Benzinadó a határokon?

2004.10.29. 17:24
A jövő évi adótörvényekhez benyújtott több száz módosító között különös bizottsági indítványt fedezett fel az Index. Az elképzelés szerint vámkötelessé tennék a belépő járművek tankjában rejtőző üzemanyagot. Az ötletgazdák az uniós határok nyitott voltát ostorozzák, és milliárdos bevételeket vizionálnak. Rövid nyomozás során lapunk kiderítette, hogy valaki félreértelmezte az uniós jogelveket. A vámkedvezményeket szabályzó irányelv esetében ráadásul az idegen nyelvekkel sem kell megküzdeni, mert hozzáférhető a magyar változat.
A Parlament gazdasági bizottsága hivatalos előterjesztésben azt javasolja az Országgyűlésnek, hogy korlátozzák illetve adóztassák meg a külföldről Magyarországra lépő gépjárművek szabványos üzemanyagtartályában behozott üzemanyag mennyiségét.

A Puch László (MSZP) bizottsági elnök által jegyzett javaslat a közösségi vámjog végrehajtásáról szóló 2003. évi CXXVI. törvényt (vámtörvény) módosítaná, melyből a Pénzügyminisztérium (PM) tervei szerint kikerülne a mennyiségi korlátozás. Így már minden Magyarországra belépő fuvareszköz szabványos tartályában lévő üzemanyag vámmentesen behozható lesz.

A bizottsági előterjesztés azonban ezt a kezdeményezést 180 fokkal fordítaná meg. A teherautók szabványos tartálya által tartalmazott üzemanyag járművenként és naponta az első beutazás alkalmával legfeljebb 200 literig volna vámmentes. Személygépjárművek esetében a napi szabad mennyiség 10 liter volna.

Jaj a bevásárlóturistáknak

Az előterjesztés szerint a 918/83/EGK rendelet 112. cikkelye lehetővé teszi olyan korlátozást bevezetését, amely szerint a személygépkocsik és motorkerékpárok gyárilag beépített tankjában behozott üzemanyag legfeljebb 10 literig vámmentes.

Ugyanakkor a 10 euró alatti vámot, nem közösségi adót és díjat a hatályos vámjogszabályok szerint nem kell megfizetni. A személygépkocsik viszont legtöbbször teli tankkal lépnek be Magyarországra, és annak adója meghaladja ezt az összeget, állítja a módosító indítvány indoklása.

Az előterjesztők szerint a javaslatuk 20-30 milliárd forintos költségvetési többletbevételt termel jövőre, illetve várhatóan "csökken az egyéb jellegű bevásárlóturizmus és a csempészet."

Kiszorítandó az olcsóság

A kvóta felett behozott üzemanyagot az előterjesztés vámkötelessé tenné, vagyis az utazókkal megfizettetnék a törvény által előírt vámot, a nem közösségi adókat és díjakat. Ez a jelen helyzet szerint literenként több mint 100 forintra rúg.

Az irathoz csatolt indoklás szerint a közúti árufuvarozók versenyegyenlőségét szolgálná az "olcsó külföldi üzemanyag" kiszorítása. (Mint emlékezetes, a regisztrációs adó harmadával emelése szintén hasonló érvekkel történik.)

Sokan eladják

A gazdasági bizottság szerint kifogásolható, hogy a külföldi és a magyar kamionosok a "nyilvánvalóan szennyezett" és olcsó külföldi üzemanyagot pöfékelik el Magyarország és más uniós tagállamok útjain.

A módosító indítvány emlékeztet arra, hogy a modern kamionok már ezer literes tankot viselnek, a "sportterepjárók és a Mercedes személygépkocsik" pedig 100 literes gyári üzemanyagtartályt kapnak.

Az előterjesztők a Statisztikai Hivatal és a Vám- és Pénzügyőrség adataiból kiszámolták, hogy a teljes hazai fogyasztás mintegy 30 százalékát teszi ki a külföldről bekerülő üzemanyag. Hiszen sokan abból élnek, hogy behozzák, majd eladják a benzint, mások pedig csak külföldön tankolnak.

