Keletre mennek a biztosítók

2006.05.30. 08:19
A magyar piacon jelen lévő 25 biztosítótársaságból húsz külföldi csoport tulajdonában van. Gyakorlatilag mindegyikük kacsingat Kelet-Európa felé, de egyelőre kevesen mertek a legfejlettebbnek számító lengyel, magyar, cseh régión kívül másutt is megjelenni.

A kelet-európai régióban a kilenc országban jelen lévő német Allianz konszern tekinthető a legnagyobb szereplőnek 15 millió ügyféllel és mintegy 13 százalékos összpiaci részesedéssel. Régiós leányaik évente mintegy 15 százalékot növekednek. Intenzív terjeszkedést a következőkben Ukrajnában tervez az Allianz, ahova csak nemrég tette be a lábát.

A piacra lépést előkészítő elemzés alatt van a szerbiai és a kazahsztáni piac is. Utóbbiakon a dinamikus gazdasági fejlődés és a jogi stabilizáció a meghatározó. A társaság tapasztalatai szerint nincs mindenhol ugyanolyan jól működő belépési stratégia. Fontosnak tartják ugyanakkor, hogy a piaci fejlődés minél korábbi szakaszában jelenjenek meg. A régiós piacon az élet- és nyugdíjbiztosításokban, illetve a vagyonkezelésben látják a legnagyobb lehetőséget.

Hollandok magyar tapasztalattal

A holland Aegon csoport kelet-európai terjeszkedéséhez magyar leányvállalatának tapasztalatait használja fel. A kelet-európai régióért felelős igazgató, Kepecs Gábor - aki az Aegon Magyarország vezérigazgatója - elmondta, hogy a négy tagból álló régiós csoport dinamikus fejlődés előtt áll, újabb célpontjuk Románia. Lengyelországban az életbiztosítási piac negyedik helyét foglalják el, Szlovákiában a biztosító mellett tavaly alapítottak nyugdíjpénztárat, és Csehországban is az életbiztosítás a prioritás.

A társaság régiós tervei között nem a hajszolt ütemű piacszerzés szerepel, hanem a biztos pilléreken nyugvó, óvatos terjeszkedés. Ez jó pozíciójú társaságokat jelent, amelyek öt éven belül az új piacok szerzésében az ötödik-hatodik helyen végeznek.

A trieszti székhelyű Generali csoport kelet-európai terjeszkedéséért a bécsi Generali Vienna Holding felel. A régióban nyolc országban jelen lévő csoport tavalyi díjbevétele Ausztria nélkül közel egymilliárd euró volt. Werner Moertel, a kelet-európai régióért felelős igazgatósági tag elmondta, hogy az új piacra való belépésnél többek között egy ország gazdasági növekedését vagy az egy főre jutó biztosítási költés dinamikáját nézik. A kelet-közép-európai piacon a csoport mintegy húszszázalékos növekedést tervez Szlovákiában, Szlovéniában, Romániában és Horvátországban, ezenkívül lehetőséget keres a belépésre az orosz piacra.

A hazánkban az Union Biztosítót üzemeltető Vienna Insurance Group (VIG) 12 régiós országban van jelen. A VIG egyaránt hoz létre zöldmezős vállalkozásokat és vásárol meglévő társaságokat, vagyis számos országban van már két-három biztosítója. Olyan országokban, ahol nem kínálkozott megfelelő biztosítófelvásárlási lehetőség, a csoport a meglévő érdekeltségét fejleszti tovább. Utóbbiba tartozik Magyarország is. A legfrissebb célpiac Ukrajna és Oroszország.

Egy biztos: a kelet-közép-európai biztosítási piac gyors növekedés előtt áll, így akár a zöldmezős beruházás is szóba jöhet. Van, akit csak az életbiztosítás érdekel (ING, Aviva), míg másokat a vagyon- (DAS, EUB) vagy a hitelbiztosítás (Euler Hermes, Coface).

A magyar Garancia

Az egyetlen komoly magyar szereplő a régiós biztosítási piacon a banki hátterű OTP Garancia Biztosító lehet. A társaság elnök-vezérigazgatója, Utassy László nemrégiben Egerben tartott előadásában vázolta fel az egyelőre kis régiós súlyú biztosító terjeszkedésének esélyeit azokban az országokban, ahol az OTP Bank maga is jelen van.

A fejlett és már telített biztosítási piacú Szlovákiában a nem életbiztosítási piacra tud betörni a cég, ám csak lassú, hálózatépítéssel összekötött fejlődés mellett, mivel a helyi OTP Bank viszonylag kicsi a fiókos eladások felfuttatásához. A még fejletlen bolgár piacon azonban ügyesen kihasználja a Garancia a piacvezető DSK Bank támogatását, ahol már eddig is látványos eredményeket tudott elérni az életbiztosító.

A három közül legnagyobb román piac erőteljes fejlődés előtt áll, ám az itt jelen lévő OTP Bank-leány túl kicsi, hogy valódi segítséget tudjon nyújtani. A nemrégiben megvásárolt kisbiztosító stratégiája a gyors terjeszkedés, ami intenzív országos hálózat kiépítésével jár.