Business Talks '24
Üzleti konferencia
Az első három hónapban a kereskedők alig hétezer használt gépkocsit kívántak elvámoltatni a tavalyi közel tízezerrel szemben, a magánforgalomban pedig mindössze 3700-at, a tavalyi első negyedévi mennyiség felét. Az eddigi adatok szerint havi átlagban még az ezret sem éri el a határon nyilvántartásba vett járművek száma. Ez egy évvel korábban közelítette az 1500-at.
Még beindulhatnak az autóvásárlási túrák
De korai még becslésekbe bocsátkozni arról, hogy az év végéig hogyan alakul a behozatali kedv - állítja Fekete Attila, az importautókra specializálódott vámhivatal parancsnokhelyettese. Szerinte még változhatnak a tendenciák. Azt ugyanis nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy meglehetősen zord volt az időjárás az év elején, ami nem kedvez a külföldi utazásoknak, és különösen nem a csoportok részére szervezett autóvásárlási túráknak.
Más szakmai vélemények szerint azonban jelentősen visszaesik a használtautó-import, a tavalyi közel százezernek legfeljebb a kétharmada érkezik be az országba. A kereskedők - nyilván érthető okok miatt - már nem látnak akkora fantáziát a használtkocsi-üzletben, mint korábban.
A szigorítás előtt belehúztak az importőrök
Tény, hogy a teljes életkori liberalizációnak "köszönhetően" az utóbbi években elárasztották az országot az idős járművek. A szigorításokról tavaly ősszel lábra kapott hírek hatására elképesztő energiával "húztak bele" az importőrök: decemberben voltak olyan napok, amikor több mint ezer járművel jelentkeztek elvámolásra a határon. Ezek zöme meglehetősen öreg autó volt, köztük szép számmal képviseltették magukat a 300-400 ezer forintért kínált, 10-13 éves példányok. Mindennek fényében nem véletlen, hogy a hazai személy-autók átlagéletkora alig marad 12 év alatt.
Noha most már szűkebb a mozgástér, azért igyekeznek a felső határ közelében maradni a kereskedők. Az eddig behozott kocsik nagy része 1996-98 között készült, csak elvétve akad olyan, amelyik tavaly vagy tavalyelőtt jött le a gyártósorról. A fiatalítás jót tesz a költségvetésnek is, hiszen a tavalyi statisztikák szerint a négyévesnél nem öregebb járművek után kiszámított vámérték - a befizetendő közterhek alapja - átlagosan megközelítette a másfél millió forintot. Az 5-13 éves autók esetében ez az összeg mindössze 300 ezer forint volt.
Business Talks '24
Üzleti konferencia