Brutális hiánynövekedés a láthatáron

2005.09.22. 08:01
Az autópálya-építések elszámolásának átsorolása 432 milliárd forinttal növelheti idén a költségvetési hiányt, ami - több más deficitnövelő tételt is figyelembe véve - a GDP 2,5 százalékával növelheti az önkormányzati szektort is figyelembe vevő államháztartási hiányt - derül ki a Napi Gazdaság birtokába került, az Eurostatnak tulajdonított dokumentumcsomagból.

Az ezzel kapcsolatos hírek megtették hatásukat, s az euró szerdán 246,90 forintig erősödött. Az IMF szerint mindezzel együtt megfelelő a pillanat a lebegő árfolyamra való áttérés megfontolására.

Ha a dokumentum valódi, az Eurostat az alábbi módosításokat hajtotta végre az augusztus 31-i állapothoz képest: az autópályaépítést finanszírozó NA Rt. deficitje 10 milliárdról 442 milliárdra emelkedik. Emellett a tranzakcióból várt 97 milliárd forint árbevétel is kiesik (igaz ez a maastrichti hiányszámot nem befolyásolja).

A 13. havi bérekből szóló alkotmánybírósági döntés 15 milliárd forintba kerülhet államháztartási szinten (ebből 7 milliárd forint terheli a központi kormányzatot), és a bevételi és kiadási előirányzatok alakulása is növelheti 100 milliárd forinttal a hiányt. Mindezt figyelembe véve az önkormányzatok nélkül számított államháztartási hiány 2005-ben 539 milliárd forinttal lehet nagyobb, mint ahogy a PM számolta.

A decemberben módosított konvergenciaprogram szerint nyugdíjpénztári korrekcióval 3,8 százalékos, e nélkül 4,7 százalékos lehet az idei ESA módszertanú eredményszemléletű hiány. Ha tényleg a fent vázolt módon számolt az Eurostat, a hiánynövekedés elérheti a 21 820 milliárd forintos nominális GDP 2,5 százalékát is. Ebben a helyzetben döntő fontosságúvá válik, hogy elszámolhatóvá válik-e a Budapest Airport Rt. privatizációjának 350 milliárdos bevétele az idei eredményszemléletű deficitben.

A dokumentum szerint a konzultációk jelenlegi állása szerint erre nem lesz lehetősége a kormánynak, mivel az ügylet vagyonértékesítésnek számít.