További Magyar cikkek
A MÁV Zrt. tavaly szeptemberben indított közbeszerzést a mozdonyok beszerzésére, a kétlépcsős, tárgyalásos eljárást a Bombardier Transportation cég nyerte el. Az első 25 mozdonyt járművenként 3 094 000 euróért szállítja a gyártó, a szállítási határidő a finanszírozási szerződés aláírásától számított két év.
Az aláírást követően Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója kiemelte: a korszerű mozdonyok jelentősen javítják majd a szolgáltatási színvonalat, kedvezően hatnak a vasúti közlekedés energiafelhasználására is. Ake Wennberg, a Bombardier Transportation mozdonydiviziójának elnöke a két társaság között fennálló bizalom jelentőségét emelte ki.
A MÁV Zrt. tájékoztatása szerint az új mozdonyok főként a jelenleg használt V43-as mozdonyok egy részét váltják ki. Az új mozdonyok a nemzetközi forgalomban alkalmasak lesznek a határokon átmenő vonatok továbbítására is, amelyre jelenleg csak a MÁV-Trakció 10 Taurus mozdonya alkalmas.
Az új mozdonyok személy és teheráru forgalomban egyaránt használhatók. A tervek szerint a beszerzett mozdonyok a minőségi belföldi és a nemzetközi vontatási feladatokat látják el, növelve a szolgáltatás színvonalát.
A beruházás pénzügyi fedezetéről Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke az Index érdeklődésére korábban azt nyilatkozta: "az első 25 mozdony finanszírozását eszközfedezetű beruházási hitelből tervezzük, melynek biztosítékát a beszerzendő mozdonyok képezik". A sajtófőnök az Indexnek arra az értesülésére, hogy a MÁV likviditási helyzete miatt több pénzintézet elzárkózott a hitelezéstől – ahogyan a vasúttársaság tervezett kötvénykibocsátásától is – a sajtófőnök közölte: "a hitel feltételeinek a finanszírozó kereskedelmi bankokkal történő letárgyalására közbeszerzési eljárás keretében van lehetőség, ezt megelőzően nem tárgyalunk a potenciális finanszírozókkal".
A vasúttársaság sajtófőnöke kérdésünkre kiemelte, hogy a kötvénykibocsátáshoz nincs köze a mozdonyvásárlásra felvenni tervezett kölcsönnek. A kötvénykibocsátás feltételeit ugyanakkor lerontotta, hogy az S&P október végén negatív figyelő listára tette, majd a múlt héten le is minősítette a MÁV adósságát, amely így a befektetői szint alá, a spekulatív kategóriába került.
Kavalecz ennek kapcsán korábbi válaszában közölte velünk: "a kötvénykibocsátás előkészítése folyamatban van, várjuk a megfelelő alkalmat a piacra lépésre. A jelenlegi piaci folyamatok nem kedveznek egy bemutatkozó kötvénykibocsátásnak". A sajtófőnök megjegyezte azt is, hogy a MÁV idén "a tulajdonosi intézkedések következtében" jobb pénzügyi helyzetbe került, mint a korábbi években volt; hitelállománya ugyanis "a 2006. év végi 314 milliárd forintról 2007 végére 247 milliárd, míg az idei első félév végére 231 milliárd forintra csökkent".