Előd
7 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Felmondásra váró gépjárműkölcsönök

2004.09.15. 08:16
Év végéig összességében több mint 10 ezer gépjármű-finanszírozási szerződést mondhatnak fel a hazai lízingtársaságok, aminek közel kétharmada a használt piaci kínálatot bővíti. Egy közepes lízingcég évi 1000-1500 autót kénytelen visszavenni, így a legnagyobb használtautó-kereskedőkké maguk a finanszírozók léptek elő.
Nem túlzás azt állítani, hogy év végéig több mint 10 ezer gépjármű-finanszírozási szerződést mondanak fel a hazai lízingtársaságok - fogalmazott Antall Pál, a Magyar Lízingtársaság elnöke. Ezek egy részét - az utolsó felszólítást követően - a magánszemélyek kiváltják, ám a többségnek, az ügyfelek közel kétharmadának általában nincsenek erre tartalékai.

Túl sokat kockáztattak

A 2003-as esztendő a kockázatvállalási verseny éve volt a személygépjármű-finanszírozási piacon - mondta Kovács István, a K&H Lízingcsoport értékesítéstámogatási igazgatója. A piaci igényekre reagálva a lízingcégek alacsony, sokszor nulla önerővel, rendkívül hosszú futamidővel, a törlesztés jelentős türelmi idő után történő megkezdésével, illetve a használt autó beszámításának akár több százezer forintos támogatásával versenyeztek az ügyfelek kegyeiért. E 2003. évi kockázatvállalási verseny hatása érezhető most - folytatta.

A piac zömét kitevő kisautószegmensben ma már 60-70 százalékos eszközfedezettségnél jobbat nem tudnak elérni a lízingcégek - fogalmazott Antall Pál. Az önerő mértéke mellett további kockázati tényezőt jelent az árfolyam, hiszen az autóhitelek 99 százaléka deviza alapon működik - emelték ki a piaci szereplők. A hazai piacon lesz egy-két olyan pillanat, amikor a piaci szereplő szembesül azzal, milyen portfóliót épített fel - jegyezték meg egyesek. Hozzátéve: az éleződő verseny ugyanis a haszonkulcsok látványos zuhanásához vezetett, s csak egy nagyobb, jó minőségű portfólióval lehet bírni a versenyt.

Eltérő tapasztalatok

A visszavett autók számának bővülése az összes piaci szereplőt érintette, bár különböző mértékben. Az Erste Leasingnél - mint Mészáros György elnök-vezérigazgató fogalmazott - nem okozott gondot a használt autók számának komolyabb bővülése. A duplázódás az organikus fejlődés eredményeként állt elő (az első fél évben közel 340 autót vettek vissza, szemben az előző év hasonló időszakával, amikor még csak 160-at). Az önerő mértékének csökkenéséhez egyébként az Erste Leasing is igazodott, s bár attól tartottak, hogy ez a portfólió felhígulásához vezethet, eddig még nem érzékelték ezt a tendenciát - mutatott rá Mészáros György.

A CIB Lízing Csoport portfóliója hónapról hónapra dinamikusan bővül, aminek természetes következményeként a visszavett autók száma is nőtt, fajlagosan állományromlásról azonban nem beszélhetünk - mondta kérdésünkre Galambos Tibor vezérigazgató. Hozzátéve: további portfóliónövekedésre számítanak a társaságnál, így ezzel arányosan nőne a visszavett autók száma is. Megítélése szerint a problémás ügyfelek arányának bővülésére akkor kell számítani, ha az erősödő piaci verseny kapcsán a finanszírozási feltételek tovább romlanak (mint például csökkenő önerő, növekvő futamidő esetén). A K&H Lízingcsoportnál a tervezett mértékben nőtt a visszavett autók száma az idén, a kihelyezés pedig a 2003. évi növekedéssel azonos arányban emelkedett - tudta meg a Világgazdaság.

Az önerő mértéke az Euroleasingnél is csökkent, az új autóknál a 10 százalékhoz közelít, ám az átlag 25-30 százalék között található. Aki nem tud egy ekkora kezdőrészletet felmutatni, félő, hogy a havi törlesztésnél is adódhatnak gondjai - emelte ki Szeredás Bence üzletkötő. A problémás ügyfelek számának gyarapodása a társaságnál is érezhető, ám annak mértéke a piaci átlagot nem haladja meg. A havi 3500-4000 szerződésből 80-150 közötti sávban mozog a visszavett autók száma, s ezt a 3 százalék körüli arányt tartják is - tette hozzá. A piacvezető Merkantil csoport is a visszavett autók számának emelkedéséről számolt be: tavaly összesen 1956 autót vettek vissza, míg az idén az első fél évben 1404-nél tartanak - mondta Kolossváry Ádám, a Merkantil csoport elnök-vezérigazgatója. A bank a nemfizetés kezdeti szakaszában már tartalékot képez a gépjárműre, s mint fogalmazott: tartalékait a 2003. első félévi 6,8 milliárd forintról 9 milliárdra növelték ez év június végére.

Finanszírozóból lett kereskedők

Az idei év tendenciáinak eredményeként mindenesetre a legnagyobb használtautó-kereskedőkké maguk a finanszírozók léptek elő, az értékesítésük azonban nem egyszerű feladat, hiszen a magyar használtautó-piac viszonylag telített. A visszavett autók vonatkozásában jellemzően az alacsony összegű kezdőrészlet befizetésével megvásárolható autókból van több. Népszerűek a Suzuki típusai, kiemelten a Swift, ugyanakkor nem elhanyagolható a külföldről behozott használt autók aránya sem.

A Merkantil csoport 30-50 darabos csomagokban értékesíti a visszavett autókat, amelyeket megtendereztetnek. A kínálat az interneten is hozzáférhető, ám mint megjegyezte: tömegével egyelőre nem lehet ezen a csatornán keresztül értékesíteni. A CIB Lízing Csoportnál 60-90 napos átlagforgási időtartammal sikerül érvényesíteni a visszavett autó követeléseket. Az értékesítést szerződéses partnerei - budapesti és vidéki autókereskedések - közreműködésével bonyolítják. A K&H Lízingcsoportnál a viszszavett autókat a honlapjukon, illetve személygépjármű-márkakereskedő partnereiken keresztül értékesítik.

A Lombard Lízing autókereskedői hálózaton keresztül árusítja a visszavett autókat, amely a mostani volumennél még kezelhető - mondta Anderle Ádám, a gépjármű-finanszírozási üzletág vezetője. Jelenleg közel tíz márkakereskedéssel állnak kapcsolatban, ám elképzelhető, hogy a készleten lévő autók számának növekedését követően bővítik ezt a kört. A Lombard Lízingnél hamarosan elindul a visszavett autók internetes értékesítése is.

Új technikák

A Raiffeisen Lízing az egyedi értékesítés mellett csomagokban is kínálja a visszavett gépjárműveket, kizárólag interneten. Az Erste Leasing 10-12 autókereskedőn keresztül bonyolítja le az eladást, ám mint Mészáros György kiemelte: fel kell arra készülni, hogy a cég bővülésével párhuzamosan a portfólió is tovább hígul. Ha a körülmények úgy kívánják meg, átveszik az osztrák mintát. Az Erste ottani lízingcége közel egy éve vezette be, hogy egy bécsi telephelyre viszi a használt autókat, s ott értékesíti. Az MKB Euroleasingnél a gépjárművek eladását cégcsoporton belül, egy leányvállalaton keresztül oldják meg, s a folyamat felgyorsítása érdekében az interneten is meghirdetik a kínálatot.