Gál
8 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A háztartások harmadának van autója

2002.01.05. 09:36
A magyar háztartások 35,7 százalékának van autója, ezek kora átlagosan 11,7 év - derül ki a TNS Modus felméréséből. Ladából van a legtöbb, az újautó-vásárlásoknál a Suzuki és az Opel vezeti a rangsort.
A 7.500 háztartás megkérdezésével 2001. októberében elkészített összegzés szerint a magyarországi gépkocsipark 68 százaléka használtan került a jelenlegi tulajdonosok birtokába, 32 százaléka pedig újonnan. A használatban lévő autók 42 százaléka a volt szocialista típusok valamelyike, a "nyugati" autók aránya 58 százalék. Amíg az előbbiek átlagéletkora 15,5 év, addig az utóbbiaké 8,9 év.

Ladából van a legtöbb

A gépkocsi-állomány márka szerinti rangsorát a Lada vezeti. A listán az Opel, a Trabant, a Skoda, a Wartburg, a Suzuki, a Volkswagen, a Ford, a Fiat, a Peugeot, a Polski Fiat, a Renault és a Zastava következik, a sort pedig a Citroen, a Mitsubishi, a Daewoo, a Nissan, a Mazda, a Seat, az Audi, valamint a Honda zárja.

A diplomások vezetnek a legtöbbet

Az autóval rendelkezőket vizsgálva a TNS Modus felmérése megállapítja, hogy a gépkocsi-használat a vásárlóerőn kívül leginkább az iskolai végzettséggel függ össze. Amíg a diplomások háztartásainak 70 százaléka autózik, addig a nyolc osztályt végzettek között csupán 14 százalékos az autót használók aránya.

Átlag fölöttiek a Nyugat- és Közép Dunántúlon élő, valamint a nagyvárosi és kisvárosi háztartások autóhasználati mutatói, ellenben az észak-alföldi háztartásoknak, a fővárosiaknak és a falusiaknak az átlagosnál kevesebbszer van módjuk autóba szállni.

A háztartások 13 százaléka tervez vásárlást

A felmérés kitér az autópiac várható alakulására is. A TNS Modus szerint a magyar háztartások 12,7 százaléka fontolgatja, hogy az elkövetkező két éven belül gépkocsit vásárol. Közülük mintegy 60 százalék venne használt, 40 százalék pedig új autót.

Az újautó-vásárlásoknál a rangsort a Suzuki és az Opel vezeti, de sokan tervezik, hogy Peugeot, Ford vagy éppen Skoda márkájú járművet szereznek be. A használt autókat tekintve az Opel, a Suzuki és a Volkswagen a legkeresettebb márka.

Az autóvásárlásoknál a legjelentősebb keresletet a felső rétegek és a fiatalabb korosztályok képezik, őket a diplomás háztartásfővel rendelkező családok követik, és átlag feletti a vásárlókedv a Nyugat-Dunántúlon élőknél is - áll a felmérésben.