Oszkár
20 °C
29 °C

Autópálya épül, benzinkút nem

2007.08.12. 23:06
Az elmúlt években átadott autópálya-szakaszokon csak elvétve vannak tankolásra is alkalmas pihenőhelyek. Nemcsak a szerdára teljessé vált balatoni M7-es szakasz nyolcvan kilométerén nincs benzinkút, egyelőre nem lesz az új M3-ason sem. Az egyaránt a gazdasági minisztériumhoz tartozó két szervezet, az építő NIF és az autópályák állami vagyonkezelője, a KKK ugyanis másként értelmezi a jogszabályokat.

Az M7-es autópálya balatoni szakaszait három év alatt, három fázisban adták át – az utolsót szerdán –, ennek ellenére mostanáig nem sikerült nyolcvan kilométeren egyetlen olyan pihenőhelyet sem létesíteni, ahol tankolni lehetne. A dolog nem újdonság: az elmúlt években rendre úgy adták át az új autópálya-szakaszokat, hogy azokon nem épült benzinkút; szakszerűbb megfogalmazásban töltőállomással rendelkező komplex pihenőhely.

Nem is terveztek benzinkutat

Az esetek egy részében ennek egyszerű magyarázata van: a beruházó nem is tervezett az új szakaszra benzinkutat. Ilyen az M0-s csúszásban lévő keleti szektora: nemcsak a most a 4-es főút és az M3-as között épülő 27 kilométeren nem lehet majd tankolni, hanem a már átadott, M5-ös és 4-es főút közötti 13 kilométeren sem. Sőt, az egész budapesti elkerülőn csak két kút van: egy az M7-es közelében, az annahegyi pihenőhelynél, egy a Csepel-szigeten.

"A projektben nincs benne a benzinkút, az M31-esen viszont lesz olyan pihenőhely, ahol tankolni is lehet majd" – mondta kérdésünkre Szilasi László, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. M0-s irodájának vezetője. A szakember szerint, ha a forgalom indokolja, később telepíthetnek kutakat a már meglévő gyorsúthoz, "általában külső kezdeményezésre indulnak az ilyen építkezések".

Nemcsak az M0-s most épülő részét tervezték benzinkút nélkülire. Nem szerepelt töltőállomás az M3-astól Miskolcra – és majd a szlovák határhoz – vezető M30-as első, a borsodi megyeszékhelyhez vezető szakaszának a tervei között sem. Ezt indokolhatja, hogy az M3-as emődi csomópontjától Miskolcig összesen 25 kilométer hosszú a már megépült M30-as.

Majd lesz

Az M3-ason, valamint annak "leágazásain", az M30-ason és a Debrecenig vezető, a várost elkerülő szakasszal együtt 48 kilométer hosszú M35-ösön így összesen csak hét benzinkút van, mindegyik az M3-ason (igaz, az autopalya.hu-n nem látható görbeházi benzinkút a majdani debreceni-nyíregyházi csomópontban). Noha az M35-öst már tavaly átadták, a komplex pihenőhely építésére kiírt pályázat csak június elején zárult le, így a benzinkutat legkorábban novemberben nyithatják meg (a két másik, egyszerű pihenőhelyet az autópálya forgalomba helyezésének idején átadták).

Hat benzinkút, ami valójában hét

Hasonló mértékű csúszásra számíthatnak azok is, akik az M3-as hamarosan elkészülő Görbeháza–Nyíregyháza szakaszát választják. Itt két egyszerű pihenőhelyet alakítanak ki a NIF munkatársai, mindkettőt Hajdúnánás térségében – az egyiket Rétalja néven a 193-as kilométernél, a másikat Hajdúnánás néven a 206-os kilométernél –, valamint lesz Kálmánházánál egy komplex pihenőhely is – mondta kérdésünkre Jóna Péter, a NIF M3-as projektgazdája.

Egy minisztérium, két cég, két vélemény

Hogy mikor, azt még nem tudni. A benzinkutak kialakítására ugyanis nem az autópálya-építő NIF-nek és nem is az autópályákat kezelő Állami Autópálya Kezelő Zrt.-nek kell kiírnia a pályázatot, hanem a két másik céghez hasonlóan szintén a gazdasági és közlekedési tárcához tartozó, az útvagyon kezeléséért felelős Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központnak (KKK). A KKK kommunikációs igazgatója, Kalmár Koppány kérdésünkre azt közölte: a szakaszon a pályázat előkészítése folyik, ősszel ezeknek a pihenőhelyeknek a kialakítását és üzemeltetését is megversenyeztetik.

