Úgy számolnak, ahogy Gyurcsány kéri

2007.07.18. 10:16
Rohamtempóban készítik a Pénzügyminisztérium munkatársai a jövő évi költségvetés tervezetét. Nincs mese: ha a kormányfő azt mondta, hogy a gazdaság 3 százalék felett fog bővülni, akkor most így tervezik a büdzsét. Eddig a többéves kitekintés használhatatlan volt, de ezentúl másképp lesz.

Már csak bő három hét áll a Pénzügyminisztérium munkatársainak rendelkezésére, hogy összeállítsák a jövő évi költségvetési törvény első tervezetét – értesült az Index. A törvényszöveget augusztus 8-ára el kell készítenie a többi minisztériummal együttműködő pénzügyi tárcának, s ugyanekkorra kell hogy meglegyenek a mellékletek (ezekben például részletezik az egyes minisztériumok, azok irányítása alatt működő intézmények bevételeit és kiadásait, itt határozzák meg, hogy az önkormányzatok mekkora összeget kapnak a tanulók vagy a szociális intézményekben ellátottak után) és a részletes indoklás is. Közigazgatási egyeztetések után a kormány augusztus utolsó napjaiban kapja meg a 2008. évi büdzsé tervezetét, majd a kész törvényjavaslatot szeptember végéig nyújták be a parlamentnek.

Több makropálya fut

A munka rohamtempóban folyik, mivel a koalíciós feszültségek, az adótörvények körüli huzavona miatt információink szerint a szokásosnál később fogtak hozzá a PM-nél a büdzsé megtervezésének. Ennek ellenére még mindig nincs eldöntve, milyen makropályára komponálják az államháztartási gazdálkodást meghatározó törvényt. Több változat is fut. A legújabb makropályák a konvergenciaprogramban szereplőnél érdemben magasabb, ám Gyurcsány Ferenc minapi bejelentésének megfelelő, a piaci konszenzusnak számító egyaránt 3 százalék feletti jövő évi GDP-növekedéssel számolnak.

A makropályák közötti különbség abból adódik – csakúgy, mint a néhány héttel ezelőtti változatoknál –, hogy mekkora béremelést kívánnak végrehajtani a közszférában, illetve hogy ez a béremelést az egyes évek között miként kívánják megosztani. Az egyik legfrissebb makropálya tanúsága szerint a közszolgáknak a tavaly ősszel kezdetét vett elbocsátások és a drasztikus reálbércsökkentés után már jövőre igyekeznek a kedvükben járni, pontosabban enyhíteni a velük szembeni szigoron. Ezen verzió szerinti jövőre már nem kellene reálbérvisszaesést elszenvedniük a közigazgatásban dolgozóknak, 3 százalékos bruttó keresetemelést kapnának. Ez nettóban 3,5 százalékos bérnövekedést takar, amit az ugyanekkora várható infláció olt ki. Rá egy évre pedig további 5,5 százalékkal növelnék a közalkalmazottak, köztisztviselők fizetését. Ha hihetünk a számoknak, végeredményben a gazdasági növekedés jövőre 3,2 százalékos lehet, a hazai termék 2009-ben pedig 4,1 százalékkal bővülhet.

Főbb makroparaméterek a költségvetési tervezésnél
2008 2009
konvergencia "A" makropálya "B" makropálya konvergencia "A" makropálya "B" makropálya
GDP-növekedés 2,6 3,2 3,1 4,2 4,1 4,2
Háztartások fogyasztása 0 0,9 0,7 1,8 1,6 1,7
Beruházás 4 4,7 4,7 7,5 7,7 7,7
Export 9,7 11,6 11,6 9,4 11,3 11,3
Import 7,5 9,9 9,8 8,6 10,5 10,6
(változás előző évhez képest, százalék, forrás: Index-információ)

A másik makropálya értelmében jövőre marginális bruttó bérnövelés mellett folytatódó reálbércsökkenést kell hogy elszenvedjenek a közszolgák, de 2009-ben ezt ellensúlyozandó az előbbi változatnál nagyobb, közel 7 százalékos bruttó, azaz 5 százalékos nettó béremelkedéssel igyekeznek kiengesztelni őket. Mindezek ahhoz vezethetnek, hogy a GDP jövőre 3,1, azt követően pedig 4,2 százalékkal nőhet.

