Itthon még nem megy a fair trade

2008.05.10. 09:42
Magyarországon is vannak már olyan boltok, ahol fair trade, azaz "méltányos kereskedelemből" származó termékeket árulnak. Itthon azonban még nem annyira népszerű ez a kategória, mint Nyugat-Európában. Ma van a fair trade világnapja.

Itthon még inkább a biotermékeket vásárolják az emberek, nagyon kevesen vannak, akik kifejezetten fair trade termékek miatt mennek az ilyeneket árusító boltokba – nyilatkozták a fair trade termékeket árusító üzletek vezetői. Kenéz Csaba, a Fair Trade Center ügyvezető igazgatója elmondta, hogy amikor 2006 végén megnyitották a Világboltot, vagyis a kifejezetten ilyen jellegű termékeket árusító boltjukat, elszámították magukat.

Egyrészt a turistákra számítottak a külföldi példákból kiindulva. Szlovákiában ugyanis nagyon sok turista vásárol az ilyen boltokban, hiszen ők jobban ismerik a fair trade jelentését. Itthon ez nem jött be, pedig a Deák téren volt az üzlet. Egy évvel később be is zárták azt, így most az online árusításra koncentrálnak. A tehetősebb magyar fogyasztókat is várták az üzletbe, mert ők már megtehetik, hogy foglalkozzanak a szociális szempontokkal – de őket sem sikerült elérni.

Kenéz Csaba szerint itthon még nagyon kevesen tudják, mit jelent ez a kategória. A fair trade termékeket vásárlók többsége is inkább biojellegük miatt vásárolja ezeket. Az cég viszonteladói is kilencven százalékban bioboltok, néhány kávézó, teázó és csokoládébolt vásárol kifejezetten fair trade termékeket tőlük.

Hasonlóan nyilatkoztak a Rothschild és a Lush bolthálozatoknál is. A Rothschild kereskedelmi igazgatójának tapasztalatai szerint nagyon kevesen vesznek meg valamit csak azért, mert az fair trade termék. Itthon még nagyon kevesen tudják, mit jelent ez. Nyilvá azért sem, mert kevés szó esik itthon a mozgalomról. A kozmetikai cikkeket árusító Lush bolthálózat pr-igazgatója is ezt tapasztalta. Asztalos Lili azt is hozzátette, hogy a magyar fogyasztók nagyon árérzékenyek, márpedig a bio- illetve fair trade termékek drágábbak az átlagnál.

Mégis kik vásárolnak az ilyen boltokban? A beszélgetésekből kiderül, hogy főként a fiatalabbak a tudatosabbak, de persze minden korosztályból akadnak vevők. Mivel a bioélelmiszerek fogyasztása divatos, és egyre többen figyelnek oda, hogy minél egészségesebben étkezzenek, a legtöbb vásárló ebből a biofogyasztók rétegéből kerül ki. A Mammutban lévő Bio Centrumnál pedig azt mondták, hogy nekik az a szerencséjük, hogy Budán vannak, ahol tehetősebb vásárlói kört tudnak elérni – de itt is inkább a bio jelleg, és nem a fair trade miatt vásárolnak.