Küzdelmes bónuszigazolások

2005.02.28. 10:30
A tavalyi szigorítások miatt a kötelező biztosítások ügyében a biztosítókat az fenyegette, hogy több tízezer bónusz-malusz igazolás újbóli kiadására, illetve az ügyféllel történő hosszas levelezésre kényszerülnek. Mint az Index megtudta, az igazolás- és levéllavinát a biztosítók közötti egyeztetéssel sikerült elkerülni. A késlekedő autósoknak még egy hónapjuk van az igazolás megszerzésére.
Tavaly nyáron a kötelező felelősségbiztosításról szóló kormányrendelet módosításával többek között megszigorították a biztosítót váltó ügyfelek bonuszigazolásaira vonatkozó szabályokat. Aki januárban új biztosítóhoz jelentkezett át, március végéig be kell mutatnia az előző társaságtól hozott igazolását. Ennek elmaradása esetén automatikusan a legdrágább malus 4 osztályba kerül az ügyfél.

A biztosítók arról ugyan megegyeztek, hogy az alapdíj kétszeresével járó malus 4-be kerüljön a biztosítóváltást elvétő autós, viszont a társaságok nem egységes elvek mentén adják ki és fogadják be egymás bónuszigazolásait.

Nem látják a teljes évet

Több nagy biztosító így a december 31-el felmondó ügyfeleknek már 2004. decemberében kipostázta az egész évre vonatkozó bónuszigazolást. Ezekben az esetekben viszont az ügyfél új biztosítója könnyen úgy dönthetett, hogy a hiányzó 2-3 hét miatt nem látja garantálva a teljes évi balesetmentességet, és új igazolás bemutatását követeli az ügyféltől.

Jogosan merül fel a kérdés, hogy ha az autós a rendeletben megfogalmazott köteleztettségének eleget téve kikéri, majd 90 napon belül eljuttatja a kártörténeti igazolását új biztosítójához, miért neki kellene újra és újra eljárnia amiatt, hogy a biztosítók egymás között a technikai részleteket nem egyeztették.

Utólag jelzik egymásnak

A Magyar Biztosítók Szövetségében (MABISZ) az érintett biztosítók megegyeztek arról, hogy elfogadják egymás decemberben kiadott bónuszigazolásait is, jelentette ki az Index kérdésére Sipos józsef, az Allianz Hungária kommunikációs igazgatója. A néhány napja született megállapodás arra is kitér, hogy a biztosítók utólag értesítik egymást és az ügyfelet, ha az igazolás kiadását követő két hétben mégis balesetet okozott az autós.

Sipos József szerint a biztosítót váltó ügyfélkör minimális részét, néhány tized százalékát érintheti ez a probléma. Ha volt mégis decemberben baleset, akkor az érintett biztosítók újból kiadják a teljes évre vonatkozó igazolást, korrigálva a besorolást.

Tavaly papír nélkül is ment

Arra a kérdésünkre, hogy 2003/2004 fordulóján ugyanezt hogyan sikerült problémák nélkül kezelni, Sipos József arra emlékeztetett, hogy egy éve még meg lehetett tenni, hogy valaki malusz besorolással felmondott, és igazolás nélkül más biztosítónál "tiszta lappal" új életet kezdhetett.

Sipos József szerint a biztosítóváltásoknak ez volt az egyik mozgatórugója. A szigorítások egyik célja pedig éppen az volt, hogy ne lehessen ilyen könnyen megúszni a baleset okozását.

A bónusz malusz rendszernek ugyanis így az egyik oldala súlytalanná vált, ami a jogalkotó szerint a mai magyar baleseti viszonyok között tűrhetetlen volt. Most már az igazolást kötelezően be kell mutatni, hangsúlyozta a kommunikációs igazgató.

