Szilvia
5 °C
16 °C

Kamu forradalom, álillegális energiaital

2002.09.10. 09:10
Új, műanyag csomagolású Bomba energiatalának reklámkampányában a Büki Üdítő Kft. olyan utalásokat tesz, mintha a kekeckedő hivatalokat félresöpörve, illegálisan növelné meg új termékének koffeintartalmát. Pedig nem is - derítette ki kommandónk. Következő akciónk: elterjesztjük, hogy nagynénénk meggyes pitéje illegális összetevőket tartalmaz, majd betörünk a partikulturális élelmiszerpiacra.
A híres vörös csillagos házmestersapkáját viselő kubai kommunista gerilla, Che Guevara arcképével indították el a Red Bull-konkurens Bomba friss kampányát. Kommandónk egyik tagja a budapesti Nelson sörözőben kaparintott meg egy reklámképeslapot, amely az ismert szélsőbaloldali akcióhős képén kívül szöveget is tartalmazott. De még milyent.

A proletárforradalom mint reklámhordozó

A reklám szerint a Bomba "igazi forradalomra készül", majd "mikor a forradalom előszele végigsöpört már az országon, következhet a végső csapás, jöhet a titkos fegyver". A szövegből kiderül, hogy ez a megemelt koffeintartalmú Bomba. Ekkor jön az igazán izgalmas rész, az üdítőital-gyártó ugyanis közli, hogy Che Guevarához hasonlóan ő sem fogadja el az igazságtalanságot, nevezetesen hogy "ugyanabban az országban, ugyanolyan törvények mellett valakinek engedélyezik a dolgokat, valakiknek meg nem." Aztán olyanokat olvashatunk, hogy "Egyenlő feltételeket követelünk! Egy rendelet alól ne legyen kivétel, vagy ne legyen rendelet! Csatlakozz hozzánk! Legyél te is forradalmár!"

Kivételezett konkurens

A közepesen felkészült fogyasztó persze tudja, hogy itt a Red Bullra céloznak, amely piacgazdaságokban valóban nem mindennapi módon külön miniszteri engedéllyel árusíthatta a konkurencia italainál jóval több koffeint tartalmazó termékét. Míg azok legfeljebb 150 milligrammnyit préselhettek a palackokba decinként, a Red Bull felmehetett 320-ra.

A reklámszöveg utalásai és a "rendelettel" kapcsolatban használt jelen idő, illetve a vásárló felszólítása arra, hogy ő is legyen forradalmár, azt a képzetet kelthetik a fogyasztóban, hogy a Bombába - dacolva az igazságtalansággal - csakazértis beleteszik a 320 milligrammot.

Nem is illegális

Lelkesen tárcsáztuk Szilasi Vilmost, a Büki Üdítő Kft. marketing menedzserét, aki hevületünket leforrázva közölte, hogy "hosszú évek lobbizásának" eredményeként július elsejével minden piaci szereplő megkapta a lehetőséget a vad koffeinozásra, így megszűnt cége "igazságtalan piaci hátránya". Ezért már nem csak az új Bomba lett olyan erős, mint a Red Bull, hanem például a Shell vagy a Tesco saját energiaitala is.

Vagyis a reklám utalásai ellenére mégsem forradalmi és ellenálló az új termék? Nem bizony. Szilasi Vilmostól megtudtuk, hogy a csegevarás kampány már csak a múlt igazságtalanságaira utal.

Orális fixáció a marketingben

Ámulattal adóztunk az árucikket már-már az illegalitás vonzerejével felvértező reklámfogás előtt, különös tekintettel a jelen idő cseles használatára. Aztán, mintegy lazításképpen ellátogattunk a www.bomba.hu-ra, ahol jót derültünk a címlapon olvasható vicc finom, fanyar angolszász szellemességén: "Mi a legjobb tojásfesték? A rúzs!!!" - végül angoltudásunkat próbára téve megállapíthattuk, hogy a kft. új jegesteájának (Blow Up ice tea) reklámszlogenje bizony azt jelenti, hogy "ennél csak egy leszopás a jobb".

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?