Izgatottan várják a karácsonyt a csokigyártók

2003.11.18. 08:56
Dinamikusan bővül az év végi szezonális csokoládépiac, ezen belül az ajándékcsomagok, desszertek és a valódi csokoládé kereslete nő leginkább.
Az év utolsó három hónapjának forgalma a csokoládégyárak éves árbevételének akár 50 százalékát is adhatja. A hiper- és szupermarketek polcain már októberben megjelenik az év végi választék, a vásárlások nagy része azonban december első három hetére koncentrálódik - mondta a Napi Gazdaságnak Pászti Balázs, a Csokoládé Klub vezetője.

Feltérképezzük a választékot

Az előzetes jelenlét azonban meghatározó, mivel a vásárlók már hónapokkal előbb megkezdik a kínálat feltérképezését - tette hozzá Csengeri Andrea, a Nestlé munkatársa. A Stollwerck Magyarország Kft. forgalmának 12 százalékát teszik ki a szezonális eladások. A szaloncukron, figurás termékeken és édességcsomagokon kívül az ünnepi ruhába öltöztetett táblás és desszertcsokoládék is a szezonális cikkek körébe tartoznak.

A Nestlé ünnepi (karácsonyi és húsvéti) eladásai is meghaladják éves forgalmának a 10 százalékát, noha a svájci édességgyártó két évvel ezelőtt kivonult a szaloncukorpiacról. A Szamos Marcipán Kft. esetében ez az arány a 60 százalékot is eléri, mivel a prémium kategóriás édességeket egyre növekvő mennyiségben ajándékozás céljából vásárolják.

Sok a "kalandor gyártó"

A valódi csokoládé iránti kereslet folyamatosan nő, ma is számos olyan "kalandor gyártó" működik azonban, amely a kereskedők árérzékenységére apellálva helyettesítő anyagokból készít olcsó, alacsony minőségű üreges figurákat és szaloncukrot. Ez a tevékenység a valódi csokoládét felhasználó gyártók megítélését is rontja - fogalmazott Pászti.

A gyártó cégek képviselői szerint az erős márkaépítés biztosíthat stabil jelenlétet a szezonális csokoládépiacon. A Stollwerck az idén dobta piacra a Tibi Mikulás-családot, négy különböző tibis ajándékcsomagot, valamint a Tibi tejcsokoládés adventi kalendáriumot.

A Nestlé választékának 90 százalékát márkázott termékekből állítja össze. A legnépszerűbb márka a Boci, de növekszik a Smarties, a Nesquick, valamint az After Eight piaci részesedése is. A figurális csokik piacának 50 százalékát adják a mikulásfigurák. A mikulás- és ajándékcsomagok piaci részaránya évről évre növekszik, jelenleg 20 százalék körül alakul. A szezonális piac szintén növekvő szegmensét alkotják az üreges karácsonyfadíszek.

Vezet a zselés szaloncukor

A szaloncukorpiacon a zselés szaloncukoré a vezető szerep, utána a családi vegyes, a kókuszos, a vajkaramellás, a marcipános, a gesztenyés, majd a földimogyorós következik. A legnépszerűbbek a 400-500 grammos kiszerelések. Egy család évente átlagosan 2,5 kilogramm szaloncukrot vásárol mintegy 2000 forint értékben. A szezonális vásárlások harmada a fővárosban, valamint Pest megyében történik.

A legnagyobb forgalmat, a szezonális csokoládéeladások több mint 50 százalékát a hipermarketek tudhatják magukénak. Az AC Nielsen felmérése szerint egyébként a Mikuláscsomagok közel 80, az ajándékcsomagoknak pedig a 70 százalékát adják el az ezer négyzetméternél nagyobb alapterületű üzletekben.