Kisfaludytól Szent Miklósig 160 év alatt

2006.05.22. 17:52
Mérföldkőnek számított a balatoni hajózás történetében az 1846-os esztendő, amikor vízre tették a tó első lapátkerekes gőzhajóját, a kétszáz ember szállítására alkalmas Kisfaludyt. Azóta 160 év telt el, a tavon ma több mint húsz hajó szállítja az utasokat. A balatoni flotta legújabb szerzeménye, a Szent Miklós 600 fő befogadására alkalmas. A balatoni hajózás viszont továbbra is pang: tavaly a személyhajókon 6,2, a kompokon 2 százalékkal kevesebb utast szállítottak, mint egy évvel korábban.

A Balatonon megkezdődött a nyár: nemrégiben a balatonlellei kikötőben átadták a tó legnagyobb hajóját, a 600 fős Szent Miklós motorost, utána Füreden megnyitották a 124. vitorlásszezont, és május 20. óta a Balatoni Hajózási Rt. járatai is a nyári, előidényi menetrend szerint közlekednek. Az idegenforgalomért felelős államtitkár, Pál Béla szerint a Balaton fő profilja a jövőben a vitorlázás lehet. Ennek jegyében 2013-ra - részben a 2007-2013 között igénybe vehető európai uniós források felhasználásával - azt szeretnék elérni, hogy a kikötőkben a mostani 4-5 ezer helyett 13-15 ezernek legyen hely.

Kevesebb séta a vízen

Hasonlóan dinamikus növekedésre nem számíthatnak a személyszállítással foglalkozó, a Szent Miklóssal együtt 25 motoros hajót, egy vitorlást és négy kompot üzemeltető Balatoni Hajózási (BH) Rt.-nél. Az elmúlt évekhez hasonlóan tavaly is csökkent az utasok száma. A személyhajókon 695 ezer utasuk volt, ami 6,2 százalékos visszaesést jelent. Ezen belül a menetrend szerinti járatokon a 2004-esnél 5,6 százalékkal kevesebben, 567 ezren, a sétahajókon 127 ezren, az előző évinél 8,4 százalékkal kevesebben utaztak. Kisebb mértékben csökkent a kompforgalom: tavaly 863 ezer utast és 272 ezer járművet szállítottak. Mindkét mutató 2 százalékos csökkenést takar.


280 millió forint, kétévnyi semmittevés, 600 utas

A BH Rt. az eredmények csökkenése ellenére előremenekül: noha az idén nem készül nagyszabású fejlesztésekre - a boglári vitorláskikötőt bővítik, és befejezik a siófoki kikötő melletti Móló Hotel felújítását -, tavaly több mint 360 milliót költött beruházásokra, egyebek mellett a balatonszemesi vitorláskikötő átépítésére, egy bólyakitűzőnek készített hajó személyszállítóvá alakítására, valamint a Szent Miklósra.

A 160 éves múltra visszatekintő cég legújabb - már 2003-ban megvett, ám azóta a Balaton alacsony vízállása miatt a Dunán úsztatott -, a hajósok védőszentjéről elnevezett hajója nemcsak menetrend szerint fog közlekedni, hanem kirándulóhajóként rendezvényeknek is otthont adhat. Erre valószínűleg lesz igény, a balatoni hajózás ugyanis változatlanul idegenforgalmi szolgáltatás is, noha ennek súlya valamelyest csökkent az elmúlt években.

Hajó a múltból - 115 évesen is jár a Helka

A Szent Miklósra összesen mintegy 280 millió forintot fordított a BH Rt., amellyel a 2003 őszén kiselejtezett 550 személyes Balaton motorost és két másik, kiöregedett személyhajót pótolják. A balatoni flotta a mostani vérfrissítés ellenére is öregnek mondható - olvasható a balatoni hajózás történetével foglalkozó nonprofit honlapon.

A balatoni hajók frissített internetes adatbázisa szerint az új - 2001-ben épült - Szent Miklóson kívül csak 8 darab harmincévesnél fiatalabb hajó közlekedik jelenleg a tavon (nem számítva a felújításokat, átépítéseket). Ugyanakkor 11 olyan hajó van, amely 1959-1963 között épült, továbbá három, amelyet 1927-ben helyeztek vízre. Ezek egyikét, a Csobáncot 1944-ben elsüllyesztették, de 1946-ban kiemelték és helyreállították.

A korrekordot a Helka nevű egykori gőzhajó tartja, amely 1891-ben került vízre, és 1980-ban egyszer már kivonták a forgalomból. Mindössze négy éven múlt, hogy a Helka nem közlekedett egy időben az első balatoni gőzössel, az 1846-tól 1887-ig használt Kisfaludyval. A hajót a Mahart 1994-ben visszavásárolta, és felújítását követően, 1996-ban ismét forgalomba helyezte.

