Kamu forradalom, álillegális energiaital

2002.09.10. 09:10
Új, műanyag csomagolású Bomba energiatalának reklámkampányában a Büki Üdítő Kft. olyan utalásokat tesz, mintha a kekeckedő hivatalokat félresöpörve, illegálisan növelné meg új termékének koffeintartalmát. Pedig nem is - derítette ki kommandónk. Következő akciónk: elterjesztjük, hogy nagynénénk meggyes pitéje illegális összetevőket tartalmaz, majd betörünk a partikulturális élelmiszerpiacra.
A híres vörös csillagos házmestersapkáját viselő kubai kommunista gerilla, Che Guevara arcképével indították el a Red Bull-konkurens Bomba friss kampányát. Kommandónk egyik tagja a budapesti Nelson sörözőben kaparintott meg egy reklámképeslapot, amely az ismert szélsőbaloldali akcióhős képén kívül szöveget is tartalmazott. De még milyent.

A proletárforradalom mint reklámhordozó

A reklám szerint a Bomba "igazi forradalomra készül", majd "mikor a forradalom előszele végigsöpört már az országon, következhet a végső csapás, jöhet a titkos fegyver". A szövegből kiderül, hogy ez a megemelt koffeintartalmú Bomba. Ekkor jön az igazán izgalmas rész, az üdítőital-gyártó ugyanis közli, hogy Che Guevarához hasonlóan ő sem fogadja el az igazságtalanságot, nevezetesen hogy "ugyanabban az országban, ugyanolyan törvények mellett valakinek engedélyezik a dolgokat, valakiknek meg nem." Aztán olyanokat olvashatunk, hogy "Egyenlő feltételeket követelünk! Egy rendelet alól ne legyen kivétel, vagy ne legyen rendelet! Csatlakozz hozzánk! Legyél te is forradalmár!"

Kivételezett konkurens

A közepesen felkészült fogyasztó persze tudja, hogy itt a Red Bullra céloznak, amely piacgazdaságokban valóban nem mindennapi módon külön miniszteri engedéllyel árusíthatta a konkurencia italainál jóval több koffeint tartalmazó termékét. Míg azok legfeljebb 150 milligrammnyit préselhettek a palackokba decinként, a Red Bull felmehetett 320-ra.

A reklámszöveg utalásai és a "rendelettel" kapcsolatban használt jelen idő, illetve a vásárló felszólítása arra, hogy ő is legyen forradalmár, azt a képzetet kelthetik a fogyasztóban, hogy a Bombába - dacolva az igazságtalansággal - csakazértis beleteszik a 320 milligrammot.

Nem is illegális

Lelkesen tárcsáztuk Szilasi Vilmost, a Büki Üdítő Kft. marketing menedzserét, aki hevületünket leforrázva közölte, hogy "hosszú évek lobbizásának" eredményeként július elsejével minden piaci szereplő megkapta a lehetőséget a vad koffeinozásra, így megszűnt cége "igazságtalan piaci hátránya". Ezért már nem csak az új Bomba lett olyan erős, mint a Red Bull, hanem például a Shell vagy a Tesco saját energiaitala is.

Vagyis a reklám utalásai ellenére mégsem forradalmi és ellenálló az új termék? Nem bizony. Szilasi Vilmostól megtudtuk, hogy a csegevarás kampány már csak a múlt igazságtalanságaira utal.

Orális fixáció a marketingben

Ámulattal adóztunk az árucikket már-már az illegalitás vonzerejével felvértező reklámfogás előtt, különös tekintettel a jelen idő cseles használatára. Aztán, mintegy lazításképpen ellátogattunk a www.bomba.hu-ra, ahol jót derültünk a címlapon olvasható vicc finom, fanyar angolszász szellemességén: "Mi a legjobb tojásfesték? A rúzs!!!" - végül angoltudásunkat próbára téve megállapíthattuk, hogy a kft. új jegesteájának (Blow Up ice tea) reklámszlogenje bizony azt jelenti, hogy "ennél csak egy leszopás a jobb".