Oda a bevétel

Külön kategóriát képeznek a kinti fuvarból teli tankkal hazaérkező teherautók, illetve a bevásárlóturisták serege, akik az uniós csatlakozás óta rendszeresen néhány plusz kannával térnek haza Szlovéniából. "Bár az utóbbi két esetet nem tekintik törvénysértőnek, nyilvánvaló kibúvást jelent az arányos közteherviselés alkotmányos kötelezettsége alól" - emlékeztet az iromány.

Félreidézett uniós jog
Elképzelhető, hogy az előterjesztők félreértették a hivatkozott uniós jogforrást, mely szerintük csupán 10 liter üzemanyag vámmentességét garantálja.
A magyarul is olvasható szövegből kiderül, hogy a beépített üzemanyagtartály tartalma szabadon behozható az unió területére, csupán a kiegészítő kanna tartalmát korlátozzák 10 literre.
A harmadik országgal szomszédos határ mentén 15 km-en belül lakókra viszont valóban hozhatók külön szabályok, ahogy a teherautók 200 literes limitje is opcionális.
Az előterjesztők több mint három éves adatokat használva igyekeztek megbecsülni, hogy mennyit húznak ki a magyar állam zsebéből a külföldön tankoló teherautók, autóbuszok és személygépkocsik. Előbbieket 600 literes, utóbbiakat 70 literes tartállyal vették figyelembe. A kiesés mértéke így szerintük 120 milliárd forintra becsülhető.

Nincs gazdája?

Az Index megkísérelte kideríteni, ki állhat a tankokban kutakodó indítvány mögött. A gazdasági bizottság keddi ülését Puch László bizottsági elnök betegsége miatt Podolák György alelnök vezette.

A szocialista politikus nem emlékezett az adott módosító indítványra, mivel azon az ülésen elmondása szerint mintegy 150 hasonló ügyben szavaztak. Szerinte bizottsági indítvány ebben a témában nem volt.

Arra a kérdésünkre, hogy mégis kinek a munkája állhat a háttérben, Podolák György azt válaszolta, hogy éppúgy lehet képviselői önálló indítvány, mint a PM saját javaslata.

A bizottság alelnökének figyelmét felhívtuk arra, hogy az előterjesztés tévesen hivatkozik az uniós jogelvekre. Podolák György szerint, ha ez valóban így van, az igen szomorú volna. A politikus azt ígérte, hogy utánanéz a módosító javaslat előéletének.

'Nem jelentene terhet'

A szöveg utolsó bekezdése 40-50 milliárdos hasznot vetít előre, hiszen "növekszik a hazai áruk iránti kereslet, és így a munkahelyek száma". A benzinadóval tehát úgy lehetne javítani "a költségvetés helyzetét, hogy az nem a magyar adófizetőket terhelné."

Az előterjesztés javasolja, hogy a gyakorlati kivitelezés minél kevesebb adminisztrációval járjon. Az Index pénteken sikertelenül próbálta megtudni a VPOP-től, hogy milyen felfordulást okozna a javaslat.

Hogyan akarják mérni?

Az előterjesztésben nincsen nyoma annak, hogy az uniós határokat mentesítenék az üzemanyagadó hatálya alól. Nem tudni, a tank tartalmát hogyan mérnék, amikor elegendő csak felmutatni az útlevelet.

Ezen felül a benzintank gyakorlati ellenőrzése is kérdéseket vet fel. A mutatós műszerre hagyatkozni nem lehet, a mérőpálca alkalmazása a modern üzemanyagtartályoknál kivitelezhetetlen.

Az is kérdés, hogy az autók tankjában kivitt, majd visszahozott magyar benzint hogyan válogatnák szét a külfölditől. Persze úgy is lehet benzinadót kivetni, ahogy Románia próbálta a kilencvenes évek közepén. Akkor az adott autótípus ismert méretű tankját vették alapul az adó kivetésénél, és nem volt érdekes, hogy valójában mennyi benzinnel lépte át a határt valaki.