Üdülési csekkel is

A társaság az idén a május 20-án kezdődött előszezonban menetrend szerint tíz járatot közlekedtet: a 17 kikötőt érintő Balatonkenese-Keszthely útvonalon 8 különböző járat közlekedik naponta 16 alkalommal, a leggyakrabban Tihany és Siófok között. Van emellett egy napi hétszer forduló Fonyód-Badacsony és egy naponta négyszer közlekedő Balatonboglár-Révfülöp járat. A főidényben, július-augusztusban 22 kikötőt érint a Balatont kelet-nyugat irányban átszelő, Balatonaliga-Keszthely útvonalon közlekedő több mint harminc járat (természetesen nem minden hajó köt ki mindenhol, egy járat legfeljebb hét helyen), hatszor közlekedik a Boglár-Révfülöp, kilencszer a Fonyód-Badacsony közötti járat.

A menetrend szerinti hajókra a jegyek ára 3-5 százalékkal drágul. Egy utazásra a teljes árú jegy 760-1260 forintba, a kerékpárjegy 500 forintba kerül. Menettérti teljes árú jegyeket 1400-2300 forintért, biciklijegyet 800 forintért lehet venni. Diákigazolvánnyal 25 százalékkal olcsóbban, a 6-14 éves gyerekek, a nyugdíjasok, a nagycsaládosok és a balatoni régióban élők fél áron, a hat évnél fiatalabbak és a hadirokkantak ingyen utazhatnak.

A kompok május 19-ig még óránként, május 20-tól szeptember 17-ig 40 percenként közlekednek, a személyjegy 380 forintba, a kerékpár szállítása 160 forintba, a személyautóé 1100 forintba kerül. A BH Rt. járataira, a hajókra és a kompokra egyaránt elfogadják az üdülési csekket is.

Diszkó-, séta- és borhajók

A turisztikai szolgáltatások 2006-ban is széles körűek maradnak: a cég húsz kikötőből indít séta- és diszkóhajókat, s tíz olyan kikötő lesz, ahonnan programokkal, étkezésekkel meghirdetett hajókirándulásokat szerveznek. Így ezen a nyáron is lesz tihanyi borkóstolótúra, badacsonyi túra, a naplementét is meg lehet nézni a tóról, de még grillpartit is szerveznek hajókon. A BH Rt. flottájában szereplő Szaturnusz vitorlás elsősorban gyerekes családoknak kínál programokat, és külön gyerekhajó is indul.

A legolcsóbb program a gyerekhajó (felnőtteknek 1500, 14 év alatti gyerekeknek 1000 forint), valamint az 1900-2500 forintba kerülő naplementenézés lesz - az ár attól függ, melyik kikötőből indul a hajó -, a legdrágább a borkóstolóval egybekötött tihanyi túra, amelyen Siófokról indulva 6900, Balatonfüredről és Balatonföldvárról 6100 forintért lehet részt venni. A sétahajókon 1200-2800 forintért lehet utazni, a csak a főszezonban üzemelő diszkóhajókra 1400-1500 forintba kerül egy jegy.

Jönnek-e az utazók?

A kérdés már csak az, lesznek-e, akik megveszik ezeket. A balatoni idegenforgalmi szezon tavaly az előző évekhez képest komoly visszaesést hozott: augusztus, vagyis a főszezon végéig a külföldiek által a tónál eltöltött éjszakák száma 8 százalékkal csökkent, így a kisebb súlyú belföldi turizmusban mért 6,8 százalékos növekedés ellenére is csaknem 2 százalékkal csökkent a vendégéjszakák száma. A part közeli településeken 3,3 százalékos, ezen belül a külföldiek körében 9 százalékos volt a visszaesés.

A kormány mindenesetre külön Balaton-program létrehozását ígéri a turisztikai régiónak, ez derült ki Kolber István turizmusért is felelős tárca nélküli miniszter szavaiból még a Szent Miklós hajóavató ünnepségén. Ennek eredményei - vagy például a már említett nagyszabású vitorláskikötő-fejlesztési programé - azonban csak évek múlva lesznek érezhetők, akárcsak a nagyobb, magántőkéből megvalósuló ingatlanbefektetéseké.

Rövidebb távon talán csak a sármelléki repülőtérnek lehet pozitív hozadéka, ám az idei szezont várhatóan a németországi foci-vb is beárnyékolja. Részben földrajzi közelsége miatt, részben meg azért, mert a Balatonhoz érkező turistáknak még mindig a harmada jön Németországból; csak a külföldieken belül a németek aránya eléri a 60 százalékot.