Autóvásárlási láz Európában

2004.04.16. 08:43
Egyes országokban harminc százalékkal több autót vettek, mint tavaly. Elsősorban a japán gyártók voltak a forgalomnövekedés haszonélvezői.
Február után márciusban is nőttek az autóeladások Nyugat-Európában, miután a vonzó új modellek egyre több vevőt csalogattak a szalonokba. A közel hét százalékos forgalomemelkedésben azonban ennél is nagyobb szerepet játszott, hogy kettővel több munkanap volt, mint tavaly márciusban. Az elemzők szerint ezért korai volna még fellendülésről beszélni, a legvalószínűbb, hogy csak az év második felében vesznek nagyobb lendületet az eladások.

Jobb, mint remélték

Maguk az autógyárak korábban egy-két százalékos növekedést prognosztizáltak erre az évre. Az ACEA autóipari szövetség adatai szerint a tavaly márciusi 1,597 millióval szemben most 1,707 millió kocsit adtak el, így az első negyedév egészében három százalékos volt az értékesítés növekedése.

A legjobb eredmények a legkisebb piacokon születtek: Görögországban 35, Írországban 30,3 százalékkal több autó kelt el. Javult azért a helyzet a nagyobb országokban is: Spanyolországban márciusban 28,1, Nagy-Britanniában 6,6, és Németországban, a kontinens legnagyobb autópiacán 4,5 százalékkal nőttek az eladások.

A külföldiek

Több hónapos gyengélkedés után 5,7 százalékkal nőtt a forgalom Franciaországban, de ennek elsősorban a külföldi gyártók voltak a haszonélvezői: míg a Daewoo 46,3 százalékkal tudta javítani eladásait, a Renault csak négy százalékkal, a PSA Peugeot-Citroën pedig 2,1 százalékkal kevesebb autót adott el.

Az egyetlen ország, ahol csökkentek az autóvásárlások, Olaszország, ahol a korábbi vásárlásösztönző kedvezmények megszűnése nyomán nyolc százalékkal kevesebb autót adtak el, mint egy évvel korábban. A japán cégek közül jól szerepelt a Toyota és a Mazda: előbbi húsz, utóbbi közel negyven százalékkal növelte eladásait az új modelljeinek köszönhetően, és a két márka piaci részesedése is emelkedett.