Hiába drágul a kaja, egyre többet veszünk

2008.09.16. 13:34
Összességében hét százalékkal emelkedett az élelmiszerek forgalma. Az átlagot a legnagyobb forgalmú tíz kategória közül értékben a sajt, kávé, szeletes csokoládé, étolaj és száraz tészta mutatói haladják meg. Átlag alatt emelkedett a húskészítmény, sör, szénsavas üdítőital, ásványvíz és gyümölcslé bolti eladása.

A húskészítmények kiskereskedelmi forgalma Magyarországon kiemelkedik a Nielsen által mért kategóriák közül: az első fél év eladásai értékben megközelítik a 95 milliárd forintot. Mennyiségben két, értékben három százalékkal bővült a bolti forgalom.

A rangsorban utána következő sör féléves piacmérete a kiskereskedelemben 65 milliárd forint felett jár, és a tavalyi első félév után idén három százalékkal emelkedett. Mennyiségben viszont csökkent az értékesítés, négy százalékkal. Sajtot az üzletek fél év alatt 41 milliárd forintot meghaladó értékben adtak el, ami 15 százalék pluszt jelent a tavalyi hasonló időszakhoz képest. Mennyiségben azonban két százalék mínuszt regisztrált a Nielsen.

Drágaságok

A változások megítélésénél célszerű figyelembe venni: amíg az infláció az idei első hét hónapja alatt hétszázalékos volt Magyarországon, addig az élelmiszerek ára átlagosan 13 százalékkal emelkedett múlt év január-júliushoz képest. A többi élelmiszer kategória közül figyelemre méltóan, értékben húsz százalékot meghaladó ütemben emelkedett a kenhető tejtermékek, az energia- és sportitalok, a piskóta, valamint a natúr joghurt kiskereskedelmi forgalma. A natúr joghurtnál 21 százalékos forintban mért növekedés mellett, mennyiségben plusz öt százalékot regisztrált a Nielsen.

Mennyiségben a top tíz termékfajta közül a szeletes csokoládé forgalma nyolc százalékkal emelkedett fél év alatt, az előző hasonló időszakhoz képest. A tészta stagnált. A Nielsen 16 százalékos csökkenést regisztrált étolajnál, kettő-öt százalék közöttit pedig, az említett sör és sajt mellett a következőknél: kávé, gyümölcslé, szénsavas üdítőital és ásványvíz.

Megint hipermarketek

Értékben 35 százalék feletti rész jut a hipermarket csatornára, a következő nagyobb kategóriákból: sajt, ásványvíz, étolaj és kutyaeledel. A szupermarket piaci részesedése meghaladja a 12 százalékot, főleg a húskészítmény, sajt, gyümölcsjoghurt és táblás csokoládé kategóriában.

A diszkont piaci részesedése 23 százaléknál magasabb például a következőknél: ásványvíz, étolaj, jégkrém, édes keksz és kutyaeledel. A magyar tulajdonban lévő láncok mutatója 33 százalék feletti az alábbi nagyobb kategóriáknál: tejföl, tészta, cukorka és szeletes csokoládé. Az önálló hagyományos boltok piaci részaránya meghaladja a 20 százalékot többek között sörnél, szénsavas üdítőitalnál, szeletes csokoládénál és rágóguminál.