Albert, Lipót
2 °C
12 °C

A Dunán rekedt a Balaton I.

2005.08.17. 08:03
A Dunán kénytelen közlekedni a Balatoni Hajózási Rt. két éve vásárolt Balaton I. személyhajója, mert közúton nem engedélyezik szállítását, a vízi út pedig járhatatlan. A Sió-csatorna medrét ugyanis pénzhiány miatt nem tartották karban, s mára hajózhatatlanná vált.
Belátható időn belül nem kerülhet eredeti rendeltetési helyére, a magyar tengerre a Balaton I. nevű 450 személyes utasszállító hajó. A mindössze négyéves török gyártmányú hajót, amely korábban a Boszporuszon szállította a turistákat 2003-ban vásárolta meg "igen előnyös" áron a Balatoni Hajózási Rt. (BH). A cég járműparkja egyre fogy, úgyhogy igen nagy szükség lenne az új egységre. Azonban a Balaton I. lassan két éve a Dunán jár, mert miután nem tudják átvinni a tóra, bérbe adták a budapesti Panoráma Deck Kft.-nek.

Amikor megvásárolták a 42 méter hosszú, 9,5 méter széles hajót, az volt a terv, hogy szárazon viszik át a Dunáról a Balatonra, s hogy elférjen a közúti hidak alatt, a fedélzet fölötti részt levágták volna. A nagy szélesség miatt azonban a környezetvédelmi hatóság nem adott engedélyt a szállításra. A döntésben közrejátszhatott az is, hogy két éve egy kisebb hajót szállító trélert nem rögzítettek megfelelően, s amíg a vontató elment tankolni, az belegurult egy épületbe.

Fák nőtték be a Siót

Maradna tehát a Sió-csatorna, ám annak felső szakaszán csak akkor van víz, ha megnyitják a balatoni zsilipeket. Erre azonban a tó alacsony vízállása miatt öt éve nem került sor. Most pedig hiába magasabb a vízszint az augusztusi átlagnál - s az őszi-téli csapadékkal együtt elegendő lenne a siófoki zsilipnyitáshoz -, ha a csatorna 45 kilométeres szakaszán még egy ladik sem jut át, ugyanis valóságos erdő nőtt ki az évek során a Sió medréből.

A mederkarbantartás, pontosabban a hajózóút karbantartása ugyanis legalább öt éve elmaradt. Ez ugyan állami feladat, de amint azt Birck Ernő, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium folyó- és tógazdálkodási osztályának szakmai tanácsadója elmondta: a korlátozott pénzügyi keretet a tárca az árvízvédelemmel kapcsolatos munkákra fordította.

Ha csak a legfontosabb mederszakaszok tisztítását végeznék el a Sión, az 500 millió forintot emésztene fel, vagyis ennyibe kerülne az államnak, hogy a hajó a rendeltetési helyére kerüljön. Ha azonban a 121 kilométer hosszú csatornát - mederszelvény-rekonstrukcióval, hidak emelésével - teljesen rendbe akarnák hozni, ahhoz már 7,5 milliárd forintos költségvetés kellene. Kétséges, hogy ez utóbbi szükséges-e, hiszen a besorolás szerint a Sió úgynevezett IV. osztályú, időszakos vízi út, amely akkor használható, ha a Balaton fölös vizét leeresztik. Azonban az elmúlt évek csapadékviszonyai miatt nincs a Balatonban kiereszteni való víz. Igaz, a 2003-as kritikusan alacsony 28 centiméterrel szemben 96 centi a vízállás, de csak 110-nél kezdődhet meg a víz leeresztése. Erre azért is szükség lehet, mert a magasabb vízszint esetén Balatonfenyves-Balatonmáriafürdő térségében áradna a Balaton. A fentiek azt mutatják, a kör bezárult, a korszerű, 35 kilométeres sebességre is képes hajó nem kerülhet rendeltetési helyére. Pedig a Balatoni Hajózási Rt. nincs bővében a járműveknek. Az 550 személyes egykori Beloianniszt két éve állították le, a 400 fős Gulácsot tavaly, s az idén lejár ez utóbbi testvérhajója, a Bakony engedélye is. Mindhárom egység felújítása túl sokba kerülne, csak a Bakonyé 100 millió forintos kiadással járhat. Jelenleg a BH a négy komp, a három katamarán és az öttagú, mintegy százéves nosztalgiaflotta (Helka, Kelén, Csongor, Csobánc, Tünde) mellett 16 egyéb hajót és egy kétárbocos vitorlást, továbbá 22 kikötőt üzemeltet.

Kapócs Ferenc, a társaság forgalmi igazgatója ugyanakkor rámutat, hogy csak sok hajóval lehet kiszolgálni a forgalmat, amelyre az idén ráadásul nem is lehet panasz. A katamaránokat rendezvények számára bérelik ki, és a rossz időjárás, valamint a kevesebb külföldi turista ellenére is el fogják érni a tavalyi utasszámot. Jóllehet a dán, holland, belga, svéd utazók is egyre inkább felfedezik a Balatont, számuk nem éri el a német vendégek korábbi számát. Viszont örvendetesen nő a belföldi forgalom. Ebben sokat segített, hogy a hajójegyért már harmadik éve üdülési csekkel is lehet fizetni.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?