Lázadoznak a Daewoo-kereskedők

2002.12.02. 17:12
Több hétfői napilapban is megjelent egy nyílt levél, melyben a Daewoo korábbi kereskedései és szakszervizei arra figyelmeztetik az autótulajdonosokat, hogy a gyárnál történt változások, illetve a hazai dílerhálózat átalakulása nyomán az érintettek nem számíthatnak többé olcsó alkatrészárakra, szervizre, sőt hozzáértő szerelőkre sem. Az új importőr cáfolja a vádakat: áremelés nem lesz, képzett szerelők és műszerek viszont vannak. A régi kereskedők kártérítési pert fontolgatnak.
A nyílt levél szerint a régi kereskedések "mély aggodalommal figyelik mindazon fejleményeket, amelyek a Daewoo körül történnek Magyarországon". Az aláírók azt állítják, hogy jelenleg összesen három diagnosztikai műszer áll a szerelők rendelkezésére, az új márkaszervizek alkalmazottai még nem értenek ezekhez az autókhoz, az alkatrészek ára és a szervizek óradíja viszont többszörösére ugorhat.

Új tulajdonos, új importőr

Az ügy előzménye, hogy a General Motors áprilisban megvásárolta a csődbe ment koreai Daewoo Motor 42 százalékát, az amerikai cég üzleti érdekeltségi körébe tartozó vállalatok további 25 százalékot szereztek. A Daewoo utódja, a GM-Daewoo Motor a kereskedő-hálózatot is átalakítja: Magyarországon a Daewoo Motor Kft. felfüggesztette kereskedelmi tevékenységét, az új importőr a GM Daewoo Central and Eastern Europe Automotive Kft. (GM Daewoo C&E).

Nyolcszáz ember kerülhet az utcára

Az új cég teljesíthetetlen feltételeket szabott, majd az eddigi ötvenháromból csak tizenhárom kereskedéssel kötött szerződést, így hét-nyolcszáz ember kerülhet utcára - mondta az Index kérdésére egy neve elhallgatását kérő kereskedő. Mint mondta, az érintett kereskedések nagy része bezár, néhányan talán használtautó-kereskedőként folytathatják tovább.

Kártérítési per indulhat

A kereskedők azt is sérelmezik, hogy a GM Daewoo C&E minden tulajdonost levélben értesített a változásról, miközben a tulajdonosok címeinek listája a korábbi importőrnél volt, de az új cég annak nem jogutódja, tehát a címeket sem "örökölhette". Szerintük a levél azért is jogsértő, mert a vásárlók és a kereskedések közötti szerződéses viszonyt próbálja megbontani.

A régi dílerek most tárgyalni szeretnének az új importőrrel arról, hogy milyen módon kapcsolódhatnának be szervizhálózatba, illetve ha erről nem sikerül megállapodni, milyen kártérítésre számíthatnak. Amennyiben a tárgyalások nem vezetnek eredményre, a kereskedők kártérítési pert indítanak.

A GM Daewoo szerint minden rendben

Szász Dániel, a GM Daewoo C&E ügyvezető igazgatója kérdésünkre elmondta: kötelességüknek érezték az ötvenezer tulajdonos tájékoztatását, ezért írtak levelet; a címlistát ehhez a korábbi importőrtől kapták. Mint mondta, tizenhét korábbi Daewoo- és tizenhét jelenlegi Opel-kereskedővel kötöttek szerződést. A régiek közül többeket a szolgáltatások nem megfelelő minősége, a növekedési esélyek hiánya, esetleg az előnytelen földrajzi elhelyezkedés miatt rostáltak ki.

Szász hozzátette, a nyílt levélben szereplő vádak alaptalanok: a szerelőket időben átképezték, a műszereket megrendelték, az alkatrészek és az autók ára nem, csak a szolgáltatások színvonala emelkedik.

A GM Daewoo közleménye
Egy hónappal a GM Daewoo Kelet-Közép-Európai vállalat megalakulása után a magyarországi eredmények biztatóak. A "régi Daewoo" megszűnte és a korábbi márkakereskedői szerződések ellehetetlenülése nyomán keletkezett űrt sikeresen pótolja az új GM Daewoo-val szerződött márkakereskedői kör. Ezek a Daewoo kereskedések - közöttük jónéhány olyan is, amely a márkával eddig is foglalkozott - november utolsó hétvégéjén mutatkoztak be. A nyitott hétvégén 15 ezer látogató kereste fel a szalonokat, közülük több mint ezerötszázan ki is próbálták az új Kalost vagy valamelyik korábbi modellt, és az ismerkedés több száz esetben vétellel zárult. Az új Daewoo hálózat sikere részben abban rejlik, hogy az előző márkakereskedői kör legsikeresebbjeiből illetve egy másik GM érdekeltségű márkánál, az Opelnél már bizonyított delaerekből tevődik össze. Valamennyi új Daewoo szalon önálló létesítményben működik, számuk a későbbiekben országosan eléri majd az ötvenet. Magyarországon a GM Daewoo átvette a márkához kapcsolódó garanciális kötelezettségeket, és kizárólag a vele szerződött márkakereskedések és szervizek látják el ezt a feladatot mind a korábban értékesített, mind pedig az új Daewoo gépkocsik esetében. A garancia három év volt és maradt, a Daewoo modellek árai és az alkatrészárak nem változtak. A szervízháttér igyekszik az eddiginél is magasabb szinten kiszolgálni a Daewoo tulajdonosokat. Az újonnan belépett Daewoo dealerek szerviz szakemberei már október óta több továbbképzésen vettek részt és valamennyi szakszerviz rendelkezik a diagnosztizáláshoz és a javításhoz szükséges felszereléssel. A GM Daewoo sikeres rajtjának másik fontos eleme a termék, az új Daewoo Kalos, amelynek minden készletre rendelt darabja egy hét alatt elkelt. A jó fogadtatás elsősorban a Kalos külső megjelenésének, tágas és kényelmes belső terének illetve korszerű műszaki tartalmának köszönhető, de fontos tényező a jó ár is, hiszen az alap Kalos kétmillió forint alatt már megvásárolható.