Autópályázzon velünk átadás előtt!

2005.12.09. 13:00
Ráhajtottak az útépítők, így idén sem marad szégyenben a kormány. Az év végére ígért határidő előtt három héttel, szombaton átadják az M5-ös Kiskunfélegyháza és Szeged közötti 49 kilométeres szakaszát. Egy héttel később megnyitják a forgalom előtt az M0-ás keleti szektorának egy kis részét is, valamint a 4-es főút Vecsést és Üllőt elkerülő szakaszát. Megnéztük, mi épült az adófizetők pénzéből, kilométerenként 2,7 és 1,8 milliárd forintból.
Srp, srp, srp - talán így lehetne leírni leginkább azt a hangot, amit a kocsink kiad, miköben suhanunk az új M0-áson, az átadás előtt tíz nappal. Sebaj, biztos kerül erre még egy sima aszfaltréteg, mondom reménykedve, de fotós kollégám már elvégezte a Sherlock Holmes-tanfolyamot, "akkor nem festették volna fel az útburkolati jeleket", ábrándít ki.

Hullámok hátán

Nézegesse, mi épül az adófizetők sok pénzéből!
Nézegesse, mi épül az adófizetők sok pénzéből!

Az egész amiatt van, hogy a kopóréteg nem aszfalt, hanem beton, amelybe mélyedéseket vájtak a fagy káros hatásainak megelőzésére. Ahogy átfutunk egy-egy mélyedésen, az adja a srp-srp hangot. Biztosan jó ez a technológia, és állítólag időtállóbb, strapabíróbb a beton, mint az aszfalt, de akkor is valahogy olyan délkelet-balkáninak tűnik ez a megoldás. Ha jól emlékszem, Ausztriában is vezettem betonból készült gyorsforgalmi utakon, de nem rémlik az, hogy bárhol srpegett volna.

Később azonban már mi sem a srpekre figyelünk, hanem a surrogásra, amikor - számunkra érthetetlennek tűnő - úthibákra futunk; sötétebb, durvább, eldolgozatlan szigetek ezek az amúgy sem túl sima futófelületen. Majd enyhe hullámzásba csap át az út, Pom-pom jut eszünkbe, ahogy föl és le himbálózik egy szép hosszú ágon. Nem is csoda, hogy nem autópálya, hanem autóút lesz, kipróbáljuk 110-zel, de még ez is soknak tűnik.

Szerencsére nem túl hosszú az út, mindössze 12,7 kilométeres, így nem leszünk tengeribetegek, míg a 4-es főútig, annak is új, Vecsést és Üllőt elkerülő szakaszáig érünk. Ott már minden rendben: aszfaltos sima út vezet a reptér felé, és Üllői keleti határáig, ahol egy körforgalommal csatlakozik rá az új 4-es a régire.

Tizenegy év szünet

Idén 83 kilométer
Noha nemhogy 800, még 400 kilométernyi autópálya sem épül meg a négyéves kormányzati ciklus idején, a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére mégis bármelyik 2002 előtti kormánynál büszkébb lehet a Gyurcsány- és elődje, a Medgyessy-kabinet. A tavalyelőtti 29 és a tavalyi 56 után idén 83 kilométernyi autópályát és autóutat adnak át, igaz, ebből 61 kilométert a mostani két útavatás jelent.

De egyébként sem akarunk kekeckedni, inkább örülünk, hogy végre továbbépült az M0-ás, kellett rá várni, nem is keveset. A fővárost elkerülő gyorsforgalmi út eddig meglévő szakasza (nem számolva a még egy ideig szigetszerű, apró északi részt, amelyet egyelőre 2/B álnéven illetnek), az M1-es és M5-ös közötti 11 évvel ezelőtt, 1994-ig készült el, azóta egy centit sem építettek hozzá.

Hogy tizenegy év milyen nagy idő, az jól látható a költségek alakulásán is. Az akkor átadott 29 kilométer ugyanis 15 milliárd forintba, vagyis kilométerenként 500 millióba került - úgy, hogy volt benne egy, vagyis két Duna-híd is. A mostani 12,7 kilométer ára viszont áfa nélkül 33,8 milliárd, míg áfával 42,2 milliárd forint. Egy kilométer tehát nettó 2,66 milliárdért épült meg, és még Duna-híd sincs benne.

Igaz, mind a két irányba megépültek azok a betoncsíkok, amelyek arra utalnak, hogy egyszer talán még tovább is épül az elkerülő: észak felé a majdani csúzli-alakú, M3-asig vezető keleti szektor, délnyugat felé az 51-es főút és az M0-ás jelenlegi csomópontja felé. A térképünk szerint egyszer majd itt is megépül egy átkötés, talán M00-ának hívják majd. Most mindenesetre, ahogy a betoncsonkok lógnak a bizonytalanságban, alkalmas öncsalásra a dolog: úgy tűnhet, mintha építkeznénk.

Út a semmibe

De nemcsak az M0-ás és a 4-es főút új szakaszának átadását ütemezték az útépítők az év utolsó napjaira. Sőt, az M5-ös Kiskunfélegyháza és Szeged közötti 49 kilométeres szakaszát már egy héttel az elkerülők előtt, most szombaton forgalomba helyezik. Ezzel az M5-ös lesz a második autópálya, amelyik lényegében a határig vezet a fővárostól, bár az utolsó 14 kilométeres szakaszt - Szeged és az országhatár között - csak jövőre fejezik be.

Az M5-ös az egyik legtöbb szakaszban megépült autópálya: az első 25 kilométeres szakasza, Újhartyánig már 1985-ben elkészült, a következő, Kecskemétig vezető sztrádaszakaszt 1996-ban adták át a forgalomnak, majd két évvel később kész lett a Kiskunfélegyházáig vezető szakasz. Aztán újabb nagy kihagyás, és most, hét év után lényegében befejeződik az M5-ös építése, amelynek utolsó 49 kilométere 88 milliárd forintba - tehát kilométerenként 1,8 milliárdba - került.

Sajnos az alföldi sztrádát üzemeltető AKA Rt.-től nem kaptunk engedélyt, hogy az új útszakaszt az átadás előtt leteszteljük. A felüljárókat már megnyitották, onnan tudunk fotózni, tanácsolták a cégnél. Petőfiszállás közelében kipróbáltunk két hidat is, az egyiket a szentkúti zarándokhely közelében; mégis, jó tudni, mire számíthatnak a búcsújárók, ha jönnek.

Az olvastuk, hogy a föld nyolc kilométerenként öt métert görbül, de mi ezeken az alföldi felüljárókon úgy éreztük: valójában sokkal többet. Mintha alattunk az aszfaltcsík a semmiből jönne és a semmibe menne, és mi ott állnánk a nagy semmi tetején. Emberek is csak elvétve járnak itt, egy lovaskocsissal és két biciklissel találkozunk, egyikük valószínűleg spontán privatizációval a tulajdonába került fát szállította a csomagtartóján.

De nem is bánjuk, hogy nincs forgalom, így nem kell az útszéli kátyúkban tesztelni az autó tengelyterhelését, miközben a kétszer félsávos bekötőúton zötykölődünk vissza Kiskunfélegyháza felé. És hogy mennyire relatív minden: már nem is tűnik olyan nagy problémának az a kis srpegés, amit másfél órával korábban az M0-áson hallottunk.