Lukács
5 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Több lehet a visszavett autó

2006.07.20. 09:36
A forint árfolyamának drasztikus csökkenése - ami az autóhitelek törlesztőrészleteinek emelkedéséhez vezetett - a lízingpiaci szereplők többsége szerint egyelőre nem hagyott nyomot a visszavett autók számának emelkedésében, ám a jövőt többen is borúsan látják.

Az Erste Leasing szakértői szerint érezhető egyfajta bizonytalanság az ügyfeleken. A fizetési morál gyengülését egyelőre nem tapasztalták a CIB Lízing csoportnál, ám mint fogalmaztak, a kedvezőtlen forint-deviza árfolyam hatása elsősorban az idő előtti szerződéslezárási ajánlatkérések szaporodásában mutatkozik meg. Ám mint hozzátették: valószínűsíthető, hogy a hamarosan bevezetendő lakossági megszorító intézkedések hatása az ügyfelek fizetési képességét kedvezőtlen irányba befolyásolja.

Növekednek a törlesztőrészletek
A devizában eladósodott ügyfeleket érzékenyen érinti a forint ez évben tapasztalt gyengülése. A svájci frankkal szemben közel tíz, az euróval szemben csaknem tizenkét százalékkal gyengült január óta a magyar fizetőeszköz. Az árfolyamváltozás a hitel törlesztőrészleteit direkt módon érinti, míg indirektebb módon növeli a terheket a svájci frank és az euró alapkamatának időközbeni félszázalékos emelkedése. Az árfolyamváltozás rögtön érezteti ugyanis a hatását, hiszen a hitel elvben külföldi devizanemben törlesztődik.

A forintgyengülés nyomán az Erste Leasing ügyfélszolgálatán a korábbiakhoz képest többen jelezték, hogy átváltanák devizaalapú hitelüket forintalapúra, de a feltételek ismertetésekor (magasabb forintalapkamat, a hátralévő tőketartozás devizáról forintra átváltása a jelenlegi magas devizaárfolyamon véglegesíti a tartozást) csaknem minden ügyfél a jelenlegi konstrukciónál maradt - mondták érdeklődésünkre. A Budapest Autófinanszírozási Rt.-nél nem érzékeltek ilyen tendenciát - mutatott rá Révész Tamás vezérigazgató. Ezt a forint- és a devizahitelek forráskamata közötti számottevő különbséggel magyarázta.

Érdekes módon azonban a fix díjas konstrukciók aránya is lassabban nő a kívánatosnál. Ennek oka Révész Tamás szerint talán a kevés reklám lehetett, illetve a dílerek értékesítői sem fektetnek elég hangsúlyt arra, hogy részletesen elmagyarázzák az ügyfeleknek a fix díjas hitelek előnyét, amely az ügyfél kiszámítható költségterheiben jelentkezik.

Ezzel pedig - jegyezte meg a vezérigazgató - csökkenteni lehetne az előtörlesztések mértékét, illetve az autó visszaadásának veszélyét. A fix havidíjas konstrukciót kínáló lízingcégek száma ráadásul hamarosan bővül, a CIB Lízing csoportnál jelenleg fejlesztés alatt áll ez a termék - tudtuk meg az érintettektől.

Az év első hat hónapját stagnálás - az előzetes adatok szerint a teljes személygépkocsi- és kishaszonjármű-piac közel 330 milliárd forint kihelyezést ért el - és a kockázatos konstrukciók jelenléte jellemezte. Az "öngyilkos" finanszírozási konstrukciók kiajánlása a kellemetlen tapasztalatok ellenére folytatódik, s úgy tűnik, a konkurencia a feltétel nélküli növekedést a piac konszolidációja elé helyezi - emelte ki Révész Tamás. Erre ráerősít az is, hogy némely importőr olyan árazást ajánl a márkakereskedőinek, amely szintén azt eredményezi, hogy a finanszírozó részére az autó nem jelent fedezetet.

Egyes akcióknál például névlegesen megemelik az autó árát, és ezt az árkülönbséget első részletként veszik figyelembe a finanszírozásnál, azaz az ügyfélnek a jármű átvétele előtt ténylegesen nem kell semmit sem befizetnie. Ez a verseny senkinek sem jó - mutatott rá a Budapest Autófinanszírozási Rt. vezérigazgatója, s mint hozzátette: nem véletlen, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) ajánlást kíván kibocsátani a felelős hitelezésről.

A második fél évre az autófinanszírozás terén már kivétel nélkül visszaeséssel számolnak a piaci szereplők. Erre utal, hogy az értékesítésnél júliusban 29 százalékos csökkenést lehetett tapasztalni az egy évvel korábbi számokkal összevetve.