Menyhért, Mirjam
18 °C
33 °C

Szlovák-magyar harc az Apollóért

2008.09.05. 11:21
Szlovákia számára még nem zárult le az Apollo Tyres-projekt – nyilatkozta az Indexnek a pozsonyi beruházási ügynökség szóvivője. Az indiai cég januárban választotta hazánkat Szlovákia helyett, pedig ott egymilliárd forinttal több támogatást kapott volna. Most ismét nyílt a verseny, amiben valószínűleg szubjektív tényezők döntenek majd. De lehet, hogy semmi nem történik, és az Apollo-gyár mégis Gyöngyösön marad.

De jó is volna, ha tudnánk – így reagált a magyar befektetési ügynökség egyik munkatársa, amikor a napokban arról volt szó: lehet-e tudni, milyen városokkal és milyen ajánlattal próbálja Szlovákia elcsábítani az eredetileg a magyarországi Gyöngyöst választó, de onnan kiutált Apollo Tyrest. Az indiai gumigyár augusztusban döntött úgy, hogy – a területszerzés lassúsága és a gyárépítés ellen kiírt népszavazás miatt – nem a Mátraalján építi fel 200 millió eurós beruházással új, 900 munkahelyet jelentő gyárát, hanem új helyszín után néz.

Eredetileg is Szlovákiával versenyzett hazánk az indiai cég abroncsgyáráért, ám januárban még úgy tűnt, hiába a szlovákok nyolcmilliárd forint értékű támogatási ajánlata – mi hétmilliárdot kínáltunk –, Magyarország lesz a befutó. Azonban a gyöngyösi helyszín elvetése után már nemcsak nálunk, hanem Szlovákiában is újra szétnéznek (ugyanakkor, bár korábbi hírek esetleges lengyel vagy cseh helyszínekről is szóltak, más országokra egyelőre nem terjed ki az indiaiak figyelme).

Hová mehetnének Szlovákiában?

Az Apollo Tyres hivatalosan nem szakította meg a kapcsolatot Szlovákiával, az abroncsgyári projekt még nem zárult le – nyilatkozta a szlovák beruházási és fejlesztési ügynökség (Sario) szóvivője az Indexnek kérdésére. Jana Murínová hozzátette: tavaly tíz olyan lehetőséget ajánlottak az Apollo Tyresnek, ami alkalmas lehet a beruházásra.

Korábbi információk szerint az ajánlatok között volt a Pozsonytól légvonalban nagyjából ötven kilométerre, az országot kelet-nyugati irányban átszelő 1-es úttól tíz kilométerre lévő Vágsellye, valamint az attól mintegy húsz kilométerre, Érsekújvár (Nové Zámky) szomszédjában fekvő Tótmegyer (Palarikovo) is. Ugyancsak lehetséges helyszínként emlegették a kelet-szlovákiai a Kassát Miskolccal összekötő 68-as út mentén fekvő, többségében magyarok lakta településen, Kenyhecen lévő ipari parkot, ahol – Gyöngyöshöz hasonlóan – környezetvédelmi kifogások merültek fel.

Maradnak Gyöngyösön?

Az is lehet azonban, hogy mégis a mátraaljai városban épül fel az abroncsgyár. A indiai DNA üzleti hírportál cikkére hivatkozva az MTI azt írja: az Apollo Tyres változatlanul vizsgálja a gyöngyösi gumiabroncsgyár létesítésének a lehetőségét. A vállalat egyik magas rangú vezetője cáfolta azokat a médiajelentéseket, amelyek szerint India vezető abroncsgyártója visszavonta gyöngyösi beruházását.

A meg nem nevezett cégvezető szerint „a magyarországi üzem megépítése egyelőre késik, de még nincs visszavonva a beruházás, még lehet valami az üzemből”. Mindamellett hozzátette: a vállalat ezzel párhuzamosan más európai helyszíneket is megvizsgál, ha a magyarországi beruházás mégsem valósul meg.

Listára várva

Az Indextől értesült erről a bejelentésről Schillinger Attila, a cég magyarországi kommunikációs tanácsadója, aki így azt nem is tudta kommentálni. Tudomása szerint a cég hazánkban továbbra is arra vár, hogy megkapja a befektetési ügynökségtől azt a szűkített tízes listát, amely a gyáralapításra legalkalmasabb városok nevét tartalmazza. A cég később, már cikkünk megjelenése után közölte: "a DNA India üzleti portál híradása, mely szerint az Apollo Tyres egyik magas rangú vezetője cáfolta, hogy a vállalat visszavonta gyöngyösi beruházását nem felel meg a valóságnak. Az Apollo Tyres egyetlen vezető beosztású munkatársa sem nyilatkozott az említett portálnak."

Schillinger cáfolta azokat az augusztusban, lapunkban is megjelent információkat, hogy ez a lista elkészült volna már, mint mondta, most még csak az előzetes egyeztetés folyik az ITD Hungaryvel a minden szempontból megfelelő helyszínekről. Ennek közel kell lennie a fővároshoz, bár nem automatikus követelmény, hogy egy órán belül elérhető legyen autópályán. Arról, hogy az állami támogatás mértékét akár a szlovák, akár a magyar kormány felül akarja-e vizsgálni, azt mondta: erről még nem volt szó.

Érzelmi alapon döntenek

Ugyanakkor nem is biztos, hogy a pénz fog dönteni a helyszínválasztásról. Egy neve elhallgatását kérő beruházási szakértő szerint mivel az Apollo Tyres egy család tulajdonában lévő vállalkozásként működik, a döntésekben sokkal nagyobb a szubjektív szempontok aránya.

„Egy vérprofi menedzsment 98 százalékban a pénzügyi adatok, a megtérülési számítások alapján dönt, és 2 százalék a szubjektív szempontok szerepe. Egy családnál sokkal fontosabbak a puha tényezők, és ebből a szempontból fontos, hogy a befektető mennyire szeretett bele Magyarországba, Budapestbe” – fogalmazott egy neve elhallgatását kérő szakember. Az ITDH-nál hivatalosan ugyanakkor nem kommunikálták ezt az észrevételünket, csak annyit közölte: amíg folynak a tárgyalások, addig minden, a beruházással kapcsolatos információ üzleti titoknak minősül.