A politikai kockázatot is nézik
Az A. T. Kearney vezetői tanácsadó cég globális kiskereskedelem-fejlődési indexe (GRDI) négy kritérium alapján készül. Az index azt mutatja meg, hogy mely országokban érdemes megjelenniük a főként élelmiszereket és általános használati cikkeket forgalmazó hálózatoknak. A mutató figyelembe veszi a gazdasági, illetve politikai kockázatot, a piac telítettségét, valamint a helyi GDP és a kiskereskedelmi forgalom növekedése közti különbséget.
Korlátlan orosz lehetőségek
Az A. T. Kearney honlapján közzétett idei indexértékek alapján a legkedvezőbb lehetőségeket jelenleg Oroszország kínálja. A társaság elemzése szerint az orosz piac mai helyzetében - csökkenő infláció, erősödő növekedés, kevés modern üzlet, ugyanakkor tizenhárom egymillió lakos feletti város, gyorsan növekvő lakossági fogyasztás, a fizetés 80 százalékát pedig élelmiszerekre költik - korlátlan lehetőségeket nyújt.
Az idei felmérés során a második helyre Szlovákia került. A tavalyi első Kína viszont a harmadik helyre csúszott vissza, mivel az elmúlt évben nyolc multi jelent meg a színen, ezzel jelentősen növelve a telítettséget.
Magyarország a tavalyi harmadik hely után 2003-ban a negyedik lett. Pontszámunk azonos Kínáével, és ezzel még mindig a legvonzóbb országok közé tartozunkk. A következő helyeken India, majd Törökország következik.
Kerülnék Lengyel- és Csehországot
Jelentősen visszaesve, a kerülendő kategóriába tartozik Lengyelország, sőt Csehország is, amelynek helyezése nem változott. Ezt a gazdasági és politikai kihívásokkal, valamint a telítetté vált piaccal magyarázza a jelentés.
Az általános megállapítások között az A. T. Kearney felhívja a figyelmet arra, hogy a sikeres terjeszkedésben a megfelelő időzítés mellett a mozgékonyságnak is szerepe van. Ma ugyan a hipermarketnyitás a legnépszerűbb forma, de célravezető szupermarketeket is nyitni, s az áruházakat úgy építtetni, hogy könnyen átalakíthatók legyenek.