Száz kis tigris a pannon puma országában

2006.12.14. 14:17
Bár a hazai kis- és középvállalkozói szektor gyakran emlegetett pillére a magyar gazdaság jövőjéről szóló terveknek, tudásban és tőkében is komoly hiányossággal küzdenek az ide sorolt cégek. Az állami és kamarai programok sokszor nem az igényekhez, hanem egy attól független koncepcióhoz igazodnak.

Információhiány, kevés exportképes, eredeti üzleti ötlet, nehéz üzleti környezet, gyenge fizetési fegyelem, a finanszírozás nehézségei a legdinamikusabban fejlődő hazai kis- és középvállalatokat is sújtják, derült ki a Coface Hungary és Az Üzlettárs magazin közös kutatásából.

A "100 kistigris - Magyarország legdinamikusabban fejlődő kis- és középvállalkozásai" című kiadvány alapját képező felmérés ugyancsak rávilágított: még a legsikeresebb hazai vállalkozások is komoly hiányosságokkal küzdenek az üzleti tervezés, a marketingkommunikáció és a forrásteremtés stratégiai területein.

Csak szavakban a jövő zálogai

Mikael C. Szabo, a Coface Hungary ügyvezető igazgatója szerint a felmérést az tette különösen szükségessé, hogy bár a hazai kkv-szektor gyakran emlegetett pillére a magyar gazdaság jövőjéről szóló terveknek, e szféra körvonalai meglehetősen homályosak, helyzetének megítélését tévedések és bizonytalanságok nehezítik, mert tényleges problémáiról és igényeiről kevés az elérhető információ.

"A kutatás egyik célja, a közkeletű feltételezések ellenőrzése volt, mégpedig az érintettek bevonásával - nyilatkozta Szabo. - A felmérés során a világ szeme elől elrejtett kis- és középvállalkozásokban komoly tudástőkére és szakértelemre, illetve komoly hiányosságokra bukkantunk. A vállalatvezetők jelentős része egyszerűen nincs tisztában sem a lehetőségeivel, sem pedig a piac követelményeivel."

Amint az a kutatás során jól érzékelhető volt, a szektorra jellemző információhiányhoz maguk a cégek is hozzájárulnak azzal, hogy nem szívesen osztanak meg másokkal az üzletmenetükre vonatkozó adatokat, illetve - a nyugat-európai és amerikai példáktól eltérően - a hazai kkv-k még sikereikről sem számolnak be szívesen. Annak ellenére, hogy az üzleti ötletek másolásának Magyarországon nagy hagyománya van, kevés sikeres vállalkozás születik - állítja Szabo.

Kevés ötlet, nehéz környezet

A megkérdezett vállalkozásoknál tapasztaltakat és a megkérdezett cégvezetők véleményét összegezve Oláh Péter, az Üzlettárs magazin felelős kiadója elmondta: egyelőre a legdinamikusabban fejlődő hazai kkv-k között is kevés az eredeti üzleti ötletre, innovációra épülő vállalkozás. Inkább pillanatnyi lehetőségek megragadásával, vagy kényszerből indultak el a cégek. Kiderült az is, hogy legtöbbjük nehéz üzleti környezetben működik: a banki hitelezés gyakorlata vontatott, az önkormányzatok, kamarák és érdekvédelmi szervezetek kevés olyan információt kínálnak, amely a gyakorlatban is hasznosítható. "Bebizonyosodott, hogy a hazai vállalkozói szféra tájékoztatását felvállaló szervezetek nem működnek hatékonyan: a legtöbb esetben ugyanis nem a kkv-k valós információs igényeit, hanem saját koncepciójukat tartják szem előtt" - tette hozzá Oláh.

A gyenge fizetési fegyelem és az ebből adódó likviditási problémák mindennaposak - derül ki a cégvezetők nyilatkozataiból. Az a tény is megerősítést nyert, hogy bár a multinacionális vállalkozások nélkül sok hazai kkv kerülne veszélybe - hiszen kevés a terméke révén önálló cég -, a nagyvállalatokkal szemben a kkv-k érdekérvényesítő képessége rendkívül gyenge. A 100 kistigris között is kisebbségben vannak a gyártó vállalatok, és még ennél is csekélyebb a külföldi piacokra is termelők aránya.

Kevesen ismerték fel az ország uniós csatlakozásából adódó lehetőségeket is, és még kevesebben használják ki őket. Sőt, a vállalkozások jelentős idegenkedik attól, hogy uniós forrásokra pályázzon - egyrészt az adminisztráció bonyolultsága, másrészt az előfinanszírozás nehézségei miatt.