Biztosító vagy bank, egyre megy

2007.10.10. 15:07
A biztosítási szektor alternatív értékesítési csatornáinak szerepe, a termékinnovációk és marketingstratégiák fejlődési lehetőségei kerültek szóba a Portfolio.hu és a Pénzcentrum.hu által szervezett biztosítási konferencián.

Bartók János, az Aviva biztosító elnök-vezérigazgatója a konferencia megnyitásakor kiemelte a szektor, illetve a szakma hazai összefogásának jelentőségét. Rávilágított az innováció és az alternatív értékesítési csatornák jelentőségére, hiszen az ügyfelek ezzel találkoznak leginkább, ebből alakítják ki véleményüket a biztosítókról.

Vegyes termékek

Az Európai Unióban jelenleg több mint ötezer biztosító működik, amelyek együttesen egymillió embert alkalmaznak, és díjbevételük meghaladja az egytrillió eurót. A cégek által kezelt vagyon 6,4 trillió euró, ami a 2005-ös GDP 50 százaléka. Tehát egy igen nagy piacról van szó – mondta Erdős Mihály, a PSZÁF főigazgató-helyettese.

Az intézmények és a szektorok közötti határok ma már összemosódnak, nagyon sok vegyes banki és biztosítási termék létezik. Ez más hozzáállást kíván a PSZÁF részéről, nem ágazatspecifikusan, hanem szektorsemlegesen kell kell megközelítenie a kérdést.

A bankbiztosításokról tartott előadásában Anspach Krisztina, a BNP Paribas közép- és kelet-európai értékesítési igazgatója kitért a lehetséges értékesítési modellekre, illetve a várható fejlődési irányokra. A strukturált termékek jelentősége és fokozatos térnyerése mellett a bankok és biztosítók közötti együttműködési lehetőségeket emelte ki.

Miközben a banki és biztosítási termékek egyre inkább közelítenek egymáshoz - sokszor az értékesítési csatornák is megegyeznek -, fontosnak tartják azt is, hogy ezek a termékek jól megkülönböztethetők legyenek. Nyugat-Európában egyre népszerűbb például az egy termékbe történő egyesítés, mint a jelzáloghitel és a unit linked életbiztosítás 100 százalékos tőkevédelemmel. Ebben az esetben az ügyfél 10 vagy 15 éven keresztül rendszeres díjat fizet az életbiztosítási termékbe, miközben az indulástól lejáratig befizetett névleges érték teljes összegére részvénybefektetéssel rendelkezik. Emellett a termék segítségével a jelzáloghitelt is visszafizeti. Az összes befizetett díj lejáratkor garantált, sőt a befektető már az indulástól számított és a teljes időtartam alatt befizetett összes díjra vetített mögöttes részvénybefektetések teljesítményét is megkapja.

Igényesebbek lettünk

A hazai biztosítótársaságok megítéléséről beszélt Kótiné Somfai Ágnes, az ING ügyvezető igazgatója. Szerinte az életbiztosítások megítélése az elmúlt tíz évben sokat javult. Kutatásaik alapján kiderült, hogy az ügyfelek igényesebbek, szofisztikáltabbak, jobban ismerik saját életbiztosítási portfóliójukat.

Az ügyfeleknek mára nagyon sok termék között kell eligazodniuk, hiszen a nagyobb társaságok már nem csak biztosításokat, hanem hiteleket, banki termékeket is értékesítenek. Emiatt nehezebb megtalálniuk a számukra legmegfelelőbb terméket, szolgáltatást. Ehhez szükség van egy jól képzett, szakmai tudása legjavát nyújtani képes szerződött partneri hálózatra, amelynek tagjai képesek felmérni az ügyfelek igényeit, és a számukra legmegfelelőbb, legjobb termék és szolgáltatás kiválasztásában is tudnak segíteni.