teszik, ha legfeljebb háromszáz-háromszázhúsz karakternyi terjedelemben próbálják összefoglalni mondanivalójukat. A leghatékonyabbnak a legfeljebb harminc szóból álló hirdetések bizonyultak. A márkanév többszöri említése tovább javítja a visszaidézést.

Ne csacsogj!

A kutatásból az is kiderült, hogy a női hangok hatékonyabbak a férfiakénál. A ló túloldalára itt sem érdemes átesni, mert ha egy spoton belül több nő is "csacsog", az rontja a visszaidézhetős éget. A "hangzavar" amúgy is csökkenti a hatékonyságot, így a túlzott zenei motívumokat is ajánlatos kerülni.

A rádióhirdetések hatékonyságát felmérő kutatás elvégzése érdekében tavaly fogtak össze a magyar rádiók. Az Igen! Rádió! első részének legfőbb célja az volt, hogy megcáfoljon néhány, a hirdetőkben a rádiókról és a rádióhirdetésekről élő tévhitet. Az első kutatás egyik legfőbb megállapítása szerint a rádió költséghatékonyabb a televíziónál, továbbá a háttérrádiózók is emlékeznek a reklámokra.

A második kutatás során a Szonda Ipsos szakemberei négy hónapon keresztül hetente 150 fő részvételével mintegy 83 rádiós hirdetést vizsgáltak meg. A kutatásban részt vettek: Danubius Rádió, Rádió DeeJay, Gazdasági Rádió, Helyi Rádiók Országos Egyesülete, Magyar Rádió, Rádió C, Roxy Rádió, Sláger Rádió.