Erzsébet
1 °C
4 °C

Egyre nagyobb a csokitorta

2002.12.20. 09:53
A csokoládé körüli vita eldöntése - mármint hogy fogyasztása egészséges-e vagy káros - valószínűleg még sokat várat magára, azok azonban, akik szeretik, úgy döntöttek, oda se neki, inkább még egy kicsivel többet esznek belőle - derül ki az ACNielsen kiskereskedelmi indexének adataiból. A kakaó idei áremelkedése jövőre begyűrűzhet a magyar csokipiacra is, karácsonyi áremelkedés azonban nincs.
Egyre több csokoládé fogy Magyarországon: a múlt év október-novembere és ez év augusztus-szeptembere közötti évben értékben 9, mennyiségben 3 százalékkal nőtt a csokifogyasztás az előző azonos időszakhoz képest.

Az ACNielsen - kéthavi periódusokat mérő - kiskereskedelmi indexének adatai szerint különösen a karácsonyi időszakban nő meg a csokoládéfogyasztás: a 2000 decembere és 2001 januárja közötti időszakban mennyiségben 6 százalékkal vásároltak több csokit az előző két hónaphoz képest. Egy évvel később az azt megelőző kéthavi periódushoz képest már 8 százalékkal nőttek a mennyiségi eladások, míg az előző év azonos időszakához mérten 9 százalékkal vásároltak több csokoládét a tavalyi szezonban.

Kerek csokoládé, lyukas csokoládé

A mennyiségi eladások szintje a tavalyi karácsonyi időszakban 28 százalékponttal volt magasabb, mint június-júliusban, amikor a 2001-es év mélypontján volt az értékesítés. A megvásárolt táblás csokoládék körülbelül háromnegyede igazi csokoládéból készül, 10 százalék körüli a főzőcsokik részesedése, míg a többi termék nugátalapú.

Ágazati szakértők szerint a csokoládé jövő évben várható áremelkedése nem fordítja meg a fogyasztási trendet. Az áremelkedés fő oka, hogy az elefántcsontparti polgárháború, illetve az ottani termelés csökkenése miatt - az afrikai ország 40 százalékát adja a világ termelésének - alaposan megemelkedett a kakaó ára. Idén októberben a kakaóár tizenhat éves csúcsra szökött fel Londonban. A magyarországi fogyasztói árakon a nyári beszerzések miatt mindez egyelőre nem érezteti hatását, így a karácsonyi ünnepek előtt sem kellett számolni áremelkedéssel.

A hazai csokipiac egyik meghatározó szereplője, a 30 százalékos részesedéssel bíró Stollwerck Budapest Édesipari Kft. például nem emelte árait - mondta Justin István, a cég kereskedelmi és marketingigazgatója. Justin is úgy vélte, hogy jövőre már drágulhat a boltokban a csokoládé. A differenciált áremelkedés mértékeiről januárban várható döntés a cégnél, annak átlagos mértéke azonban előreláthatóan nem haladja meg az 5-7 százalékot.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?