Az MVM Rt. tavalyi, az energiahivatal által is elismert 47 milliárd forintnyi vesztesége 9 százalékos áremelést indokol, az áramszolgáltatók oldaláról nézve pedig 1 százaléknyi drágulás szükséges a MEH szerint. Az átlag 10 százalékos emelés a szolgáltatók idei árrését 5, az MVM-ét 48 milliárd forinttal bővítené, az erőműveké változatlan maradna. Ám az MVM Rt. árrése 30 milliárd forintos mínuszt mutat.
A 10 százalékos átlag a lakossági fogyasztóknál 8,5-8,7, a nagyfeszültségen vételező, ipari nagyfogyasztóknál 14 százalékos drágulást hozna. Így egy átlagos magyar családnak havi 5-600 forintos költségnövekedést jelentene az áramárak szakmailag indokolt mértékű emelése. Mindezekről várhatóan péntek délután dönt a kormány.
Matrica helyett újra sztrádakapuk?
Szintén a kormány elé kerül az autópályák díjfizetési rendejének gyökeres megváltoztatása. A rendszer teljes átalakítását javasolja az EU-csatlakozás után a Nemzeti Autópálya Rt. Ennek keretében a matricát automatikus, elektronikus díjszedési rendszer váltaná fel, így visszajöhetnek az egyszer már lebontásra ítélt sztrádakapuk is - írja a Népszabadság.
A díjat a rendszer automatikusan vonná le a sofőr számlájáról az autóban elhelyezett beltéri egységet érzékelve, a díj a megtett út hosszával volna arányos. Az elektronikus díjszedést az EU irányelvei szorgalmazzák. Az autóba szerelt egységek a rendszer elterjedésével az EU bármely országában használhatók lennének. Szakértők szerint Magyarországon a kapuk elbontása óta a bliccelők aránya mintegy 20 százalékra nőtt.