Teréz
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Hogyan nyessük le a banki luxusprofitot?

2007.02.01. 09:17
Közzétette jelentését a kancellária honlapján a lakossági pénzügyi szolgáltatásokat vizsgáló bizottság. A kormányfő által felkért testület feladata az volt, hogy a hitelintézetek lakossági szolgáltatásaival kapcsolatos jogszabályok felülvizsgálatára és a pénzügyi intézmények tevékenységének fejlesztésére tegyen javaslatokat. A bankbizottság ajánlásai 17 pontban foglalhatók össze. A legfontosabb egy mindenkinek járó alapbankszámla, a pozitív adóslista megteremtése és a könnyebb bankváltás biztosítása.

A hazai lakossági bankpiacon több probléma is gátolja a működőképes verseny fokának növelését – írja most nyilvánosságra hozott jelentésében a bankbizottság. Az öttagú testületet egy tavaly októberi kormányhatározat alapján hozták létre, elnöke Várhegyi Éva, egyik tagja a jegybankelnök-esélyesként is emlegetett Király Júlia volt.

Szabályozás és önszabályozás

A luxusprofit-bizottság feladata az volt, hogy a fogyasztók érdekeit szolgáló jogszabály-változtatásokat javasoljon. A bizottság összesen 17 ajánlást fogalmazott meg, de ezek jelentésében szorgalmazta a piaci szereplők eddiginél erősebb önszabályozását.

Az egyik legfontosabb feladatnak a szolgáltatók közötti váltás megkönnyítését nevezik. Ennek nemcsak a folyószámlaváltás lenne része – egyebek mellett a külön pontban javasolt számlaszám-átirányítás megteremtésével –, hanem a hiteltermékek közötti váltás menetének egyszerűsítése is. Ezen belül nemcsak a hitelek előtörlesztéséről, hanem az hitelekkel történő kiváltásának könnyítéséről is szó van.

Ugyancsak a bankváltás megkönnyítése érdekében javasolja a testület a csoportos beszedési megbízások központi felhatalmazási rendszerének megteremtését. Ez lerövidítheti a megbízások bankok közötti átirányításának idejét – azt, hogy ez és a számlaszám-átirányítás hogyan működhetne, a bizottság szerint több intézménynek, köztük a pénzügyminisztériumnak és a PSZÁF-nak kellene megvizsgálnia.

Csődvédelem az alapjogokért

A felelős hitelezői magatartás kialakulása és a fogyasztói biztonság növelése érdekében a bizottság támogatja a minden pénzügyi szolgáltatóra és minden hitelfelvevőre kötelező pozitív lista létrehozását is. A korábban számos alkotmányos és adatvédelmi aggályt kiváltó adóslista melletti és elleni érvek megismerése után a testület úgy foglalt állást: van olyan közérdekű alkotmányos érdek – a lakossági hitelcsődök bekövetkeztének csökkentése –, amely indokolhatja az alapjogi korlátozást.

Az ajánlások között szerepel, hogy az erről szóló kormányrendelet módosításával vagy a szolgáltatók önszabályozásával egyértelműbben összehasonlíthatóak legyenek a különféle termékek, azok kamatai és díjai. Ehhez kapcsolódóan a bizottság is fontosnak tartja, hogy a hitelintézetek termékeinek, szolgáltatásainak árazása kellően átlátható legyen. Pontosítanák az egyedi ügyfél-tájékoztatásra vonatkozó szabályokat is.

Alapbankszámla és kódex

"A bizottság a pénzügyi kultúra fejlesztése, a készpénzkímélő fizetési módszerek elterjesztése érdekében kívánatosnak tartaná, hogy a hitelintézetek önkéntes megállapodással létrehozzák az olcsó alapbankszámla-konstrukciót a számlával nem rendelkező állampolgárok számára" – olvasható a jelentésben. A szakértők szerint – megfelelő hatástanulmányok, az előnyök és hátrányok mérlegelése után – a kormány akár arról is dönthet, hogy állami juttatások kifizetését csak bankszámlára történő utalással lehessen a jövőben teljesíteni.

A bizottság szerint újra kellene gondolni a "konkrét kamat-, illetve díjelemhez kapcsolódó egyoldalú szerződésmódosítási" feltételeket, továbbá a fogyasztói panaszok kezelésének intézményrendszerét. Magatartási kódex megalkotását javasolják a pénzintézeteknek a többször hangoztatott önszabályozás érdekében, támogatják a pénzügyi ismeretek oktatására irányuló kezdeményezéseket, továbbá szeretnék, ha a hitelintézetek szakmai szervezetei arra ösztökélnék tagszervezeteiket, hogy komolyan vegyék a békéltető testületek eljárását és döntéseit.