 A jövő évi költségvetés főpróba is lesz

A PM az előkészületekről
A Pénzügyminisztériumban a megszokott rendben folyik a jövő évi költségvetés és az adótörvények előkészítése, a költségvetési körirat azonban még nem készült el - mondta az MTI-nek Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium szóvivője. A GDP-növekedésre vonatkozóan az elmúlt időszakban már többen is jelezték, hogy az idénre és jövőre előrejelzett 2,2, illetve 2,6 százalékos mértéknél várhatóan gyorsabb növekedésre lehet számítani. Veres János pénzügyminiszter legutóbb úgy nyilatkozott, hivatalosan a növekedésre vonatkozó előrejelzést a Központi Statisztikai Hivatal első féléves adatközlését követően készíti el a kormány. A jelentés augusztus 14-én várható. Ugyanakkor Gyurcsány Ferenc miniszterelnök már arról szólt, hogy az idén 2,5-3 százalékos, jövőre 3-3,5 százalékos GPD-növekedés is elképzelhető Magyarországon. Az OECD legutóbbi jelentésében 2008-ra 3,1 százalékos gazdasági növekedést prognosztizált.

A jövő évi büdzsé fontos kísérlet is lesz. A 2008. évi költségvetési törvény lesz a főpróbája a Gyurcsány-kormány tervei szerint 2009-től élesben alkalmazandó középtávú költségvetési keretprogramnak.

Jelenleg nemcsak a vonatkozó költségvetési év előirányzatait, hanem a következő két esztendő előirányzatait is tartalmazza a törvény, ám utóbbi számok lényegében semmire sem használhatók, információtartalmuk szinte nulla. A lapunk birtokába került tervezési körirat is elismeri, hogy “semmilyen kötelező erővel nem bírnak ezek a kitekintő számsorok, így a tájékoztató és a tervezést segítő jelleg is hatásában csekély marad, mivel a számadatok valóságtartalma és tényleges adatokon és számításokon való megtervezettsége egyes esetekben igencsak kérdéses.” A mai helyzetet az jellemzi, hogy az adott évi költségvetési törvénybe bármilyen számot beírhatnak a rá következő két esztendőre vonatkozóan, mivel a következő büdzsé tervezésekor nem ezekből indulnak ki és semmilyen szankció nem jár azért, ha a korábban beírt számokkal köszönő viszonyban sem lesznek az aktualizált adatok.

A 2009. évi költségvetés azonban már úgy készülne, hogy az elkövetkező három évi előirányzatokat jóval szigorúbban kellene venni. A középtávú kitekintés kötelező erővel bírna (legalábbis ott, ahol a kormány diszponál a fejezet felett, tehát például a minisztériumokra ez lenne érvényes), és csakis a kormány módosíthatná a számokat. Ezek a hároméves előrejelzések a kormány és az irányítása alá álló közigazgatás kezét kötik. A 2009. évi költségvetési törvény elfogadását követően, a kabinet 2010 elején – a tervek szerint február végéig – határozatban tenné közre a hatáskörébe tartozó fejezetek három éves kitekintő időszakra vonatkozó (2010-2012) irányszámait, ezeket pedig a fejezetgazdák, azaz a miniszterek tovább bontják intézményenként. Ezeket a keretszámokat a fejezetek csak a kormány engedélyével módosíthatják majd.

A jövőben nem lehet hasraütésszerűen beírni a számokat, két okból sem. Deklarálnák, hogy a következő esztendők költségvetésének tervezésekor ezekből kell kiindulni, másrészt pedig a tárgyév során ezeket kell a kötelezettségvállalások korlátjainak tekinteni. A dokumentum szerint erre a középtávú költségvetési tervezésre most, a 2008. évi büdzsé megalkotásakor kell felkészülni.