Elmaradt az uniós borhullám

2004.08.16. 11:55
A korábbi félelmek ellenére egyelőre nem árasztották el a hazai piacot az olcsó, jó minőségű külföldi borok. Az uniós országokból importáló kereskedők a csatlakozás előtt sem használták ki a vámmentes kvótát, és egyelőre a negyedére esett vámterhek ellenére sem érkeznek az európai országok és a világ nagy részét az elmúlt években meghódító chilei, argentin, ausztrál és dél-afrikai palackok.
"A magyar termelők nem bírják majd a minőségi és árversenyt az olcsó és színvonalas olasz, spanyol, francia, és méginkább az Európát az utóbbi években meghódító újvilági, argentin, chilei, ausztrál vagy dél-afrikai borokkal" - hangzott el az elmúlt években számos szakmai fórumon. Sokan úgy vélték, az uniós csatlakozás után megindul a külföldi borok térhódítása, hiszen az uniós országokból kvóta nélkül lehet majd vámmentesen behozni a palackokat, a kontinensen kívülről érkező borokra pedig a korábbi több mint hatvanszázalékos vám a negyedére csökkent.

Az első hónapok tapasztalatai azonban azt mutatják, szinte semmi sem történt május elseje óta, a nagy hipermarketekben nem bővült a választék, és a közeljövőben nem is lehet arra számítani, hogy az eddig megszokott kínálat - amelynek jellemzően öt százaléka külföldi - alapjaiban változna meg.

A kisebb, minőségibor-boltokban fokozatosan nő ugyan a külföldi választék, de ez a piac egészét aligha rengeti meg. Borpiaci hírek szerint több nagyobb külföldi forgalmazó cég is érdeklődik a régió és azon belül Magyarország iránt, de arra lehet számítani, hogy az újonnan csatlakozott, jelentős belső termeléssel nem bíró államok lehetnek az elsődleges célpontok. A Wein&Co nevű osztrák borfogalmazó cég ugyanakkor éppen Magyarországon jelenik meg először, az összesen kétezerötszáz bort forgalmazó cég várhatóan ezres választékkal az ősszel nyitja meg belvárosi üzletét.

Az ár a döntő, nem a minőség

A boreladásokban (is) vezető szerepet játszó hipermarketláncok egyike sem kötött új, nagyobb volumenű szerződést külföldi vagy magyar forgalmazó céggel külföldi borok behozatalára. A Tescóhoz több megkeresés is érkezett, és folynak is tárgyalások, de ezek hosszabb időt vesznek igénybe, mondta az Indexnek Danks Emese pr-igazgató. Az Auchannál nem bővült a borkínálat az EU-csatlakozás után, és nem érzékelték azt sem, hogy európai borforgalmazó cégek sorban álltak volna a határon az uniós csatlakozást várva. A cég nem folytat több tárgyalást, mint korábban, nyilatkozta Jean Paul Filliat ügyvezető igazgató. A Coránál sem számoltak be bővülésről.

A hipermarketek tapasztalata megegyezik abban, hogy a magyar vásárlók elsősorban a hazai borokat keresik, nem jelentős (bár lassan növekszik) a külföldi gyártmányok iránti érdeklődés. Ugyanakkor a magyar fogyasztók jellemzően inkább ár-, mint minőségérzékenyek, így az akárcsak néhány száz forinttal drágább borok sikere egyáltalán nem garantálható. Már csak azért sem, mert az esetleg jobb minőségű külföldi borok ízvilága sem mindig megszokott a magyar vásárlóknak. "A boroknál szinte egyáltalán nem jellemző Magyarországon a marketing, egy új és ismeretlen terméket hiába tennénk ki a polcokra, aligha lehetne eladni" - említ újabb nehézséget Danks Emese.

A külföldi bor az elit fogyasztók kiváltsága

"Általában is jellemző, hogy a borválaszték azokban az országokban áll össze jelentős vagy meghatározó mértékben külföldi borokból, ahol a hazai termelés mennyisége alacsonyabb" - mondta az Indexnek Kató András, a Monarchia Borászati Kft. vezetője. A társaság az uniós csatlakozáshoz időzítette külföldibor-választékának jelentős átrendezését: több tucat borból összesen tízezer palackot hoztak be az országba. "Elsősorban azért, hogy a minőségi borok iránt elkötelezett vásárlókat új ízekkel ismertessük meg. Nem azt szeretnénk, hogy magyar bor helyett igyanak vásárlóink külföldit, hanem tapasztalatszerzésre, új fajták felfedezésére biztosítunk lehetőséget" - mondta Kató András.

"Elsősorban olyan borokat hozunk be, amelyek olyan szőlőfajtákból, olyan területeken teremnek, amelyek speciális, magyar borokra nem jellemző íz- és aromavilágot biztosítanak" - tette hozzá. A csatlakozásra időzített bővítést nem a vámtételek eltörlése, hanem az import bürokratikus szabályainak jelentős egyszerűsítése indokolta.

"A vám eddig sem jelenthetett akadályt, az uniós borok az elmúlt években meghatározott mennyiségben már vámmentesen jöhettek be az országba. A kvótát egyetlen évben sem merítették ki a kereskedők" - mondta Tálos Attila. A Budapest Bortársaság vezetője szerint az ő cége is folyamatosan bővíti minőségi külföldi borainak választékát, amit egyebek között az is indokol, hogy az éttermek érdeklődése érezhetően nő az a külföldi palackok iránt.

Azt azonban - bár kapcsolatban állnak a hipermarketláncokkal - egyik forgalmazó sem tervezi, hogy "olcsó és jó minőségű" külföldi borokkal jelennek meg a tömegpiacokon.

Az első fecske

Míg a hazai minőségibor-kereskedések alapvetően a magyar borokra koncentrálva, egyfajta missziós, ismeretterjesztő céllal importálnak válogatott külföldi borokat, az ősszel megnyílik Budapesten az első, kifejezetten nemzetközi kínálatot felvonultató kereskedés. Az osztrák Wein&Co társaság Ausztriában kétezerötszáz-féle bort forgalmaz, a kereskedések egyszersmind borbárként is üzemelnek. Mint a cég magyar képviseletének vezetője, Kiss Edina az Indexnek elmondta, terveik szerint öt év alatt öt üzletet nyitnak Magyarországon, az első hármat Budapesten. Az elsőként több mint ezerféle borból álló kínálattal ősszel a belvárosban nyílik borbárral egybeépített boltjuk. A lánc célja ugyanakkor az is, hogy bővítse külföldi üzleteiben a magyar borválasztékot.