Nagyot nőtt az online kereskedelem

2003.02.25. 13:43
Pompás évet zárt az online kereskedelem Amerikában: az utolsó negyedévben 28 százalékkal nőttek az internetes eladások. A hagyományos áruházak közben gyenge karácsonyi szezonról számoltak be. A vásárlási roham során száz elköltött dollárból egy dollár hatvan centet interneten szórtak el az amerikaiak. Nálunk a dolog egyelőre sokkal satnyább: a kiskereskedelmi forgalomnak mindössze fél százaléka zajlott online.
Egyelőre csak becslések vannak arról, hogy tavaly mennyit költöttek az amerikai vásárlók az interneten: az adweek.com szerint az összeg elérheti a 74 milliárd dollárt. Ha tényleg eléri, az közel 40 százalékos ugrás a 2001-es statisztikához képest.

Kevesebben tülekedtek

Az utolsó negyedév mindenesetre fényesen sikerült. A kereskedelmi minisztérium adatai szerint október-november-decemberben 14,3 milliárd dollárért vásároltak online, ami az adott időszak teljes kereskedelmi forgalmának 1,6 százaléka volt. Ez a legmagasabb arány azóta, hogy a tárca 1999-ben elkezdte a méréseket. (A minisztérium adatait annyiban kell óvatosan kezelni, hogy ők a megrendeléseket is beleszámítják, vagyis az is növeli az adott időszak forgalmát, aki még nem fizetett.)

Jól érzékelhető a számokból, hogy az évvége kétarcú volt: míg a hagyományos boltok forgalma a karácsonyi periódusban csak 5 százalékkal haladta meg a megelőző, őszi negyedév eredményét, az internetes áruházakban 29 százalékkal költöttek többet. Nem véletlen, hogy mind az eBay, mind az Amazon nyereséges volt az év végi hajrá során.

Harmada az amerikainak

Magyarországon az elköltött összeg persze eleve nagyságrendekkel kisebb, ám az előzetes becslésekből az is kiviláglik, hogy arányában is sokkal szerényebb az online kereskedelmi szektor. A Bell Researchtől kapott információink szerint az amerikai másfél százalékkal szemben nálunk a teljes kereskedelmi forgalom mindössze 0,5 százaléka zajlott interneten. Az online piacterek forgalma a Bell becslése szerint meghaladta a 2 milliárd forintot, elérve ezzel az internetes kiskereskedelem nagyjából ugyanekkora eladásait. A teljes szektor így 4-5 milliárd forint (18-22 millió dollár) értékű árut adott el.