További Magyar cikkek
Egyre többen időzítik a karácsony utáni időszakra a nagyobb bevásárlásaikat, tudják ugyanis, hogy az üzletekben nem ritka ilyenkor a 30-50, vagy akár a 70 százalékos árleszállítás sem. Az idén sincs ez másképp. Néhány helyen már karácsony másnapján találkozhattunk kedvezményekkel, az áruházak többségében azonban január elején indul a kiárusítási szezon.
Forgalom és árukészlet
Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint az év eleji nagyobb árengedményeknek két oka van. Egyrészt karácsony után tekintélyes mennyiségű áru marad a kereskedőknél. Karácsony előtt mindenből jóval többet szereznek be, mint amennyi valójában elfogy, és hogy ez ne maradjon a nyakukon, be kell csalogatniuk a vevőket az üzletekbe. Vámos György szerint a kiárusítások azért nem a szezon legvégén vannak, mert akkor senki nem vásárolna. Márciusban ritkán veszünk téli kabátot és hótaposó csizmát.
Fotók: Huszti István
A másik ok, hogy a kiskereskedelemben hagyományosan a január-februári időszakban a legalacsonyabb a forgalom: átlagosan 30 százalékos a visszaesés. A fogyasztók a karácsonyi rohamban kiköltekeznek, és nem marad pénzük vásárolgatni. Ezt próbálják a kereskedők enyhíteni az árleszállítással.
Sok európai országban szigorú szabályok vonatkoznak arra, mikortól lehet megkezdeni a szezonvégi kiárusításokat, és mennyit lehet engedni az árból. Magyarországon nincsenek ilyenek, a cégek szabadon döntenek.
A hipermarketek készültek
A legnagyobb kedvezmények természetesen a szezonális termékeknél tapasztalhatók. Egyes ruházati vagy sportcikkeknél nem ritka a 70 százalékos árengedmény sem. Szinte mindegyik ruházati boltban vannak ilyenkor mínuszok, hiszen ha a nyakukon marad az idei kollekció, jövőre már nem tudják eladni.
A hipermarketekben a ruháknál nem ritka az 50-70 százalékos árengedmény. A Tescóban péntektől kezdődik a kiárusítás, szezonális termékeket, ruhákat, játékokat, műszaki cikkeket lehet venni olcsóbban. Mivel a játékpiacon karácsony előtt jellemző a legnagyobb forgalom, az áruházak jelentős készleteket halmoztak fel ezekből is. Mindent azonban nem tudtak eladni.
Bár a műszaki cikkeknél nem beszélhetünk szezonalitásról, ilyenkor ezek ára is csökken. Hardy Mihály kommunikációs igazgató ezt azzal magyarázta, hogy raktározni drága, jobb eladni, ami van. A felsoroltakon kívül olcsóbban vásárolhatunk szaloncukrot, illetve harmadával olcsóbb a hólánc – ez utóbbira az enyhe időjárás miatt nincs kereslet.
Az Auchanban hasonló a helyzet: a ruháknál, sportszereknél, játékoknál vannak nagy leértékelések. Az áruházláncban egyéb akciókat is szerveznek, most zajlanak például a "fehér hetek" – tudtuk meg Gillemot Katalin kommunikációs igazgatótól. A következő időszakban lakástextíliára, kiegészítőkre adnak jelentősebb árengedményt.
A műszaki cikkeket, szórakoztató termékeket árusító üzletek többnyire kimaradnak az éve eleji leértékelési hullámból, hiszen nem szezonális termékeket árusítanak.
Időzítenek
A vásárlók az elmúlt években megszokhatták, hogy ilyenkor sok terméket olcsóbban kaphatnak meg. Január legelején még nem, de a második, harmadik hétvégén már tömve vannak a bevásárlóközpontok, különösen azok az üzletek, ahol az átlagosnál is nagyobb kedvezménnyel csábítják őket.
A legnagyobb leértékelések a plázákban vannak. Ilyenkor szinte minden üzletnél táblák hirdetik az akciókat. A West Endben az üzletek egymás után ragasztják fel a kedvezményekről szóló információt. Általában 30-50 százalékos a leszállítás, de nem ritka a 70 százalékos sem. Walch Ottó, a bevásárlóközpont marketingigazgatója szerint egymást kergetik bele a kereskedők az akciózásba, a hét végére már minden kirakat tele lesz plakátolva.
A West Endben nem is tapasztalnak pangást, január első hetében a karácsony utáni cserék miatt is nagy a forgalom. Walch Ottó szerint a vásárlók ekkor költik el az év elején kapott prémiumokat is.
Vámos György szerint a megszorítások miatt az idén nehéz év vár a kereskedőkre, így az év eleji verseny talán élesebb lesz, mint az eddigiek.