Gyöngyi
5 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Szlovákellenes hangulatban vagyunk?

2007.10.16. 07:27
Lehet, hogy nem a legjobb ajánlat benyújtói nyerik a Máv Cargo eladására kiírt tendert. Egy szlovák páros 81 milliárdot fizetne, de úgy érzik, egy szlovákellenes gazdasági lobbi miatt nem fognak nyerni. Mások azt mondják, a szlovákok túlvállalták magukat, és vissza fognak lépni.

Információi szerint hiába tette a legmagasabb árajánlatot a magyar MÁV Cargo vasúti teherfuvarozóra a szlovák Slavia Capital pénzügyi csoport, mégsem ő a legesélyesebb – írta a szlovák Hospodárské Noviny gazdasági napilap. A magyarok nem akarják a tőkénket című írás szerint a Slavia Capital azt állítja: "Magyarországon szlovákellenes gazdasági lobbi" hatása érződik.

A Slavia Capital a dél-szlovákiai Léván székelő Sped Trans társasággal együtt 10,5 milliárd szlovák koronát (81 milliárd forint) ajánlott a MÁV Cargóért, míg a további hat jelentkező ennél kevésbé volt bőkezű.

"Olyan jelzéseket vettünk, amelyek szerint meg akarják kérdőjelezni ajánlatunkat" – állítja Peter Bencurik, a pénzügyi csoport szóvivője, ugyanakkor hozzátette: "a magyar vasutak vezetése és a privatizációs tanácsadó (CA-IB) a magánosítási folyamat egész ideje alatt mindig profi módon és korrekten viselkedett".

A Hospodárské Noviny azt sejteti, hogy a szlovák felet a legnagyobb rivális, a mindössze 50 milliárd forintos vételárat felkínáló osztrák Rail Cargo Austria vezette konzorcium (ennek része a GYSEV és az ÖBB) "fúrja". A lap arra emlékeztet, hogy Ausztria neheztel a pozsonyi repülőtér privatizálásának leállítása miatt (a fő esélyes a Lufthagen Wien volt), a magyar-szlovák kapcsolatok pedig napjainkban fagyosak. A végleges ajánlatokat egyébként e héten kell megtenni, a privatizációs döntés decemberben várható.

Információink szerint a Cargo pályázatán a második körbe jutott konzorciumok már készítik kötelező érvényű ajánlatukat, ám egyelőre nem lehet tudni, hogy ezt az arra jogosult hétből hány kívánja benyújtani. A piaci szereplők mindenesetre arra számítanak, hogy egyesek visszalépnek, mások pedig csatlakoznak valamelyik konzorciumhoz.

Azt követően lehet ezekre számítani, hogy a második körben már csak a korábban megajánlott összegnél magasabbal rúghatnak labdába a versenyzők, s a szlovákok ajánlata ebből a szempontból meglepte az érintetteket. Piaci információk szerint az is elképzelhető, hogy a szlovákok – éppen a magas árajánlatuk után – visszalépnek.