Judit
3 °C
7 °C

Magyarországon a legdrágább a gázolaj

2002.07.01. 10:59
Éjfél óta a 95-ös benzinért 13,5 forinttal, a gázolajért 6 forinttal kell többet fizetnünk, mint korábban. Hazánk tankolás szempontjából eddig is az egyik legdrágább országnak számított a régióban, ám a mostani áremeléssel az üzemanyagár-különbségek tovább növekedtek. Elképzelhető, hogy a literenként néhol több mint százforintos árkülönbség nyomán felvirágzik az üzemanyag-turizmus.
Az üzemanyagok jövedéki adójának emelkedése nyomán a 95-ös ólommentes literéjért átlagosan 227 forintot, a dízelért pedig 199 forintot kérnek a kutasok. Ukrajnában mindössze 94,9, Romániában 133,4 forintot kell fizetni a 95-ös motorbenzinért, s a szlovákoknál is 66 forinttal olcsóbb az üzemanyag literje. A környező országok közül egyedül Auszriában drágább - 4,5 forinttal - a benzin, ám a gázolaj ára már ott is 4 forinttal alacsonyabb a Magyarországi árnál.

A vámosok szerint a csempészet nem virágzik fel

A vámosok mindezek ellenére nem számítanak az üzemanyag-turizmus ismételt felvirágozására, véleményük szerint ugyanis a korábban bevezetett intézkedések eddig is útját állták az illegális benzin-kereskedelemnek - közölte a Napi Online. A szabályok értelmében egy autós naponta egy alkalommal vámmentesen hozhatja át a kocsijába tankolt üzemanyagot, ám a csempészek ez alól már megtalálták a kibúvót. A hangsúly ugyanis az autóson van, nem az autón. Ez azt jelenti, hogy egy száz literes "mamuttankkal" ellátott terepjáróval - ha más sofőr vezeti - akár naponta többször is fordulhatnak a csempészek, 20-25 ezer forinttal gazdagodva körönként.

A fekete-kereskedelem visszaszorítására hozott intézkedések azonban eddig sikeresnek bizonyultak, míg 1999-ben 25 milliárd forintot tett ki az illegális benzinkereskedelem okozta becsült vesztesége, addig 2000-re ez 13 milliárd forint mérséklődött, s tavaly még tovább csökkent.

Az aratás nagy üzlet a csempészeknek

A Magyar Hírlap által megkérdezett szakemberek becslése szerint azonban a határ menti üzemanyag-kereskedelem várható felfutása naponta 60-70 millió, éves szinten 20-30 milliárd forint kárt okozhat a költségvetésnek a meg nem fizetett közterhek miatt. A kint beszerzett üzemanyagot elsősorban a mezőgazdasági gépek üzemeltetésére használják majd fel. Az aratás ideje alatt számtalan olyan kombájn takarítja majd be a kenyérnek valót, melynek motorját ukrán, román gázolaj hajtja.

4-5 százalékos forgalomcsökkenés

A Mol szakemberei egyébként arra számítanak, hogy az év második felében a benzin ára 230-240, a gázolajé 220-230 forintos szinten stabilizálódik. Az adóemelés miatt drágulás következtében az olajtársaságnál 4-5 százalékos forgalomcsökkenést várnak. A Hírlap értesülései szerint a személyi, de még inkább az árufuvarozók valamilyen kompenzációt szeretnének elérni a kormánynál, hiszen utóbbiak már most is jelentős hátrányban vannak a szomszédos országok fuvarozóival szemben.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?