Tovább csökkenhet a borkivitel

2001.08.15. 11:33
A magyar borszakma eljutott arra a színvonalra, hogy fel tudja venni a versenyt az európai borászatokkal, ám ez a kereskedelemben a marketing hiánya miatt nem mutatkozik meg - világította meg a borszakma nagy problémáját Kállay Miklós, a XXVII. Országos Borverseny elnöke, a háromnapos rendezvény sajtótájékoztatóján.
Évi egymilliárd forintra lenne szükség a promócióhoz

Kállay szerint az értékesítéséhez szükséges promóciós költségek hiánya miatt csak nehezen tudják eladni a magyar termelők európai minőségű boraikat.

Becslése szerint évente egymilliárd forintra lenne szükség ahhoz, hogy mind a külföldi, mind a belföldi értékesítés megfelelővé váljon, és az európai uniós csatlakozást követően a magyar lakosság hazai borokat vásároljon a várhatóan tömegesen megjelenő európai termékek helyett.

Milyen bortermést várnak az FM-nél?

Török Zoltán, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium agrárrendtartási hivatalának szakfőtanácsosa az MTI kérdésére elmondta, hogy kedvező időjárási viszonyok esetén az idén a tavalyi 4,3 millió hektoliternél 15-20 százalékkal több bor kerülhet a pincékbe.

A kivitel tovább csökken

Az első félév piaci tapasztalatai alapján valószínűleg folytatódik az export 1999 óta tartó 8-10 százalékos csökkenése, melynek oka az egyre szűkülő európai kereslet, illetve az új-zélandi, chilei, argentin borok megjelenése.

Magyarország tavaly 700-800 ezer hektoliter bort értékesített külföldön, szemben az 1999-es 900 ezer hektoliterrel.

A nyugat-európai fogyasztó több bort iszik

A belföldi fogyasztást tekintve évente fejenként 30-32 liter bor fogy az országban, ez a nyugat-európai átlag fele.

Nevezési rekord a borversenyen

A magyar borszakma legrangosabb seregszemléjére idén rekordmennyiségű mintával neveztek a jelentkezők, összesen 720 féle bor versenyezhet. A vizsgált fehér borok, vörös borok és tokaji aszúk 30 százalékát díjazzák éremmel, melyet szeptember 6-án nyújtanak át a nyerteseknek.