Nehéz idők az áruhitelpiacon

2004.06.07. 08:00
Az utóbbi néhány hónapban észrevehetően lassult az áruhitelpiac: a mérséklődő lendület a fogyasztási kedv csökkenésével, a verseny éleződésével és a stabilan magas hitelköltségekkel egyaránt magyarázható. Ez utóbbi a piaci szereplők szempontjából különösen veszélyes lehet, hiszen sorban jelennek meg az olcsó, szabad felhasználású, jelzálog alapú devizakölcsön-konstrukciók.
Nem jól indult ez az év az áruhitelezéssel foglalkozó társaságok szempontjából, hiszen érezhetően csökkent az ilyen típusú kölcsönkonstrukciók iránti kereslet. Az áruhitelpiacon tapasztalható visszaesés okait három tényezőre vezeti vissza Lendvai János, a piacvezető Magyar Cetelem Bank elnök-vezérigazgatója. Egyrészt a május elsejei uniós csatlakozás kivárást okozott a magyar piacon, aminek eredményeként ellentétes folyamatok játszódtak le hazánkban, mint Lengyel- és Csehországban, ahol az áfa május 1-jei emelése miatt felvásárlási láz tört ki. Másfelől a nettó reálkeresetek alakulása is éreztette hatását a kiskereskedelem forgalmában, hiszen szemben a tavalyi 10 százalékkal, az idei első negyedévben egyszázalékos emelkedést regisztrált a statisztika. S nem utolsósorban a verseny éleződése is rányomja bélyegét az áruhitel alakulására: az új szereplők vonzó jutalékajánlatokkal kívánnak piacot építeni, ám a 7-8 százalékos szintet a kamatokban a fogyasztó fizette meg. Az egyre kamatérzékenyebbé váló vevő ennek köszönhetően azzal szembesült, hogy a thm-ek nem csökkentek. Olyan folyamatok zajlanak most az áruhitelpiacon, mint az elmúlt években az autófinanszírozás területén - véli Lendvai, aki szerint a jutalékszinteknek előbb-utóbb az áruhitelpiacon is apadnia kell, hiszen a 35-40 százalékos thm-es szinteket egyre kevésbé fogadja el a lakosság.

Új piacok felé nyitnak

A Magyar Cetelem az év első öt hónapjában hozta a terveket, bár ez annak köszönhető, hogy az áruhitel-piaci pangást a hitelkártya- és a személyikölcsön-tevékenységük ellensúlyozni tudta - mondta érdeklődésünkre az elnök-vezérigazgató. Az Auchannal közösen kidolgozott hitelkártyájukkal a nyár végén jelennek meg, s bővülést várnak az idén elindított új termékeiktől is: a bank belépett a motor, a robogó, az utazás, illetve az építkezés piacára is.

Stratégia keresés

Az áruhitelpiac jelentős átalakuláson megy keresztül, mindegyik szereplő keresi a helyét, stratégiáját - fogalmazott Katona József, az áruhitelpiacra másfél éve betört CIB ügyvezető igazgatója. Lényeges változást jelent - folytatta -, hogy a hitelezési tevékenység elmozdult az értékesítési helyek irányába, azaz a felmerülő igényeket a magánszemélyek jobban szeretik ott elintézni, ahol ez felmerül. A bank másfél éve rukkolt elő bevásárlókártyájával (ez jelenleg a Media Marktnál, a Photo Hallnál, a Euronicsnál és a Tescónál igényelhető), amely Katona József szerint új dimenziót jelentett a kézi technológiájú hitelbírálat mellett. Kialakítottunk egy scoringrendszert - magyarázta az ügyvezető igazgató, hozzátéve: a kártyához 20 percen belül hozzá lehet jutni.

Kártyákból több van

Az elmúlt év végén több mint 40 ezer kártyát számlálhatott össze a CIB, ám 2004 végére már 100 ezret meghaladó darabszámot terveznek, amiben a március közepén, a Tescóval közösen kibocsátott áruhitelkártya is szerepet játszana. Ez utóbbi annyiban hasonlít a klasszikus hitelkártyához, hogy 45 nap a kamatmentes periódus, s 75 nap a fizetési moratórium, míg a thm-e 0-32,33 százalékig terjed: ez alacsonyabb, mint a hagyományos áruhiteleké.

Az áruhitelek iránti kereslet csökkenését mi is éreztük, ráadásul némi arányeltolódás történt a különböző fogyasztási hiteltermékek között - emeli ki az ügyvezető igazgató. Hozzátette: a személyi és áruhiteltermékek mellett megjelent, és egyre nagyobb szeletet hasít ki a szabad felhasználású devizahitel, amelyet 6-7 százalékos kamattal vehet igénybe az ügyfél.

Az olimpia és az EB élénkülést hozhat

Az év első öt hónapjában a vártnál 30 százalékkal alacsonyabb, 2,3 milliárd forintos kihelyezést realizálhatott a Credigen Bank Rt., s az éves tervszámaikon, amelyekben 10 milliárdos kihelyezés szerepelt, is módosítanak (VG, 2004. június 3., 19. oldal). Az olimpia, illetve a portugáliai futball Európa-bajnokság közeledtével némileg élénkülhet ugyan az áruhitelpiac, ám a jövőbeni bővülés az új utak keresésének függvénye - mondta Bíró Gyula vezérigazgató. A Cetelem nemrégiben indította el az IBUSZ-szal közösen a 40 százalékos foglalási díj befizetése mellett igénybe vehető utazási hitelt, legújabb partnerük pedig a Pannon GSM. Az OTP Banknál a terveknek megfelelően alakul az engedélyezés és a folyósítás az áruhiteleknél: a bank egyre több partnerrel köt együttműködési megállapodást, ami elősegíti a forgalom növekedését - közölték lapunkkal a hitelintézetnél.