További Magyar cikkek
A lakásboom a barkácsboltokat is hízlalja
A csaknem 1300 milliárdos piac rendkívül kedvező lehetőséget biztosít a barkácsáruházak számára, amelyek forgalmuk alapján az ágazat 10 százalékát tudhatják magukénak. Nem véletlen tehát, hogy a kiskereskedelemnek ez a szegmense az elmúlt években rohamosan fejlődött, és a jelek szerint tovább erősíti pozícióját az ágazatban.
Ezen túlmenően Magyarországon egyre erősödik azon réteg vásárlóereje, amely az új otthon teremtésére, illetve lakásfejlesztésre hajlandó áldozni. Az ingatlanpiac fejlődésével gyakorlatilag együtt növekszik a lakberendezési, ezzel a barkácspiac is.
Az OBI több boltot nyitna, mint a Praktiker
A meglehetősen fiatal, általában húsz-harminc éves áruházláncok a kilencvenes évek elején léptek ki az anyaországok telített piacairól, s jelentek meg Kelet-Közép-Európában. A térségben a két meghatározó lánc, a Praktiker és az OBI nemrég felvázolta egész országot lefedő stratégiáját. A Praktiker húsznál kevesebb, az OBI ennél több áruházzal képzeli el országos lefedettségét.
Kérdés azonban, hogy a cégek miként tudják rávenni a potenciális vásárlókat, hogy a felújításhoz, illetve az építkezéshez szükséges alapanyagot elsősorban náluk szerezzék be. Bár az utóbbi időben gyorsan fejlődött az ágazat, a cégek mégis mintha betliztek volna. Az OBI például messze áll még a húsz-nyolcvan százalékos rendszertől, amelynek lényege az, hogy a forgalmazott termékek legkeresettebb húsz százaléka hozza a forgalom nyolcvan százalékát.
Nem tudják, kik a vásárlóik
A barkácsáruházak megjelenése óta nem készült a piacról átfogó felmérés, amely azt kutatta volna, hogy pontosan kikből tevődik össze a vevőközönség, miért mennek barkácsáruházba és milyen alapon döntenek a vásárlásról. Túlzás lenne azt mondani, hogy a láncok minden alapot nélkülözve vágtak bele egy-egy áruház építésébe, de az sokat elárul, hogy a több mint ezer milliárdos piacból csak százmilliárd forint körüli részt voltak képesek kiszakítani.
Az expanzió pedig tovább tart, ám ezzel egy időben megjelentek az első cégek, amelyek már a konszolidációra, a finomhangolásra gondolnak. Így például az OBI, amely a jövőben az otthonteremtőkre, a lakásfejlesztőkre kíván nagyobb hangsúlyt fektetni.
Most éppen felmérést készít, hogy megtudja, egyáltalán kik járnak barkácsáruházakba - a hét végén is dolgozó mesterember, aki a festéshez elfelejtett pemzlit vinni magával, vagy az átlagfogyasztó, aki a szekrénytologatással levert vakolatot szeretné kijavítani? Tény, hogy a barkácsáruházaknak van keresnivalójuk az ágazatban, hiszen 2006 után a most átadott új építésű lakások is rászorulnak majd a csinosításra, átalakításra vagy egy egyszerű tisztasági festésre.