Egyre kevesebb az élelmiszerüzlet hazánkban: év végén összesen 23 086 működött az egy évvel korábbi 23 955-höz képest. A
csökkenés üteme tavalyelőtt gyorsult fel - állapította meg Szalóky Tóth Judit, az ACNielsen piackutató vállalat igazgatója szerdai tájékoztatóján.
A hazai élelmiszer-kiskereskedelem koncentrálódik: százával szűnnek meg a kis boltok, miközben a vásárlókat mind több nagy eladóterű, modern üzlet várja. A vevők főleg a legkisebb üzleteket hagyják el; míg a 0-50 négyzetméter közötti boltokból még 16 276-ot regisztrált az ACNielsen 2003 végén, addig rá egy évre már csak 15 310-et, tavaly pedig 14 415-öt. A csökkenés üteme a két utolsó évben egyaránt 6-6 százalék.
A hipermarketeké a forgalom harmada
A piackutató szerint egyre több nagy eladóterű, modern bolt szolgálja ki a vásárlókat. A hipermarketek száma négy év alatt több mint duplájára nőtt, és tavaly év végén már 92 működött belőlük, 15-tel több, mint egy éve. Szupermarketből és diszkontból is többet, 813-at vettek számba december végén az előző évi 752-vel szemben. A Tesco egymaga 11 új egységet nyitott ebben a típusban. Az Interspar hárommal, az Auchan eggyel gyarapodott.
Az ACNielsen adatai szerint egyre nagyobb a hipermarketek piaci részesedése. A cég által vizsgált élelmiszerek és háztartási vegyi áruk kiskereskedelmi forgalmából ugyanis 31 százalék jutott a bolttípusra tavaly. Ez 1 százalékpont pluszt jelent az előző évhez képest. A kiskereskedelem bevételéből immár majdnem minden harmadik forint az Auchan, a Cora, az Interspar vagy a Tesco pénztárába kerül - rajtuk kívül a CBA is működtet egy hipermarketet.
A diszkontok is nyomulnak
Tavaly együttvéve 48 új üzletet nyitott a Lidl, a Penny Market, a Plus és a Profi. Így a vásárlókat országszerte összesen 434 - főleg lakóhelyhez közeli - diszkontbolt várta 2005 végén. A diszkontláncok hasonlóan nagy arányban utoljára 1998-1999-ben, a piacszerzés kezdeti időszakában bővültek - állapítja meg az ACNielsen.
A fejlődés motorja a Lidl, amely 51 egységből álló hálózatot alakított ki 2004. novemberi piacra lépése óta. Ugyanakkor a legnagyobb hálózatot működtető Plus tavaly héttel növelte üzletei számát, 164-re. A Penny hattal, a Profi néggyel bővített,
így előbbi 148, utóbbi 71 egységnél tart. A bolttípus terjeszkedése következtében a hazai élelmiszer-kiskereskedelemből a
diszkontcsatorna piaci részesedése a tavalyelőtt regisztrált 13 százalékról a múlt évben 15-re nőtt. Az idén további emelkedés várható a hálózatok terjeszkedése következtében.
Oda mennek, ahol a pénz van
Tavaly a szupermarketláncok összesen hét üzlettel bővültek, közülük négy található a Dunántúlon, további egy a centrumban, azaz Budapesten/Pest megyében, míg az ország lakosságából több mint 40 százalék lakhelyének számító keleti régiókban csak kettő. Ennek legfőbb oka, hogy a szupermarketláncok általában a magasabb egy főre jutó vásárlóerővel rendelkező régiókban keresnek telephelyet.
A hipermarketek szintén a legmagasabb egy főre jutó vásárlóerővel rendelkező területekre fokuszálnak. A centrális régiónak nevezett Budapesten és Pest megyében 4 épült a legnagyobb eladóterű üzlettípusból tavaly, Észak-Dunántúlon 5, Dél-Dunántúlon 2, az ország keleti felében 4.
Nem ez a helyzet a diszkontok esetében. Ők elsősorban a délkeleti országrészben nyomulnak. A Lidl lánc Dél-Alföldre koncentrált, amikor 2004. novemberben belépett a magyar piacra. A hazai átlaghoz képest szerényebb vásárlóerővel rendelkező délkeleten gyorsan szerzett erős pozíciókat; Bács-Kiskun, Békés, Csongrád és Jász-Nagykun-Szolnok megyében összesen 11 diszkont nyílt 2005-ben.
A kisboltok már csak a nagyok árnyékában élhetik túl
A magyar kisboltok ott számíthatnak a legtöbb vevőre és a legnagyobb forgalomra, ahol viszonylag kevés a hiper- és szupermarket, valamint a diszkont. Ebből a szempontból a lakosság ellátásában a legnagyobb szerepet az ország északkeleti régiójában játsszák. Nógrád, Heves, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar megyében 2,4 millió ember él, viszont kevés a hipermarket, a szupermarket és diszkont is. Kimagaslik azonban a 0-50 négyzetméteres boltok 29 százalékos részaránya az említett öt megyében.
Business Talks '24
Üzleti konferencia
Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!
JEGYVÁSÁRLÁS
Szerezze be
jegyét most!
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!