Aki kéri, kaphat újat

A Groupama biztosító tapasztalatai szerint a legtöbb biztosítótársaság az általuk kiadott bónuszigazolásokat elfogadta, így tömeges igazoláskérést nem tapasztaltak. Azon ügyfelek számára, akik mégis újabb igazolást kérnek, ismételten kiadják az iratot, mondta el lapunk kérdésére Kurtisz Krisztián, a társaság gépjármű-biztosítási igazgatója.

A gyakorlatban további problémát jelent a papíralapú bónuszigazolás 30 napra korlátozott érvényessége. A többszörös postázással könnyen ki lehet futni az időből, és ilyenkor az új biztosító ismét csak az igazolás újbóli kikérésére kéri az ügyfelet.

Sipos József hangsúlyozta, hogy ebben a kérdésben csak az Allianz Hungária nevében tud nyilatkozni. A kötelező felelősségbiztosítások piacának felét birtokló társaságnál az ügyfélszolgálatokon a tavaly felmondott ügyfeleknek kérésre azonnal a kezébe tudják adni a 2004-re vonatkozó bónuszigazolást.

Elcsúszott fél évvel

Az igazolásokkal kapcsolatos további probléma, hogy a megfigyelési időszak és a naptári év történelmi okokból hat hónappal el van csúszva. Ha valaki minden évben biztosítót vált, a bónuszigazolása ilyen szempontból fél plusz fél évről szól. Az Index információi szerint néhány biztosítónál emiatt vonakodnak előreléptetni az ügyfél bónuszát, és azt javasolják, hogy a kettővel korábbi biztosítótól is hozzon igazolást.

A teljes évre szóló igazolás kérdése a jövőre nézve azzal oldódik meg, hogy a biztosítók egyeztetést kezdtek arról, hogy a jogszabályi előíráson túlmenően valamennyi a besoroláshoz szükséges kárinformációt feltüntetik majd az igazoláson a megfelelő megfigyelési időszakra. A bejegyzés független lesz attól, hogy az náluk következett be, vagy egy korábbi biztosító igazolásából szereztek róla tudomást, jelentette ki Sipos József.

A jogszabály jelenleg csak az utolsó biztosító adatait kéri feltüntetni a kártörténeti igazoláson, és ha az ügyfél gyakran cseréli le gépkocsiját, akkor az új biztosító nem kapja meg az összes adatot a pontos besoroláshoz, emlékeztetett az Allianz kommunikációs igazgatója.

Pont ezt nem őrzi a BM

Becslések szerint a biztosítási szakmának évente legalább 100 millió forintos költséget okoz a bónuszigazolások papír alapú kezelése, levelek kinyomtatása, postázása. A Belügyminisztérium (BM) nyilvántartása napra készen tartalmazza az összes biztosított gépjármű adatait, a bónuszfokozat tárolását viszont a besorolási rendszer 15 éve történt bevezetése óta nem sikerült megoldani.

Jelenleg a belügyi rendszer fenntartására a biztosítók a kötelezők díjából évente 0,5 százalékot fizetnek, ami tavaly mintegy 550 millió, idén pedig várhatóan több mint 600 millió Ft-ot tesz ki. Arra kérdésünkre, hogy lehetne-e egyszerűbb és olcsóbb központi nyilvántartást vezetni, Kurtisz Krisztián arra emlékeztetett, hogy nem csak a biztosítótársaságok döntésén múlna ennek bevezetése, hanem adatvédelmi kérdéseket is felvet, amelynek vizsgálata már nem tartozik a társaságok jogkörébe.

Egyes vélemények szerint a jelenlegi kaotikus rendszer visszaveti az ügyfelek vándorlási kedvét. Vagyis nem érvényesül teljes mértékben a biztosítók közötti verseny illetve az ügyfelek szabad biztosítóválasztási joga. Megfelelően átlátható és szabad mozgást biztosító szabályok mellett ugyanis a jelenleginél is többen vennék a bátorságot a biztosítók közötti vándorlásra.