Terjeszkedik a Commerzbank

2004.08.06. 08:23
A Commerzbank magyarországi leányvállalatának üzleti modellje gyökeresen megváltozik októbertől. Az anyabank pedig Délkelet-Európában akvizíciókat tervez, így a bolgár, román és szerb bankpiac megszerzéséért az OTP konkurense lesz.
Új kelet-európai terjeszkedési stratégián dolgozik Németország harmadik legnagyobb bankja, a Commerzbank AG. A tervek szerint az Európai Unióhoz frissen csatlakozott országokban - így Magyarországon is - a már jelen lévő leányvállalatok tevékenységének bővítésével, a délkelet-európai régióban pedig akvizíciókkal kívánják erősíteni pozíciójukat. A stratégia részleteit e hónap végén hozzák nyilvánosságra.

Kisvállalkozásokra koncentrálnak

Hák-Kovács Tamás, a Commerzbank Budapest vezérigazgatója a Világgazdaságnak elmondta, hogy a magyarországi leányvállalat üzleti modellje gyökeresen megváltozik októbertől. A hitelintézet a közép- és a nagyvállalatokról a következő öt évben fokozatosan a kisvállalkozásokra helyezi át a hangsúlyt. A bejelentés érdekessége, hogy a kis- és középvállalati szektort eddig csak a nagy, univerzális bankok célozták meg, a Commerzbank Budapest az első olyan vállalatokra specializált hitelintézet, amely erre a csoportra kíván koncentrálni. A bankár indoklása szerint a kisvállalkozások számában mintegy 30 százalékos növekedés várható, a jelenleg 15 ezres létszám 20 ezresre duzzad 2009-ig.

Ebből a bővülésből a Commerzbank Budapest jelentősen kivenné a részét, az ötéves ciklus végére a megcélzott piac 10 százalékát kívánja lefedni. A stratégiaváltás új fiókok létrehozását vonná maga után. A jelenleg egyetlen fiókot üzemeltető bank a jövő évtől az ország regionális központjaiban is biztosítaná fizikai jelenlétét. Hák-Kovács Tamás az idén - a mérlegfőösszeg számottevő változása nélkül - több mint 50 százalékos eredményjavulást vár a hitelintézettől. Ez annyit jelent, hogy a Commerzbank Budapest adózott eredménye el fogja érni a 3 milliárd forintot 2004-ben. (A június végi adat 1,8 milliárd forint volt.)

Konkurencia

Az anyavállalat célkitűzései hasonlók a többi kelet-közép-európai uniós tagállamban is, vagyis az ottani leányvállalataik tevékenységét a kisvállalati szektorra fokuszálva kívánják bővíteni. Lengyelországban ráadásul a BRE Bank további 25 százalékának megszerzésével - amellyel a Commerzbank immár 75 százalékos tulajdonosává vált a hitelintézetnek - tovább erősödött piaci pozíciójuk. Délkelet-Európán belül elsősorban azokban az országokban kívánnak akvizíciókat végrehajtani, ahol már működnek mikrobankjaik. Hák-Kovács Tamás szerint délkelet-európai felvásárlási harcban - főleg Bulgáriában, Romániában és Szerbiában - a Commerzbank egyik konkurense az OTP Bank lehet.