Egyre többen iszunk ásványvizet

2004.08.31. 11:34
A háztartásokban átlagosan minden második héten vásárolnak ásványvizet. Legtöbben diszkontokban és hipermarketekben vásárolnak. A Gfk Piackutató Intézet felmérése szerint ásványvizet inkább a diplomások, magasabb fizetéssel rendelkezők vásárolnak.
Idén is folytatódik az ásványvíz fogyasztásának kétszámjegyű növekedése. A háztartások beszerzésénél mennyiségben 16, értékben 8 százalékkal nagyobb forgalmat regisztrált a GfK Piackutató Intézet idén az első félévben, mint tavaly január-júniusban. A fejlődés fő oka, hogy egyre többen isznak ásványvizet. A háztartások 78 százaléka vett legalább egyszer ásványvizet tavaly, míg egy évvel korábban csak 72 százalék.

Gyakoribbak lettek a vásárlások is, a háztartásokban átlagosan majdnem minden második héten vásároltak ásványvizet. A háztartások ásványvíz-beszerzéseinek értéke meghaladta a 20 milliárd forintot a múlt évben.

Diplomások és jól keresők

Egyre többen vesznek egyszerre sok üveg vizet, kihasználva a nagy eladóterű modern bolttípusok kedvező fogyasztói árait. Az ásványvíz mennyiségi forgalmából ugyanis 33 százalék jut a diszkontokra, 27 pedig a hipermarketekre. Ez ad magyarázatot arra, hogy az értékben mért növekedésnél miért nagyobb a mennyiségi: a legalacsonyabb fogyasztói árra törekvő két bolttípusra 60 százalék jut a háztartások ásványvíz-beszerzéseiből. A szupermarketek 15 százalékkal részesednek, a lakóhely közeli kis boltok pedig 20 százalékkal, a legutóbbi teljes évi, 2003-as adatok szerint.

A fogyasztás gyakoriságában szintén sok változás történt. Egy magyar felnőtt hetenként átlagosan három napon fogyaszt ásványvizet. Több mint duplájára nőtt a fogyasztás gyakorisága tizennégy év alatt.

Férfiak és nők között nincs különbség abban.hogy mennyire kedvelik az ásványvizet. Életkor szerint a 30-49 évesek felülreprezentáltak. Az iskolai végzettséget nézve azonban elmondható, hogy az ásványvíz szinte kimondottan a diplomások itala. A havi nettó 150 ezer forintnál nagyobb bevétellel rendelkező háztartásban élők között az átlagot meghaladja az ásványvizet kedvelők aránya.

Regionálisan érdekes módon Budapest valamelyest az átlag alatt marad. Inkább a vidéki nagyvárosokban isszák szívesen a palackba zárt, szénsavas és enyhe szomjoltó italokat.

A legnépszerűbb ital

A piackutató egy korábbi felmérése szerint az ásványvíz a legnépszerűbb szomjoltó ital, az elmúlt 12 évben megháromszorozódott azok száma, akik különösen szívesen fogyasztják. Amíg ugyanis 1989-ben a válaszadók 29 százaléka ivott szívesen ásványvizet, addig 2003-ban már 68 százalék.

Az ásványvíz mellett továbbra is a válaszadók kétharmada iszik szívesen gyümölcslét. Sört pedig a felnőttek 33 százaléka fogyasztja szívesen, ami lehelletnyi, egy százalékos csökkenés 1989-hez képest.