Kampány sztrádákkal, öt tételben

2006.02.22. 11:24
A korábbi csúszások ellenére várhatóan mégis elkészül március 31-re az M6-os autópálya. A beruházó cég vezetői kedden tartottak bejárást az épülő úton, és úgy látják: ha nem lesz folyamatos esőzés a következő hetekben, időre elkészülnek, bár néhány csomópontot később adnak át. A választások előtt elkészül egy újabb M7-es szakasz, az M5-ös a szerb határig, valamint a tervek szerint a debreceni és a nyíregyházi elkerülő átadásával is kampányolhat a kormány.
Az már biztos, hogy az M5-ös befejezésével kezdődik az autópálya-átadások idei sorozata, azt azonban még a Nemzeti Autópálya (NA) zrt.-nél sem tudják biztosan, hogy ez a kormány hány sztrádaszakaszt avathat még fel. Béni Györgyi, az NA zrt. szóvivője elmondta: jelenleg is egyeztetnek a kivitelezőkkel, hogy az erre az évre tervezett 12 autópálya-átadásból hány történhet meg még ebben a kormányzati ciklusban.

Egyelőre úgy tűnik, az M5-ösön kívül még négy helyen avathatnak a választások második fordulója, április 23-a. Így a leköszönő kormány mintegy 130 kilométerrel a duplájára növelheti az ebben a ciklusban átadott gyorsforgalmi utak hosszát.

Három és fél csomópont

Az alföldi autópálya, az M5-ös, az M1-es után másodikként, heteken belül eléri az országhatárt. Az autópálya utolsó, csaknem 15 kilométeres szakaszán hétfőn tartottak bejárást a beruházó AKA Rt. és a közlekedési tárca szakemberei. Az út építése mostanra lényegében befejeződött, ezen a héten az utolsó simításokkal, az útburkolati jelek felfestésével, a közlekedési táblák kihelyezésével is végeznek a munkások. A mintegy 15 kilométeren tíz felüljáró, valamint - Kiskundorozsmánál, az 55-ös főúton és Röszkénél - három új csomópont épült. Emellett befejezték az M5-ös mostani végénél lévő csomópontot is, így az M43-asra Röszke irányából is elkészült a lehajtó.

#alt#
A magyarországi gyorsút-fejlesztések 2007-ig (forrás: gkm.hu )

A röszkei pihenő azonban egyelőre még nem készült el egy kisajátítási vita miatt, a tulajdonos ugyanis a bíróságon megtámadta a kisajátítási határozatot. Mivel azonban az út lényegében elkészült - már csak a zajvédő falakat és a vadvédő kerítéseket építik -, várhatóan tartható lesz az átadásra a miniszterelnök és a szegedi polgármester által tavaly decemberben kijelölt új, március 11-i határidő. Legfeljebb az átadás után még fognak építkezni a pályán, ebben azonban nincs semmi meglepő, a decemberben átadott Kiskunfélegyháza-Szeged szakaszon is folynak kisebb, a forgalmat nem zavaró munkák.

Levegőben lógó szakaszok

A köröshegyi viadukt pillérei (Klikk!)
A köröshegyi viadukt pillérei (Klikk!)

A választásokig várhatóan elkészül emellett az M7-es újabb, Ordacsehi és Balatonkeresztúr közötti, mintegy 26 kilométeres szakasza is. Ez előreláthatólag 62 milliárd - vagyis kilométerenként 2,4 milliárd - forintba kerül majd. Az M7-esnek ezt a szektorát az NA Rt. honlapja szerint áprilisig kell átadni, bár pontos dátumot Béni Györgyi még nem tudott mondani. Ezzel a szakaszosan épülő M7-es szinte teljesen összefüggő lesz Budapesttől a Balaton délnyugati csücskéig, Balatonkeresztúrig. Az egyetlen hézagot a Zamárdi és Balatonszárszó közötti 14 kilométer jelenti - benne az 1,7 kilométeres Köröshegyi völgyhíd -, amelyet decemberig kell elkészíteni. Az M7-esből idén még a Nagykanizsa-Becsehely közötti 17 kilométert kell átadni, de ez is az új kormányra marad.

#alt#
Híd északon (Klikk!)

