Hódító fapadosok

2005.03.23. 14:06
A jelenlegi 15 százalékról 35 százalékra növelik piaci részesedésüket a fapados légitársaságok Magyarországon a KPMG új tanulmánya szerint. A tanácsadó cég elemzése szerint eközben jelentősen, a jelenlegi 6,5 millióról 11 millióra nő az utasforgalom a budapesti reptéren. A fejlődéshez azonban egyebek között a repülőtéri kapacitás bővítése szükséges, a Budapest Airport 2009-re tervezi a 2/C terminál átadását.
Tavaly csak a külföldre utazó magyarok öt százaléka választotta a fapados légitársaságokat, az idén azonban várhatóan már 15 százalékuk tesz így - állapította meg a KPMG a fapados légitársaságok turizmusra gyakorolt hatását vizsgáló tanulmányában. Az elemzés szerint a diszkonttársaságok piacán gyors fejlődés várható, öt év alatt a jelenlegi piaci részesedésük több mint duplájára nő a magyar piacon, 2010-re négy millió utassal a piac 35 százalékát uralják majd, a jelenlegi 15 százalék helyett. A cégek elsősorban a Malév rovására növekedhetnek majd: míg a még állami kézben levő magyar légitársaság jelenleg a piac 43,6 százalékát viszi, öt év múlva részesedése már csak 33,6 százalék lesz az előrejelzés szerint. Ezzel párhuzamosan kisebb mértékben, de veszítenek részesedésükből a Magyarországon működő más hagyományos társaságok és a charter piac szereplői is.

Leszámolást várnak

Eközben azonban folytatódik az éles verseny a légitársaságok között - hangsúlyozták az Indexnek a tanulmányt bemutató konferencián jelen lévő diszkont-társaságok, a Wizz Air, Sky Europe és az Easyjet képviselői. Bár a tanulmány azon megállapításával, miszerint a diszkonttársaságok elsősorban a légiközlekedést eddig maguknak megengedni képtelen rétegeket vontak be a forgalomba, egyetértenek, és részben ezáltal biztosítottnak látják a piac további növekedését, de arra számítanak, hogy néhány év múlva európai szinten csak néhány nagy társaság maradhat életben. Hosszú távú előrejelzésre ugyan nem vállalkoznak, de mint többen fogalmaztak, a KPMG megállapításainál a növekvő utasszám ellenére jelentősebb piaci mozgásokra számítanak, és túl optimistának tartják a Malév jövőbeni helyzetéről festett képet.

Fejleszteni kell

A légiforgalom növekedéséhez elengedhetetlen a repülőterek fejlesztése - szögezi le a KPMG, és ebben a fapadosok is egyetértenek. A diszkonttársaságok a nyártól visszatértnek a felújított Ferihegy 1-re, de hosszabb távon a budapesti repülőtér komplexum nem lesz képes a növekvő utasszámmal megbirkózni. Bella Balázs, a Budapest Airport startégiai és fejlesztési igazgatója az Indexnek elmondta: már kiírták a Ferihegy 2/c terminál megvalósíthatósági tanulmányára vonatkozó közbeszerzési pályázatot, a cég elképzelései szerint az újabb terminál 2009-re elkészülhet. Ferihegy jelenlegi két, teljes értékű párhuzamos kifutópályája ugyanakkor alkalmas akár a jelenlegi forgalom háromszorosának lebonyolítására is - tette hozzá.

Ferihegynek ugyanakkor nincs igazi konkurenciája Magyarországon, a fapadosok egyelőre nem tervezik azt, hogy vidéki repterekre is indítsanak járatokat. A cégek szerint a sármelléki repülőtér az egyetlen, mely komoly fejlesztések után jelentősebb növekedésnek indulhat, hiszen a gyógyturizmus virágzik a környéken. Bella Balázs szerint Ferihegynek versenytársa azonban Bécs és Pozsony, mert nyugat-Magyarországról adott esetben könnyebben elérhetők az utazni vágyók számára.

Nyert a szállodaipar

A magyar szállodák egyértelmű nyertesei a fapadosok térhódításának - állapítja meg a KPMG. A hotelek bevétele tavaly 11 százalékkal emelkedett, és nőtt kihasználtságuk a szezonon kívül is. A tanulmány ugyanakkor figyelmeztet: a szállodaiparnak a jövőben jobban oda kell figyelnie a fapadosokkal való együttműködésre, egyebek között kapcsolt ajánlatok kialakítására kell törekedniük a diszkonttársaságokkal.