Az új konkurens nevén vitáznak a programmagazinok

2004.09.29. 11:24
Bizonytalanná vált a programmagazin-piacra belépő eddigi legnagyobb vállalkozás, a Sanoma Rt. új kiadványa nevének sorsa: az "Exit Magazin" védjegyként való levédését azért támadta meg Est Média, mert szerintük a cégcsoport egyik - ilyen néven 2001-ben már lapot kiadó - vállalkozását illeti a név.
Jogvita alakult ki a szerdán először utcára kerülő új ingyenes programmagazin, az Exit neve körül - tudta meg az Index. Az új lapot Magyarország legnagyobb kiadóvállalata, a Sanoma, illetve a beltéri reklámok piacán az első helyért az Est Médiával harcoló Boomerang Média adja ki. Exit néven azonban az Est Médiához tartozó egyik vállalkozás már korábban is megjelentett egy programmagazint, és továbbra is igényt tartana annak nevére.

Az új lap nevének levédetésére a Boomerang Média a nyáron nyújtott be védjegyoltalmi kérelmet a Magyar Szabadalmi Hivatalhoz. Az eljárás nincs időhöz kötve, az átlagos elbírálási idő az MSZH-nál egy év, az ügy még folyamatban van. Az Est Média azonban megtámadta a konkurens kiadó kérelmét, mivel a cég szerint az Exit név őket illeti. A várhatóan elhúzódó ügyben a végső szót a bíróság mondhatja ki, a vita eredménye azonban később az is lehet, hogy az Est Média megszerezi a Pesti Est eddigi legerősebb riválisának nevét.

Az Est Média szerint a név sem eredeti

Az új Exit címlapja
Igaz, hogy a lap egyetlen próbaszámot élt meg, de Exit néven korábban már született egy programmagazin Magyarországon. Az újságot az egykor ugyancsak a beltéri reklámok piacán jelenlevő O-Zone Kft. adta ki, melyet azóta (2003-ban) az Est Média felvásárolt. Bartucz Lászó, az Est Média ügyvezetője szerint azonban cég nem tett le arról, hogy a későbbiekben ezen a néven újra magazint indítson. A név szakmai körökben a próbaszám megjelenése, illetve annak előkészítése során egyértelműen ismertté vált, így a névre, mint annak eredeti ötletgazdája az Est Média igényt tart.

Nem akarjuk, hogy a verseny ilyen dolgokon dőljön el - mondta az Indexnek Bartucz László, aki szerint azonban az új konkurencia, ha már formájában és tartalmában is erősen a Pesti Estre hajaz, legalább egy önálló névötlettel előállhatott volna. A lapunknak adott korábbi nyilatkozatát megerősítve az ügyvezető hangsúlyozta, állnak a két új ingyenes programmagazin által támasztott verseny elé, melyben szerintük a 12 éve sikeres, folyamatosan fejlődő cégnek nincs mitől tartania.

Schiffer András, az Est Médiát képviselő ügyvéd szerint a vita elbírálásában kulcsmomentum lehet, hogy az Exit nevet korábban, a próbaszám előkészítése idején nyilvánosságra hozták. Így az a piacon és a hirdetők között is ismerté vált, azaz - bár az O-Zone kft. kezdeményezte, valóban elmulasztotta végigvinni egykor a védjegyoltalmi eljárást - joggal számítanak arra, hogy mint eredeti ötletet mindenki tiszteletben tartja azt. Schiffer András szerint az új magazin kiadóinak rosszhiszeműségére utal az, hogy az Exit próbaszáma és az O-Zone Kft. korábbi Exit magazinjának próbaszámának címoldalai között "erőteljes a vízuális hasonlóság".

A Sanoma nem tud a kifogásokról

Az O-Zone egykori próbaszáma
A védjegyoltalmi eljárás előtt szabadalmi ügyvivőt bíztunk meg, és komoly vizsgálatok folytak arra vonatkozóan, lehet-e jogi akadálya a bejegyzésnek - mondta el az Index érdeklődésére Vékási Andrea, a Sanoma Rt. lapigazgatója. Mint mondta, most hall először arról, hogy a levédetni tervezett nevet bárki korábban használta volna (szerinte a próbaszám terjesztése szűk körben történt), vagy a névvel bárkinek problémája lenne, de nem hiszi, hogy bármiféle jogi aggály felmerülhetne kérelmükkel kapcsolatban. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a jelentős nemzetközi kiadói tapasztalattal rendelkező Sanoma Rt-nél minden egyes új kiadvány kialakítását komoly felmérések, kutatások előzik meg. A lap célcsoportjának kijelölése, és az ennek megfelelő, szerintük a Pesti Estétől jelentősen eltérő layout és tartalom kialakítása mögött hosszú hónapok szakmai munkája áll.

Ki a tényleges használó?

Alaptalannak tartja az Est Média a megjelölés védjegyként való bejegyzésre benyújtott támadását Király György, a Sanoma Rt. jogi képviselője is. Mint az Indexnek hangsúlyozta, a megjelölés bejegyzését a hivatal akkor tagadja meg, ha igazolható, hogy azt korábban ténylegesen más használta. Szerinte azonban a tényleges használat azt jelentené, hogy a lap a piacon folyamatosan jelen van és eljut a fogyasztókhoz. Azt pedig, hogy az "Exit Magazin" szóösszetétel bír-e a védjegy-bejegyzéshez szükséges megkülönböztető jelleggel, hivatalból vizsgálja a Magyar Szabadalmi Hivatal.