Visszaesett a buszos turizmus a fapadosok miatt

2005.07.06. 08:17
A fapados légitársaságok egyre bővülő kínálata miatt jelentősen csökkent a buszos turizmus. A Volánbusz esetében negyven százalékkal apadt a londoni és párizsi forgalom, emiatt ritkítják is a járatokat. A körutazásokat szervező Kisalföld Volántourist forgalmában egyelőre nincs viszszaesés.

A buszos turizmus jelentősen csökkent a fapadosok egyre bővülő és olcsóbb kínálata miatt, a forgalom visszaesése a távolabbi nagyvárosok - mint például London vagy Párizs - esetében elérte a negyven százalékot a Volánbusz Közlekedési Rt. nemzetközi Euroline járatainál. Sohár István, a társaság vezérigazgató-helyettese lapunknak elismerte: komoly konkurenciát jelentenek számukra a fapados légitársaságok.

Az olcsó repülőgépek megjelenése óta a Volánbusz nemzetközi utasforgalma folyamatosan csökken. A hanyatló forgalmú vonalak megszüntetéséről egyelőre nem érdemes beszélni, a járatok ritkítására és egyéb, a gazdaságosságot javító intézkedésekre (például átszállásos eljutási lehetőség) azonban számítani lehet.

Hiába adtak kedvezményeket

Bár a cég április elsejétől több kedvezményt is bevezetett nemzetközi járataira - amelyek mértéke esetenként az ötven százalékot is eléri -, mégsem tudják felvenni az árversenyt a fapados légitársaságokkal. A Volánbusz tizenöt országba indít nemzetközi járatot, hét további országba pedig partnervállalatokon keresztül utaztat. A cég forgalmának mintegy 5-6 százalékát kitevő nemzetközi utasforgalom számára igazi növekedési lehetőséget azok az úti célok jelentenek, ahová egyelőre nincsenek fapados járatok - véli a vezérigazgató-helyettes. Ezek közül kiemelt jelentőségű a dalmát tengerpart.

Szerencsésebb helyzetben van a kulturális utazásokat szervező Kisalföld Volántourist, számára egyelőre nem jelentenek konkurenciát a diszkont-légitársaságok - jelezte lapunknak Horváth Vilmos, a társaság idegenforgalmi üzletágának igazgatója. Mint mondta: a cég kulturális jellegű, 2-16 napos körutakat szervez 34 országba. A rövidebb, 500 km-es távolságban megnövekedett azok száma, akik egyénileg vállalkoznak az utazásra, de a cég fő profilját jelentő nagyobb távolságú utaknál kitart az utazóközönség a buszjárataik mellett. A céggel külföldre látogatók száma évente 12-15 ezer főre tehető. Az igazgató jelezte azt is: hosszabb utak esetén akadnak olyanok, akik túl lassúnak tartják a 2-3 napig tartó buszozást, ők repülővel érkeznek a célország nagyobb városába, ahol csatlakoznak a busszal érkezőkhöz, és onnét már velük együtt indulnak a körútra.

Az idei évvel kapcsolatban jók az eddigi tapasztalatok, és a folytatás is kedvezően alakulhat, augusztusban például nyolc program is dupla busszal indul. 2005 egyik nagy slágere egyébként a baltikumi út - jelezte.

Németországban is problémát jelent

A Kisalföld Volántourist negyven buszt használ a nemzetközi forgalomban, ebből 15 szolgálja a klasszikus turista-körutazásokat. A 10,5 milliárd forintos árbevételű Kisalföld Volán Rt. divíziójaként működő cég forgalma 2004-ben mintegy nyolcszázmillió forint volt.

A buszos turizmus visszaesése Németországban is komoly problémát jelent. A Német Ipari és Kereskedelmi Kamara (DIHK) felmérése szerint a megkérdezett busztársaságok 64 százalékánál tapasztalnak forgalomcsökkenést. A mintegy négymilliárd eurós forgalmú iparág számára nem túl biztató a jövő sem. Martin Wansleben, a DIHK igazgatója szerint a fapadosok további terjeszkedése és a vasút által kínált akciók miatt nem nagyon lehet javulással számolni.

A Német Buszvállalkozók Szövetségének elnöke, Wolfgang Steibrück jelezte: a buszutazások piaci részesedése folyamatosan csökken. Mint mondta: amíg 1994-ben még 10,9 százalékos részesedéssel bírtak a buszok, addig ez a szám mára 9,5 százalékra zsugorodott. Az elnök úgy látja: 2005-ben további bevételkieséssel kell számítani. Komoly problémát jelent, hogy akár már egy kéthetes karibi út is kevesebbe kerülhet, mint egy hét buszos utazás a Fekete-erdőben.