A probléma ott kezdődik, hogy a KKK másként értelmezi a jogszabályokat, mint a NIF. Az útvagyonért felelős cég csak akkor hajlandó kiírni a pályázatot, ha a NIF-től átveszi a tulajdonosi jogok gyakorlását egy adott sztrádaszakaszra (míg a sztrádaépítő szerint nincs szükség a tulajdonosi jogok átadására ahhoz, hogy a koordinációs központ megpályáztassa a leendő töltőállomások üzemeltetését).

Vita van, benzinkút nincs

Az 58/2005-ös kormányrendelet alapján a komplex pihenőhelyek üzemeltetésére a vagyon kezelője írhat ki versenyeztetést – közölte a KKK kommunikációs igazgatója. Korábban ezzel indokolta azt is, hogy az M7-es korábban átadott balatoni szakaszain sincs még benzinkutas pihenőhely, mondván, a KKK ezeknek az utaknak sem a tulajdonosa még. A kommunikációs igazgató a NIF, a KKK és az Állami Autópálya Kezelő Zrt. viszonyáról annyit mondott: a három szervezet között "az együttműködés folyamatos".

Az M7-es Siófok és horvát határ közötti szakaszán három komplex pihenőhely is lesz. A már üzemelő szakaszon megkezdődött a komplex pihenőhelyek kialakítása Balatonlellénél és Balatonkeresztúrnál, a kormányzati ígéretek szerint a 2008-as turistaszezonban már mindkét kút működni fog. A még épülő, jövő májusra elkészülő Balatonkeresztúr–Nagykanizsa szakaszon a balatonkeresztúri pihenőhely után Zalakomárban épül benzinkút, ennek versenyeztetését jelenleg készítik elő, közölte Kalmár Koppány.

A ppp-s sztrádákon sem jobb

Nemcsak az állami beruházásban megvalósuló autópályákon ritka a benzinkutak telepítése, a ppp-konstrukcióban megvalósuló gyorsutakon is csak elvétve akad tankolási lehetőség. Az M6-oson két benzinkút van, az egyik Százhalombatta közelében, a 30-as, a másik Dunaújvárosnál, a 70-es kilométernél.

Az M5-ösön, a Kecskemét és a szerb határ közötti csaknem száz kilométeren még kevesebb, mindössze egy helyen tankolhatunk. Ráadásul – noha a Kecskemét–Szeged közötti szakaszt már 2005 decemberében átadták – az a szatymazi benzinkút is csak néhány hónapja, idén április óta üzemel, 85 kilométernyire Kecskeméttől. És miközben a többi új sztrádaszakaszon az autópályák csekély forgalmával indokolják, hogy nem létesítenek benzinkutakat, az alföldi sztrádán ez az indok aligha állja meg a helyét.

Alaptalan horvát mítosz, rossz nyugati példa

Amikor az elmúlt években arról volt szó, hogy miért épülnek olcsóbban a magyar autópályáknál a horvát sztrádák, gyakori érv volt, hogy azért, mert ott nemcsak kevesebb csomópont épül, hanem alacsonyabb a benzinkutas, komplex pihenőhelyek száma is. Az Index fórumozói szerint ez koránt sincs így. Példaként említik, hogy a horvát sztrádákon nincs olyan szakasz, ahol nyolcvan kilométeren ne lehetne tankolni, míg nálunk most már kettő is van.

Tény az is: Nyugat-Európában viszont elterjedt, hogy a gyorsforgalmi utakon csak 80-100 kilométerenként vannak benzinkutak. Érdkes, hogy a falvakban és kisebb városokban éjszaka és hétvégén bezárják a kutakat.

Hasonló élményünk Franciaországban is lehet, nemcsak a fizetős autópályán. A Strasbourg–Párizs közötti N4-es főúton elvétve találni nonstop benzinkutat, míg a településeken főként előre váltott kártyával használható automata kutak vannak. Ezek elvileg éjjel-nappal használhatók, kártyát azonban hétvégén és éjszaka nem tud vásárolni az átutazó autós.

Írországban még érdekesebb a helyzet – írta egy olvasónk. Ott ugyanis "egyetlen autópálya(-nak hívott borzalom) mellett sincs benzinkút. Az itteni felelős kormányhivatal ezt azzal indokolja, hogy akkor az autópálya melletti falvakba nem fognak lehajtani az autósok benzinért, ezáltal ott csökken a kereskedelem és a munkalehetőség". Az országban egyébként állítása szerint egy méternyi szabványos autópálya sincs, viszont van olyan autópályának nevezett út, amelyik egy kanyar után körforgalomban végződik.