A Budapest-Rijeka sztráda 2006-ig elkészül

2002.12.13. 11:15
A tervek szerint 2005 végére, 2006 elejére végig megépül a Budapest-Rijeka autópálya - nyilatkozta a Világgazdaságnak Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter, horvátországi tárgyalásait követően.
Az 5B helsinki folyosót is érintő sztráda magyar része az M7-es. Ennek továbbépítésével saját forrásból két irányban haladnak. A Nagykanizsa és Zamárdi közötti szakasznál pedig az EU kohéziós alapjából is számítanak támogatásra. A horvát oldalon 50 kilométer hiányzik a sztrádából.

Az Eszék-Ploce-Szarajevó- Budapest útvonalú 5C jelű helsinki folyosó kapcsán a miniszter elmondta: javaslatot tettek az M6-M56-os határmetszéséről. E szerint az Ilocska és Ivándárda közötti mintegy nyolc kilométeres szakasz bármely részén lehet a határátkelő. A horvát közlekedési minisztertől mielőbbi döntést kért, hogy ki lehessen jelölni a szekszárdi híd felé a nyomvonalat. Jövőre megkezdik a dunaújvárosi rész előkészítését, a kivitelezés 2003 végén, 2004 elején startolna. A déli szakasznál közösen lehetne benyújtani a két országnak támogatást a kohéziós alapból.

Magyar-horvát cég a rijekai kikötőben

Csillag István
Átadták az új Mura-híd engedélyezési tervét, mondta Csillag, hozzátéve: horvát kollégájától forgalombecslést kért, mivel csak a megtérülési számítások ismeretében pályázhatnak uniós támogatásra. Az 1,5-2 milliárd forintra becsült beruházás lehetővé tenné Letenyénél a kamionforgalom elkülönítését a többi járművétől, s jelentősen csökkenne a várakozási idő.

Szóba került a rijekai kikötő daruinak felújítására, raktárak kialakítására és üzemeltetésére 12 évi koncessziót kapott magyar-horvát Ganz Port Rijeka társaság is. A társaság - melynek finanszírozási hátterét az Eximbank biztosítja - januárban nyerte meg a tendert, de azóta nem sok történt a felújítással és raktárépítéssel kapcsolatban. Csillag a döntéshozatal felgyorsítását kérte horvát partnerétől.