A Balkánon folytatódik a hipermarketboom

2008.05.15. 12:59
A GfK Csoport közép- és kelet-európai vásárlási szokásokat vizsgáló tanulmánya egyértelműen a modern kereskedelmi csatornák – különösen a hipermarketek és diszkontok – növekvő népszerűségére mutatott rá. A legdinamikusabb fejlődés terepe ma már nem Közép-Európa, hanem a Balkán – a legszembeötlőbb változások pedig Romániában történtek.

A GfK Csoport 11 országban (Bulgária, Horvátország, a Cseh Köztársaság, Magyarország, Lengyelország, Románia, az Oroszországot reprezentáló Moszkva, valamint Szentpétervár, Szerbia-Montenegro, Szlovákia, Szlovénia és Ukrajnát képviselő Kijev) készített, közép- és kelet-európai vásárlói szokásokat feltérképező tanulmánya szerint a régióban mára a hipermarketek váltak a vezető kiskereskedelmi formátummá. A vizsgált régióban a vásárlók negyede – mintegy 32,7 millió vásárló (ideértve közvetlenül vásárlókat és a velük egy háztartásban élőket) – jelölte meg a hipermarketeket, mint a napi fogyasztási cikkek beszerzésének fő helyét. A diszkontüzletekről a háztartások 18 százaléka nyilatkozott ugyanígy. A diszkontok hosszú távon is stabil növekedést mutatnak. A szupermarketeket a legutóbbi megkérdezés alkalmával a válaszadók 21 százaléka említette napi fogyasztási cikkeinek fő beszerzési helyeként.

A vizsgált országok között természetesen jelentős eltérések figyelhetők meg a kiskereskedelmi hálózat fejlettsége, illetve a lakosság vásárlási szokásainak alakulása következtében. A hipermarketek a legfontosabbak Csehországban, Moszkvában és Szentpéterváron, Magyarországon, valamint Romániában. Ugyanakkor a szupermarketek vezetik a fontossági sorrendet Horvátországban, Kijevben, Szlovéniában, Szerbiában és Szlovákiában. Stabil a diszkontok pozíciója Moszkvában és Szentpéterváron csakúgy, mint Magyarországon, Lengyelországban és Csehországban. A kisebb önkiszolgáló boltok különösen népszerűek Lengyelországban, Szlovákiában és Magyarországon, nem önkiszolgáló boltok pedig továbbra is kiemelkedő fontosságúak Bulgária.

A tanulmány eredményei azt mutatják, hogy a kiskereskedelmi piac Romániában fejlődik a legdinamikusabban. Míg a nem önkiszolgáló üzleteket fő beszerzési helyszínként említők aránya több mint 50 százalékkal zsugorodott négy év alatt (2003-ban 51 százalék volt, 2007-ben pedig már csak a piac 22 százalékát uralta), a hipermarketek népszerűsége radikálisan nőtt (a 2003-ban mért 4 százalékról 2007-ben 29 százalékra). A diszkont üzletek fejlődése hasonló tendenciákat mutat, hiszen míg 2005-ben a nulláról indult e csatorna, addig 2007-ben már a megkérdezettek 13 százaléka említette, mint fő vásárlási helyszínt.

A bevásárlások fő helyszínei konkrét neveket említve a Kaufland és a Tesco. Mindkét cég négyszer is a három legjobb között szerepelt, a Billa és a Penny Market három, míg a Coop és a Carrefour két országban szerepelt "dobogós helyen".