Még hat a világgazdasági pilótajáték

2008.06.10. 15:16
Nem vagyunk túl a tavaly nyáron indult pénzpiaci válságon, a Cashline elemzése szerint legalábbis a turbulencia utolsó fázisa még hátra van. A cég vezető elemzője, Sarkadi Szabó Kornél szerint azzal, hogy megtört a világgazdaságot korábban hajtó USA (fogyasztó) -Kína (termelő) tengely, jelenleg nincs olyan része a világnak, mely ellensúlyozni tudná a visszaesést. A tőzsdéken, beleértve a magyart is, nem várható a következő időben szárnyalás, a szakértő szerint viszont a lufinak tekinthető olajáremelkedés hamarosan véget érhet.

Rövid távon eladásra érdemes játszani, aki most vásárol, annak évekre előre kell gondolkodnia, befektetési pozíciót kiépítenie – így összegezhető a Cashline Értékpapír Zrt. helyzetértékelése a jelenlegi piaci helyzetről. Miközben Cashline-nál úgy látják, az elmúlt hónapokban sztárolt befektetési lehetőségek közül több is lufinak bizonyult vagy bizonyul majd, így az ázsiai részvénypiacok vagy éppen az olajár, ma a gyorsan változó piaci környezetben nagyon nehéz, biztosan pedig szinte lehetetlen kiválasztani olyan befektetési megoldást, mely "garantáltan" az elmúlt években jellemzően elérhető magas hozamot biztosít.

Amerikában fektet be a magyar

A Cashline jelenleg egyetlen magyar részvényre sem tart fent vételi ajánlást. A magyar tőzsde nincs könnyű helyzetben, egyetlen, nemzetközileg is élénkebb figyelemmel kísért papírja az OTP maradt, forgalma – döntően az OTP és a Mol papírok csökkenő közkézhányados, azaz tőzsdén forgó arányának köszönhetően – csökken. Az értékpapír cégnél úgy látják: ügyfeleik figyelme is egyre inkább a nemzetközi piacok felé fordul. A változást jelzi, hogy mára igény van az amerikai piacok folyamatos figyelemmel kísérésére, így az eddigi egy helyett hamarosan több brókert foglalkoztatnak a new york-i, hazai idő szerint délután háromtól este tízig tartó nyitva tartás szerint.

A befektetési alapok, vagyonkezelők helyzetét nehezíti az is, hogy világszerte emelkedő kamatkörnyezettel lehet számolni: márpedig amikor tíz százalék körüli biztos hozam érhető el a legbiztonságosabb befektetési formának minősíthető állampapírokkal vagy bankbetéttel, akkor még kevésbé zavart piaci körülmények között is nehéz a befektetők más irányba terelése. "A globális pénz- és tőkepiaci eseményeknek köszönhetően a 2008-as év bizonyosan vízválasztó lesz a befektetők számára, ezáltal jelentősen felértékelődik a befektetési tanácsadói szerep. A turbulens gazdasági és pénzügyi helyzetben - mind Magyarországon, mind a nagyvilágban - egyre nagyobb feladat és felelősség hárul a pénzügyi elemzőkre és tanácsadókra, akiknek nem csak az elérhető hozamot, hanem a kockázatokat is azonosítaniuk kell a munkájuk során" – mondta Puskás Tamás, a Cashline vezérigazgatója.

Nincs vége a válságnak

Azt hallhattuk a nemzetközi médiában március közepétől kezdve, hogy a legrosszabbon már túl vagyunk, ami a pénzügyi krízist és a leírásokat, veszteségeket illeti. Nos, meggyőződésünk, hogy még nem érkeztünk a turbulencia utolsó fázisához – jelentette ki Sarkadi Szabó Kornél, a cég vezető elemzője, aki szerint az év végén még számíthatunk meglepetésekre a veszteségeket illetően. Hacsak, az elmúlt napokban elindult piaci folyamatok nem vezetnek el egy végső megtisztuláshoz.

Sok a lufi

Az elemző szerint miközben tombol a volatilitás, azaz nagy az áringadozás minden piacon, egy sor befektetési területen nem érvényesíthetőek a korábbi értékelési modellek. Ő maga úgy látja: a részvénypiacokon nem lehet egyhamar kilábalásra számítani, mára az is jól látszik, hogy az elmúlt időszakban sztárolt ázsiai piacok is összeomlottak: a zuhanás ráadásul Sarkadi Szabó Kornél szerint nem eredményezett beszállási pontot, nincs szó arról, hogy most lenne érdemes vásárolni, nem pusztán egy lufi eresztett le, a tőzsde mint egy barométer előre jelzi a várható reálgazdasági visszaesést.

Ázsiában a gazdasági növekedés az első negyedévben töretlen volt, az előrejelzések szerint Kínában és Indiában is kitart ebben az évben a 10 százalék körüli expanzió. A Cashline véleménye ezzel szemben az, hogy az elmúlt 20 évben nem látott lassulás következik be ezen gazdaságok növekedésében legkésőbb 2008 végére, 2009 elejére. Az okok sokrétűek: egyrészt az ázsiai országok többsége drasztikus támogatási rendszert működtet az üzemanyagok és nyersanyagok piacán, ami 100 dollár feletti olajár mellett nem fenntartható. (Malajzia és India épp a hetekben nyúlt hozzá a rendszerhez.) Sarkadi Szabó Kornél durva becslése szerint, amennyiben a kínai támogatási rendszer kitart, ebben az évben a kínai büdzsét a mesterséges üzemanyagárak akár 200-300 milliárd dollárral is terhelheti közvetlen és közvetett úton. Ez a költségvetés 10%-át is elérheti. > Ha elengedik a kezét a támogatásoknak, soha nem látott mérető fogyasztói árszínvonal-ugrást szabadítanak a lakosságra, ha pedig próbálják fenntartani, akkor finanszírozási és kamatoldalról jön a cunami, márpedig a legfrissebb hírek szerint ez utóbbihoz egyelőre ragaszkodik a kínai kormány. Nem kell hozzá mély közgazdasági látnoki képesség, hogy a Kína fő felvevőpiacának (USA) lassulásával, a jüan elengedhetetlen erősödése mellett az export visszaesését prognosztizálja, úgy, hogy a kormányzati beruházások és a támogatott magánberuházások szintjének lassulása is determinált.

Visszakúszhat az olajár

Sarkadi Szabó Kornél szerint bármennyire is szűkös az olajpiaci kínálat és nő Ázsia olajigénye, a másfél milliárd emberrel és évente plusz 30-40 millió autó megjelenésével éppúgy lehetett volna riogatni ezelőtt 5 évvel, mint most. Ilyen víziókkal 200 dolláros olajár is indokolható lenne, a kereslet nyilvánvalóan csak késleltetve fog drámaian visszaesni, mivel egyrészt a kormányok egy része igyekszik különböző szubvenciókkal kivédeni a növekvő üzemanyagárak hatásait, másrészt a fogyasztás is felhalmozó üzemmódba kapcsol, ha a várakozások túlfűtötté válnak.

Tehát idő kérdése, hogy a túlhevült várakozások és irracionális ideák mikor térnek vissza földközelbe. Minél hamarabb jön egy nyersanyagár zuhanás, annál nagyobb az esélye annak, hogy a további eszközár-esések megtalálják az aljukat, ami nem jelenti azt, hogy innen majd csak meredeken felfelé vezet az út – mondta az elemző.