Kemény év jön az autófinanszírozásban

2008.02.15. 07:48
Az idei esztendő keményebbnek ígérkezik a hazai autófinanszírozási piacon, mint 2007 – vallják a szereplők.

Egyes prognózisok az újautó-eladások akár 10 százalékos csökkenéséről szólnak – a januári forgalom egyébként rég nem látott mélypontról indította az idei autós üzleti évet –, míg az „optimistább” szcenárióban stagnálás szerepel. Az utóbbit várja a piacvezető Merkantil csoport is, ám a forint euróval szembeni gyengülése – véleményük szerint – áremelkedést, ezáltal forgalomcsökkenést eredményezhetne.

Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozási Zrt. vezérigazgatója szerint ugyanakkor a versenyt az autóértékesítések alakulása mellett tovább élezheti a dílerhálózat jelentős koncentrációja is. A gépjárműeladás további csökkenésével várhatóan nem nő az egy gépjárműre jutó átlagos hitelösszeg, ezért a finanszírozási állomány is mérséklődik, mint ahogy a potenciális vásárlóréteg is fogyatkozik – mutatott rá Oláh Tibor, az UniCredit Leasing cégvezetője, aki az olcsóbb, de még újszerű használt autók szegmensében lát az idén növekedési lehetőséget.

A használt gépjárművek piacán várnak kisebb élénkülést a K&H Lízingcsoportnál is, mondván: a megfontolt ügyfelek tábora a kisebb értékű használt kocsik mellett dönt majd. E téren nagyobb értékesítési bővülésre ugyan nem számítanak 2008-ban a Raiffeisen Lízingnél, lehetőséget látnak viszont a már meglévő volumenek jobb kihasználására.

Optimista várakozást fogalmazott meg viszont Pintye János, az MKB-Euroleasing Autóhitel Zrt. marketingosztályának vezetője, aki 2008-ban mind az új, mind a használt autók finanszírozási piacán minimális bővülést jósol. Kérdés persze, hogy a verseny további éleződése mennyire „csapódik le” a keresleti oldalon.

Változások

A lízingcégek többségének egybecsengő válasza némi csalódottságot kelthet az autószalonokba betérők körében, az ügymenet és az elbírálás további könnyítésével ugyanis a várakozások szerint nem igazán számolhatnak. Ráadásul a finanszírozási konstrukcióknál sincs lehetőség érdemi egyszerűsítésre: a piac egy része 120 hónapos futamidejű és nulla százalék önrészes megoldást kínál, ennél hosszabb futamidő és ennél alacsonyabb önrész nem képzelhető el.

Az árazásban és a jutalékok szintjében számít erősödő versenyre 2008-ban Varsányi Ferenc, a CIB Lízingcsoport Retail VIP üzletágának igazgatója. Bár mint fogalmazott: az egyre inkább olvadó marzsok már nem teszik lehetővé, hogy tovább nőjön a finanszírozók által vállalt kockázatok szintje. Az MKB-Euroleasing marketingosztályának vezetője pedig egyes finanszírozók esetében a portfólió romlása miatt akár szigorításokat is el tud képzelni.

Ezt várja Anderle Ádám, a Lombard Lí-zing vezérigazgató-helyettese is, mondván: a bankok egyre nagyobb hangsúlyt fordítanak az ügyfelek kockázati elemzésére, egyre fontosabbá válik a kliensek hiteltörténelme, s ennek eredményeként a jó fizetőképességűek olcsóbban, a rosszak drágábban kapnak majd hitelt. Ami a termékfejlesztéseket illeti, 2008 a hitelekkel együtt értékesített biztosítási termékek számának és jelentőségének növekedését hozhatja a Merkantil csoport szerint, ahol szintén ilyen jellegű konstrukciók bevezetését tervezik. Emellett meglátásuk szerint komoly igény mutatkozik a futamidő elején csökkentett fizetést előíró megoldások iránt.

A CIB Lízingcsoportnál a finanszírozásba épített cascós termék részarányának számottevő emelkedésére számítanak, s hasonlóan fogalmazott Nagy Péter, az Erste Leasing vezérigazgatója is, aki szerint emellett az idén egyre elterjedtebbé válhat a fix törlesztőrészletű devizaalapú hitel is. A Lombardnál az egyik sztárterméknek a múlt év végén bevezetett Autórelax garanciaprogramjukat várják: használt autó hitelezése esetén a törlesztőrészlet egy speciális biztosítást tartalmaz, amely a gépkocsi fődarabjainak meghibásodása esetén kifizeti a kárt.

A K&H Lízingcsoport nagy hangsúlyt helyez versenyképes kombinált termékei skálájának bővítésére, ám részleteket egyelőre nem kívántak elárulni. Pintye János szerint az idén népszerűbbé válhatnak az ügyfélbarát innovatív termékek, így például a maradványértékes, az integrált biztosításokat vagy szervizszolgáltatást is tartalmazó ajánlatok.

Egyes márkák esetében az idei esztendő „sztárterméke” a törlesztőrészlet-felezéses ajánlat – tette hozzá –, amely alacsony kezdő befizetéssel és extrém hosszú futamidővel párosítva gyakorlatilag ellehetetleníti a gépkocsi négy-öt év múlva esedékes cseréjét, mivel a futamidő jelentős részében az aktuális tartozás meghaladja az autó értékét. A Raiffeisen Lízing szerint is a lakosság rendelkezésre álló jövedelmének tavalyi mérséklődése és „havidíjközpontú” szemlélete is azon konstrukciók sikerét vetíti előre, amelyek alacsony havidíjat ígérnek.