Kevesebb a bankkártya-visszaélés

2003.08.27. 16:41
Tavaly csökkent a bankkártya-visszaélések összege - derült ki a Magyar Nemzeti Bank elemzéséből. A visszaszorulás okai: egyre jobb a monitoring rendszer, erősödött a bankok közötti információáramlás, SMS-küldés tranzakciókról. A chipet is tartalmazó kártyák kötelező bevezetésétől a visszaélések további csökkenése várható.
Tavaly csökkent a bankkártya-visszaélések összege: a kibocsátói oldalon 150,7 millió, az elfogadói oldalon 189,2 millió forint összegű kárt jelentettek - derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) bankkártya-visszaélésekről szóló elemzéséből. Az elemzés szerint a mágnescsík mellett kötelezően chipet is tartalmazó kártyák kötelező bevezetésétől a visszaélések további csökkenése várható. 2005. január elseje után csak chippel is ellátott kártyákat bocsáthat ki a MasterCard, a Visa-logós kártyák esetében a határidő 2006. január 1-je.

Ellenőrzik a tranzakciókat

Az elemzés szerint a kártyacsalások visszaszorulását három tényező okozta. Pozitív hatású, hogy a bankok egyre hatékonyabban működtetik monitoring rendszereiket, vagyis már néhány tranzakció után feltűnik a kártya a szokásostól eltérő használata. Erősödött az információáramlás a bankok között, illetve a bankok és a rendőrség között, és ma már Magyarországon is egyre több bank kínálja a mobiltelefonnal rendelkező ügyfél számára az SMS-küldés lehetőségét is, így a bankkártya tulajdonosa azonnal észreveszi, ha kártyája illetéktelen kézbe kerül.

A Magyarországon kibocsátott bankkártyák külföldi és hazai használata során 2002-ben 150,7 millió forint kárt jelentettek, és közülük 141,1 millió forint veszteséget kellett leírniuk a piaci szereplőknek. Az összesen egy év alatt 3355 esetből 75,8 millió forintot a bankkártyát kibocsátó pénzintézetnek, 33,9 millió forintot az elfogadó banknak, 31,4 millió forintot pedig a kártyabirtokos ügyfélnek kellett elszenvednie. Az elfogadói hálózatban 4879 esetben jelentettek visszaélést a kár összege 189,2 millió forint volt.

Felére csökkent a kibocsátói üzletág kára

A kibocsátói üzletág 150,7 millió forint értékű elszenvedett kára a teljes hazai kártyaforgalom 0,004 százaléka, ez az arány közel fele az egy évvel korábbinak. A bejelentett károkból 94,6 millió forint kárt hamisított kártyával, 15,6 milliót lopott kártyával, 11,4 milliót telefon vagy internet útján okoztak a visszaélők.

Meg nem kapott kártyával mindössze egy esetben éltek vissza, 21 ezer forint kárt okozva. Az utóbbi esetek azért ritkák Magyarországon, mivel a bankok többsége személyesen adja át ügyfelének a kártyát és így nem adódhat elő, hogy az a postai forgalmazás során illetéktelen kezekbe kerül.

A kibocsátói oldalon 71 millió forintra rúgó kárt Visa, 63,4 milliót Europay kártyával követtek el a csalók, saját logós kártyával 12,5, Diners-kártyával pedig 3,6 millió forint kárt okoztak az elkövetők.

Tovább javulhat a helyzet

Az elfogadói oldalon 63,3 millió forint kárt okoztak hamisított kártyával, 59,6 milliót lopott kártyával, 34 millió forintot e-mail, telefon vagy internet útján. Meg nem kapott kártyával 306 ezer forint kárt okoztak az elkövetők, összesen 15 esetben. Az elfogadói üzletágban felmerült károkból 93,3 millió forintot Visa-logós, 92 milliót Europay kártyával követték el a csalók, közel 4 millió forint kárt pedig Amex kártyával okoztak a visszaélők.

A jelentés leszögezi: a chipes rendszer kötelezővé tételétől további csökkenés várható a kártyavisszaélésekben, és ha a chip mellé a bankok kötelezővé teszik a PIN kód használatát is, tovább nehezül a lopott és elveszett kártyák illetéktelen használata.