Tíz pályázó maradt Ferihegy privatizációjára

2005.07.12. 22:44
Tíz cég és cégcsoport maradt versenyben a Budapest Airport Rt. 75 százalék mínusz egy szavazatos részvénycsomagjának privatizációjára. Az ÁPV Rt. szerint az eladott részvénycsomag akár 100 százalékos is lehet, ha ezt a jogszabályi változások megengedik. Többek közt dán, török, ausztrál, spanyol érdeklődőket hívtak meg a pályázatra.

Török, dán, spanyol és ausztrál érdeklődők

Az ÁPV július 1-jén nyilvánosságra hozta a Budapest Airport Rt. privatizációs pályázatán induló cégcsoportok listáját. E szerint továbbra is versenyben van:

1. A spanyol Ferrovial Aeropuertos SA, a Ferrovial Infraestructuras SA és a Goldman Sachs Int. Konzorciuma.
2. A német Fraport AG és a Deutsche Bank AG konzorciuma.
3. A német Hochtief AirPort GmbH. és a Hochtief AirPort Capital GmbH. Konzorciuma.
4. A brit Terra Firma Investment (GP) 2 Ltd.
5. A dán Copenhagen Airports A/S.
6. A brit BAA (International Holdings) Ltd. és a magyar Wallis Ingatlan Rt. konzorciuma.
7. A török Tav Tepe-Akfen-Vie Yatirim Yapim Ve Isletme Anonim Sirketi.
8. Az ausztrál Macquarie Airports Holdings Ltd.
9. Az Ontario Teacher´s Pension Plan, az Abertis Group, az Aena Internacional, az ACDL és a TBI konzorciuma.
10. Az Euroinvest Közép-Európai Befektetési Rt., az olasz Aeroporto di Venezia Marco Polo S.p.a, a Trigránit Fejlesztési Rt, az OTP Bank és a Mol Rt. konzorciuma.
Tíz pályázót hívtak meg a tizenegy jelentkező közül a Budapest Airport Rt. 75 százalékos részvénycsomagjának értékesítésére, közölte az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. kedden. A nyilvános kétfordulós pályázat első fordulójába nem kapott meghívást az argentin Corporación América S.A. és a Stellaria Tanácsadó Kft. konzorciuma.

Az első fordulóban elkészítendő ajánlatok benyújtásának határideje 2005. augusztus 9-e. A második fordulóban a kiválasztott pályázók 2005. november 2-án adhatják be jogilag kötelező érvényű ajánlataikat, amelyek elbírálásakor a legfontosabb szempont a pénzügyi ajánlat lesz a fejlesztési, működtetési garanciavállalások mellett. Az ÁPV Rt. a tranzakciót 2005. során szándékozik lezárni.

A 8,02 milliárd forint jegyzett tőkéjű Budapest Airport Rt. eladására kiírt pályázatra június elején közzétett felhívás szerint 75 százalék mínusz egy szavazat részvényt értékesít az ÁPV Rt., de az eladott részvénycsomag akár 100 százalékos is lehet, ha ezt a jogszabályi változások megengedik.

A terület és az épületek a magyar állam tulajdonában maradnak

A pályázati feltételek szerint a Budapesti Ferihegyi Nemzetközi Repülőtér területe és épületei továbbra is a magyar állam kizárólagos tulajdonában maradnak. A Budapest Airport Rt.-nek a Kincstári Vagyonigazgatósággal kötött szerződés szerint joga és kötelessége a repülőtér nemzetközi repülőtérként való működtetése és fejlesztése.

A Budapest Airport Rt. meglévő vagyonkezelési szerződését módosítják: lejárata határozatlan idejűről 75 évre szóló, határozott időtartamúra változik, az ÁPV Rt. közleménye szerint azért, hogy a Budapest Airport Rt. és annak új tulajdonosa kellőképpen ösztönözve legyen a fejlesztésre.

A módosított vagyonkezelési szerződésben rögzítik a magyar állam által megszabott követelményeket, valamint az azokhoz kötődő kötelezettségvállalásokat. A díjszabás a légitársaságok és utasaik szempontjából kiszámíthatóbb, átláthatóbb lesz, és az árak várhatóan alacsonyabbak lesznek a jelenleginél. Cél, hogy Ferihegy regionális légi központ legyen, közölte az ÁPV Rt.