Nemcsak az M7-es, hanem részben az M3-M35-ös kombó is szakaszosan épül. Várhatóan még az április 23-i második választási forduló előtt átadják mindkét gyorsútszakasznak a nagyvárosokat elkerülő részeit, vagyis az M3-as 24 kilométer hosszú, 33 milliárdért épülő nyíregyházi és az M35-ös 13 kilométeres, 27 milliárdba kerülő debreceni elkerülőjét (bár az NA-nál még mindkét beruházóval egyeztetnek. Ugyanakkor az ezekhez a városokhoz a mostani sztrádavégtől, vagyis Görbeházától vezető út - Nyíregyházáig 39, Debrecenig 35 kilométer - csak decemberre készül el (az NA Rt. honlapja szerint ugyan előbbit februárig, utóbbi márciusig kellene elkészíteni, Béni Györgyi szerint ez tévedés, mindkét szakaszt év végéig kell befejezni).

Idén már nem lesz kész, de a héten legalább az eldőlt, hogy épülhet az M0-ás körgyűrű folytatása, a keleti szektor is. A Fővárosi Bíróság kedden elutasította az elkerülő továbbépítését megakadályozni szándékozó civil kezdeményezést. A 4-es főutat az M3-as autópályával két ponton - Budapest határában és Gödöllőnél - összekötő M0-ásnak a jövő év végéig kell elkészülnie, és várhatóan ugyanekkorra készül el az északi M0-ás híd is, ami a leghosszabb Duna-híd lesz.

#alt#
Az épülő M6-os a levegőből (Klikk!)

M6-os, egy évig Érd-Dunaújváros között

Tulajdonképpen a levegőben fog lógni az M6-os is. Az érdi tető és Dunaújváros közötti 54 kilométeres, 125 milliárdért épülő szektort - amelyhez kapcsolódóan a beruházó M6 Duna Autópálya Koncessziós (M6) Rt. elkészíti az M8-asnak a várost délről elkerülő, a Dunáig vezető szakaszát is - március végéig kell forgalomba helyezni, és eddig úgy tűnt, az átadás csúszhat néhány hetet.

Mostanra azonban biztossá vát, hogy a mintegy 50 kilométeres szakasz időre elkészül, ha a következő hetekben nem lesz folyamatos esőzés - közölte az Index kérdésére Derzsi András, az M6 Rt. igazgatója a keddi bejárást követően. A sztráda úgynevezett főpályáját teljes szélességben, valamint az érdi, a dunaújvárosi és az iváncsai csomópontot forgalomba lehet helyezni március 31-ig. A többi csomópontot viszont csak később adják át, mondta Derzsi, hozzátéve: a szerződés szerint egyébként is szeptember 30-ig kell befejezniük a teljes beruházást.

Ugyancsak az év második felében - várhatóan novemberben - helyezik forgalomba az M6-oshoz és M8-ashoz kapcsolódó Duna-hidat is. Az M6-osnak az érdi tetőtől az M0-ásig vezető kilenc kilométere még később, csak jövő februárra készül el.

Utak félmillió szavazónak

Az autópálya-átadásokat, és pláne ezeknek a sztrádaszakaszoknak a forgalomba helyezését nem véletlenül időzítik a választások előtti hetekre. Egyrészt jó reklámértéke van annak, ha a kormánypárti képviselőjelölt miniszterekkel és a kormányfővel parádézik a kamerák előtt, miközben utat avatnak, sül a malac, gurul a hordó, habzik a pezsgő és az ellenzékiek szája az irigységtől (azt ugyanis aligha felejtik el felidézni a sztrádaavatókon, mennyivel több autópályát adott át ez a kormány, mint az előző).


Szegediek, van autópályájuk (Klikk!)

Másrészt a mostani sztrádadömpinggel a 210 ezer lakosú Debrecent, a 120 ezres Nyíregyházát és az 55 ezres Dunaújvárost - hogy a környező településeket most ne is említsük - emlékeztetik arra, hogy kitől is kapnak ők minden földi jót; a 2002-es választási eredmények ismeretében különösen Északkelet-Magyarországon szükség is van az ilyen kampányra. Emellett persze a 170 ezres Szegedet sem árt december után újra emlékeztetni, kinek is köszönhetik az autópályát, és máris csaknem félmillió voksról is szól a történet.