További Magyar cikkek
Összességében a kis boltok térvesztése még nem következett be. Piaci részesedésük ugyanis a 2001 január-júniusi 34 százalékról most az első félévben 35 százalékra nőtt. Az összesen 22 000 vegyes profilú élelmiszerbolt közül kétezer sorolható valamelyik modern, 400 négyzetméteresnél bolttípusba, mint a hiper- és szupermarket, valamint diszkont. A 400 négyzetméter alatti kis boltok közül önállóan mintegy 12 000 működik, láncba szervezetten pedig nyolcezer.
Többen, gyakrabban
A kis boltok láncainak terjeszkedése következtében rohamosan növekszik a vásárlói hatókörük. Amíg tavalyelőtt az első hat hónapban a magyar háztartások 58 százaléka vásárolt legalább egyszer lánchoz tartozó kisboltban, idén viszont már 93 százaléka. A lánchoz tartozó kis boltokban javul a vásárlás gyakoriságának mutatója is. Amely háztartások ebben a bolttípusban vásároltak, azok 2001 január-júniusban 27-szer, ebben az évben az első hat hónapban viszont már 38-szor kerestek fel ilyen boltot. A pozitív trend az akciók, a fogyasztók számára kedvezőbb árpolitika és szélesebb választék következménye.
A hipermarketeknek is jól megy
Másik sikeresen terjeszkedő bolttípus a hipermarket. A Tesco, Auchan, Cora és Interspar együttes piaci részesedése 16-ról két év alatt 4 százalékponttal 20-ra nőtt. A bolttípus piaci hatókörének bővülése lelassult. Két éve január-júniusban a háztartások 57, tavaly 65, idén pedig 68 százaléka vásárolt legalább egyszer hipermarketben. A vásárlás gyakorisága tavalyelőtt 17, múlt évben 18, idén pedig 20 az első félévben. A hipermarketek fejlődésének lassulását bizonyítja, hogy az egy vásárlásra jutó költés a múlt évi első hat hónapi 3 800 forint után ebben az évben 3 700 forint.
Az önálló boltok kevésbé népszerűek
A többi bolttípus közül nőtt a szupermarket, diszkont és drogéria vásárlói hatóköre is a két évvel korábbihoz képest. Megállapítható, hogy a vásárlók nem csak az árucikkek, hanem a boltok között is egyre inkább válogatnak. A magyar háztartások több különböző boltban szerzik be a napi fogyasztási cikkeket, mint a korábbi években. Stagnál ugyanakkor a C+C áruházakban vásárló háztartások aránya, és csökkent az önálló kis boltok vásárlói hatóköre is. A vásárlások gyakorisága szintén jelentősen csökkent az önálló kis boltokban. A két évvel ezelőttihez képest alig változott a háztartások vásárlásainak gyakorisága a szupermarketben, diszkontban, a C+C áruházban és a drogériában.